بوپرنورفین؛ نقطه عطفی در درمان معتادان، وجود مقدار کمی مواد مخدر در این دارو

به گزارش مجله آزمون اول، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: داروی بوپرنورفین می تواند نقطه عطفی در کاهش آسیب و درمان معتادان باشد. به زبان ساده داروهایی که تا بحال در درمان یا کاهش آسیب استفاده می شد، صد درصد مواد مخدری و آگونیستی بود یعنی تماما از موادمخدر استفاده می شد (مانند متادون)، اما این دارو میزان کمی از موادمخدر در آن است و بخش عمده آن داروهایی هستند که جذابیت و اشتیاق را برای مصرف مجدد کم می نماید.

بوپرنورفین؛ نقطه عطفی در درمان معتادان، وجود مقدار کمی مواد مخدر در این دارو

به گزارش خبرنگاران، سردار اسکندر مومنی در مراسم افتتاح کارخانه جدید فراوری داروهای درمان اعتیاد با فناوری نوین با بیان اینکه پیشرفت و توسعه پایدار مستلزم پیشرفت و توسعه متوازن و همگون همه مولفه های دخیل است، اظهار کرد: ما در حوزه موادمخدر چند بخش کلی حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی داریم. همه تجربیات ما و جهان نشان داد که با تاکید بر یک حوزه نمی توان به هدف رسید و موضوع اعتیاد را ساماندهی کنیم. همه یافته ها و شواهد علمی نشان داده که اگر بخواهیم این حوزه سامان یابد باید هم در حوزه مقابله، هم پیشگیری، هم درمان و هم توانمندسازی به صورت متوازن و همگون پیش برویم.

وی با بیان اینکه در دهه های گذشته رویکرد عمده این بود که با اقدامات مقابله ای کوشش کنیم تا موادمخدری وارد و توزیع نگردد تا کسی مصرف نکند، گفت: این انتظار پیش آمد که ما با مبارزه صرف بتوانیم این پدیده را ریشه کن کنیم. البته این انتظار درست و به جایی است، اما کافی نیست. به هیچ وجه نمی توان با تکیه صرف بر حوزه مقابله این موضوع را ساماندهی کنیم و باید مولفه های دیگر مانند درمان، پیشگیری و توانمندسازی متناسب با مقابله با هم پیش بروند که این رویکردهای گذشته در دهه های گذشته لازم بود، اما کافی نبود.

مومنی با بیان اینکه ما کمی از حوزه های دیگر غفلت کردیم که همچنان در عین حال که حوزه مقابله در اولویت ما قرار گرفته است، موضوع پیشگیری، درمان و توانمندسازی در اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، اضافه نمود: در حوزه درمان باتوجه به همان اولویت داشتن و رویکردی که وجود داشت، مانایی در درمان کم بود و به عبارتی بازگشت به نرخ مانایی در درمان، پایین و نرخ بازگشت مجدد به اعتیاد بالا بود. نتیجه این شد که همکاران در ستاد مبارزه با موادمخدر، با همکاری دستگاه ها آنالیز های جامعی را در حوزه درمان هم در تکنیک ها و شیوه های درمانی و هم استفاده از داروهای جدید انجام دادند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با آنالیز های اجرا شده و با همکاری خوب وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موضوع داروهای جدید به بحث گذاشته شد و حدود دو سال قبل این را طرح کردیم و امروز بدون تردید نقطه عطفی در تاریخ درمان و شیوه های درمانی در کشور است که ما علی رغم همه شرایطی که در کشور داریم، اما شرکت های دانش بنیان امروز به آخرین فناوری ها در حوزه دارو و شیوه های درمانی در اعتیاد دست پیدا کردند و امروز روز بسیار مبارکی است و قطعا در آینده این تحول اساسی را در حوزه درمان خواهیم دید.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: امروزه باید بگوییم هرکسی که معتاد می گردد به معتادین قبلی اضافه می گردد، زیرا در حوزه درمان مانایی در درمان پایین است، آن هم به دلیل داروها و شیوه های درمانی بود که استفاده می شد که در یک- دو ماه گذشته داروی گیاهی جدید رونمایی شد و اکنون در دسترس است اما داروی بوپرنورفین می تواند نقطه عطفی در کاهش آسیب و درمان معتادان باشد. به زبان ساده داروهایی که تا بحال در درمان یا کاهش آسیب استفاده می شد، صد درصد مواد مخدری و آگونیستی بود یعنی تماما از موادمخدر استفاده می شد (مانند متادون)، اما این دارو میزان کمی از موادمخدر در آن است و بخش عمده آن داروهایی هستند که جذابیت و اشتیاق را برای مصرف مجدد کم می نماید.

مومنی با بیان اینکه انواع مختلف این دارو، چه خوراکی، چه پوستی و چه تزریقی توسط شرکت های دانش بنیان فراوری و عرضه می گردد، گفت: نکته مهم دیگر مدت زمان اثر این دارو است.

وی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: چند کار را همزمان انجام دادیم؛ اول پایین آوردن قیمت تمام شده این دارو است که در جلسه ستاد تصویب شد که مواد اولیه این دارو با قیمت پایین در اختیار گذاشته گردد و برای مصرف و فراوری داخل هزینه تمام شده کم گردد. دوم؛ شیوه های استفاده از این دارو در مراکزی که اشاره شد است و شیوه نامه آن توسط کمیته درمان یعنی وزارت بهداشت تهیه شد و به جلسه ستاد پیشنهاد شد که هفته گذشته این شیوه نامه ها هم به تصویب رسید که استفاده گسترده گردد. موضوع دیگر آموزش درمانگران و پزشکان است. نکته آخری که تصویب شد در حوزه استفاده از این دارو، تحت پوشش قرار دادن بیمه است که هم تصویب شد و هم اعتبارات لازم برای تحت پوشش قرار دادن برای استفاده از این دارو مصوب شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 خرداد 1400 بروزرسانی: 31 خرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25436

به "بوپرنورفین؛ نقطه عطفی در درمان معتادان، وجود مقدار کمی مواد مخدر در این دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوپرنورفین؛ نقطه عطفی در درمان معتادان، وجود مقدار کمی مواد مخدر در این دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید