اعلام جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران : برابر اعلام اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، کارفرمایانی که کارگران و اتباع خارجی غیرمجاز را به خدمت بگیرند بابت هر روز بکارگیری 5 برابر حداقل دستمزد 1400 جریمه می شوند.

اعلام جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در حالی که سال گذشته جریمه به کارگیری اتباع غیر مجاز خارجی بابت هر روز اشتغال، 318 هزار و 400 تومان بود، این رقم از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سال جدید، 442 هزار و 580 تومان اعلام شده است.

آنطور که مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار گفته معین مبلغ جریمه بر اساس مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد سال 1400 صورت می گیرد.

به گفته ابراهیمی، با توجه به معین حداقل دستمزد روزانه در سال 1400 به مبلغ 885 هزار و 165ریال، مطابق با بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیرمجاز از نیروی کار خارجی استفاده کند یا در مشاغلی به جز شغل معین شده در پروانه کار اقدام کند، به 5 برابر حداقل دستمزد یعنی 4 میلیون و 425 هزار و 825 ریال برای هر روز اشتغال جریمه می گردد.

وی همچنین تاکید نمود که در صورت استنکاف از پرداخت این جریمه، کارفرمایان مطابق با ماده 181 قانون کار به محاکم قضایی معرفی می شوند.

به موجب ماده 181 قانون کار هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی ممنوع و صراحتا اعلام شده کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از 91 روز تا 180 روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می شوند.

ماده 121 قانون کار نیز وزارت کار را مکلف نموده با رعایت شرایطی نسبت به صدور ویزا با حق کار تعیین موافقت و پروانه کار صادر کند.

بدون تردید حضور نیروهای کار خارجی در ایران همانند حضور اتباع ایرانی در سایر کشورها امری طبیعی قلمداد می گردد ولی مادامی که ورود نیروهای کار خارجی به کشور و حضور آنها در فعالیتهای مالی بدون مجوز و به طور غیرقانونی صورت گیرد، می تواند موجب لطمه به بازار کار و اشتغال کشور گردد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 23975

به "اعلام جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جریمه به کارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید