ائتلاف صدر: مداخله کینه توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی پذیریم

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس فراکسیون پارلمانی سائرون عراق از مداخلات آمریکا در مسائل داخلی عراق انتقاد و تأکید کرد مداخله واشنگتن در تشکیل دولت جدید، غیر قابل قبول است.

ائتلاف صدر: مداخله کینه توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی پذیریم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نبیل الطرفی رئیس فراکسیون مجلسی سائرون عراق از مداخله ایالات متحده آمریکا در مسائل داخلی عراق به شدت انتقاد کرد.

الطرفی به پایگاه خبری المعلومه گفت که ائتلاف سائرون به هر نحوی، مداخله کینه توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی پذیرد.

وی توضیح داد که سائرون به طور قاطع، مداخله طرف های خارجی در تشکیل دولت جدید را نمی پذیرد.

این نماینه عراقی خاطر نشان کرد: تشکیل دولت، از مأموریتهای ملتی است که در میادین به پا خواسته و تحصن نموده است. ما هیچ نیازی به هیچ گونه مداخله خارجی نداریم.

این نماینده عراقی همیچنین نسبت به هر گونه مداخله آمریکا در تشکیل دولت آینده هشدار داد.

در همین ارتباط، ماجد شنگالی نماینده پیشین حزب دموکراتیک کردستان، پیش از این هشدار داده بود که مداخله آمریکا در انتخاب نخست وزیر آینده، قوی و روشن خواهد بود.

شنگالی همچنین گفت که تظاهرات مردمی در عراق، ازاعتراض به مطالبات خدماتی، به مسائل سیاسی، بدل شده است.

احزاب و گروه های سیاسی عراق رایزنی های خود را برای انتخاب نخست وزیر دولت آینده این کشور پی گرفته اند و هر بار اسامی نامزدهایی مطرح و نامزدهای دیگری حذف می شوند، اما هنوز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق سوم دسامبر جاری (دوازدهم آذر ماه) در درخواستی کتبی به برهم صالح رئیس جمهور عراق از وی خواست هر چه سریع تر نخست وزیر جدید را معرفی کند، زیرا بر اساس ماده 76 قانون اساسی عراق، رئیس جمهور باید ظرف پانزده روز نامزد بزرگ ترین فراکسیون مجلسی را مامور تشکیل دولت کند.

مهلت قانونی انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی در هجدهم دسامبر(27 آذر ماه) به سرانجام می رسد و به گفته کارشناسان اگر گروه های سیاسی عراق در این مدت نتوانند رئیس جدید قوه مجریه کشورشان را معرفی نکنند بیم از بروز یک خلا قانونی می رود.

علی التمیمی کارشناس قانون اساسی عراق معتقد است: پس از سرانجام مهلت پانزده روزه و ناکامی رئیس جمور در معین نامزد جانشینی عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی برای 30 روز دیگر نخست وزیر پیشبرد امور خواهد بود و پس از آن کار دولت مستعفی تمام می گردد و بر اساس ماده 81 قانون اساسی که می گوید اگر به هر دلیل کرسی نخست وزیری خالی ماند رئیس جمهور به آن تکیه می زند، اختیارات نخست وزیری به رئیس جمهور منتقل خواهد شد(جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4668

به "ائتلاف صدر: مداخله کینه توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی پذیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف صدر: مداخله کینه توزانه آمریکا در مسائل داخلی عراق را نمی پذیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید