امضای قرارداد 34 میلیون دلاری پتروشیمی ایران و ایتالیا

به گزارش مجله آزمون اول، ایران و ایتالیا قراردادی به ارزش 34 میلیون یورو در حوزه مهندسی پروژه فراوری پلی پروپیلن از گاز طبیعی امضا کردند.

امضای قرارداد 34 میلیون دلاری پتروشیمی ایران و ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش تجارت نیوز، شب گذشته (27 آذر) مراسم امضای قرارداد پروژه فراوری پلی پروپیلن از گاز طبیعی میان ایران و ایتالیا در تهران برگزار گردید، این قرارداد فی مابین شرکت تیکن ایتالیا و پتروشیمی اردبیل به ارزش 34 میلیون دلار منعقد شد.

بهرام شهسواری رئیس هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل در این ارتباط گفت: پروژه پتروشیمی اردبیل فراوری پروپیلن از گاز طبیعی و با ظرفیت 500 هزار تن در سال است که با سرمایه گذاری 1.6 میلیارد دلاری در سال اجرا شده است.

وی اضافه نمود: امروز قرارداد مهندسی پروژه پلی پروپیلن از گاز طبیعی با شرکت مهندسی تکینت صورت می گیرد.

حمیدرضا اسلام عضو هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل درباره ویژگی های این شرکت ایتالیایی گفت: این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های در بخش مرتبط با گردش مالی 16 میلیارد دلار در سال به حساب می آید و 45 هزار نفر نیروی متخصص در سراسر جهان دارد.

حمیدرضا اسلام ادامه داد: ارزش قرارداد امروز در حدود 34 میلیون یورو است و مدت زمان اجرای پروژه 18 ماه پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به این که ترکیه دومین بازار بزرگ پروپیلن در جهان به حساب می آید این پروژه در اردبیل مکان یابی شده است تا هزینه های کمتری برای صادرات به این کشور داشته باشد و بخش اعظم فراوریات این پروژه به این کشور صادر خواهد شد.

حمیدرضا اسلام عضو هیئت مدیره پتروشیمی اردبیل در پاسخ به پیش بینی ارزآوری پروژه گفت: پروژه یاد شده می تواند سالانه حدود 400 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

حمیدرضا اسلام با بیان اینکه پروژه پروپیلن از گاز طبیعی برای اولین بار در کشور اجرایی می گردد گفت: این پروژه در راستای سیاست های کلی نظام برای جلوگیری از خام فروشی بوده و دولت نیز حامی اجرای این طرح است.

جرجیو رونزی مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تکینت نیز گفت: در پاسخ به این سوال که فضای ایران را برای سرمایه گذاری چگونه ارزیابی می نماید گفت: ایران براساس منابع طبیعی مناسبی که داشته پتانسیل خوبی برای فعالیت مالی دارد و پتروشیمی یاری می نماید که از خام فروشی محصول جلوگیری کند و صادرات با ارزش اضافه نموده بالاتری داشته باشد.

وی اضافه نمود: ایران همچنین قابلیت مناسب منطقه ای برای صادرات دارد و تنها مسئله فاینانس در همکاری های مالی دو کشور مطرح است که باید مسائل مربوط به آن نیز برطرف گردد.

مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تیکن در پاسخ به این که آیا رفتار آمریکا تاثیر بر همکاری های مالی دو کشور خواهد داشت با ارائه پاسخی محافظه کارانه گفت: اگر وضعیت بین المللی به همین روال باقی بماند همکاری ما نیز با ایران در همین سطح پیش خواهد رفت اما اگر وضعیت دیگری پیدا کند شرایط ما نیز متناسب با آن تغییر خواهد نمود.

جرجیو رونزی اضافه نمود: اتحادیه اروپا از ژانویه 2016 قراردادی با آن بسته است که براساس آن با ایران همکاری خواهیم داشت.

وی درباره پروژه که قراردادش میان ایران و ایتالیا بسته شده است گفت: این پروژه ارزش اضافه نموده بالایی خواهد داشت زیرا تنها خوراک آن گاز طبیعی است و همان طور که گفته شد از خام فروشی محصولات ایران جلوگیری به عمل می آورد.

مدیر بازرگانی شرکت ایتالیایی تیکن در پاسخ به اینکه آینده همکاری های ایران و ایتالیا چگونه ارزیابی می کنید، گفت: رابطه ایران و ایتالیا از گذشته خوب بوده و اکنون نیز به همین شکل است و ما زمانی که در ایران حضور می یابیم حس مناسبی داریم زیرا 2 کشور رابطه فرهنگی نزدیکی با یکدیگر دارند.

ایتالیا قصد ارائه فاینانس به ایران داشت، اما مسائل سیاسی آن را متوقف کرد

جرجیو رونزی اضافه نمود: ایتالیا همچنین برنامه ای برای ارائه فاینانس در ایران داشت اما به خاطر این موقعیت سیاسی فعلا دست نگه داشته است تا وضعیت موجود شفاف و معین گردد.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و ایتالیا در آینده حتما بهتر خواهد شد اما اینکه سرعت این بهبود چگونه است در آینده معین خواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3422

به "امضای قرارداد 34 میلیون دلاری پتروشیمی ایران و ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای قرارداد 34 میلیون دلاری پتروشیمی ایران و ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید