تاثیر نزدیکی به خط استوا بر کروناویروس جدید

به گزارش مجله آزمون اول، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: دمای گرم و آب و هوای گرمسیری ممکن است به کاهش گسترش بیماری کووید-19 یاری کند.

تاثیر نزدیکی به خط استوا بر کروناویروس جدید

به گزارش ایسنا، در این آنالیز معین شد: در مکانهایی با درجه حرارت گرم و ساعتهای طولانی تابش نور خورشید- مانند کشورهای نزدیک به خط استوا و مناطقی که فصل تابستان را تجربه می نمایند- در مقایسه با کشورهای دورتر از خط استوا و مناطقی که هوای سردتری دارند میزان موارد ابتلا به کووید-19کمتر است.

یافته های بدست آمده در این مطالعه با در نظر دریافت سایر عواملی که می تواند هم در گسترش بیماری و هم در تعداد موارد گزارش شده ابتلا مانند سطح شهرنشینی و میزان انجام تستهای تشخیصی تاثیرگذار باشد، بدست آمده است.

با این وجود محققان این مطالعه تاکید دارند که یافته های آنان به این معنا نیست که در هوای گرم تابستان بیماری کووید-19 از بین خواهد رفت اما ممکن است در فرایند مقابله با این بیماری یاری نماینده باشد.

محققان اظهار داشتند: نتایج ما به این معنی نیست که این بیماری در طول تابستان از بین خواهد رفت یا کشورهای نزدیک به خط استوا را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. درجه حرارت بالاتر و اشعه شدیدتر ماورا بنفش در تابستان احتمالا می تواند از تاثیرگذاری بهداشت عمومی در کنترل کروناویروس که عامل بیماری کووید-19 است حمایت کند.

ویروس فصلی

اندکی پس از شروع شیوع همه گیری کووید-19 در زمستان سال 2020، برآورد هایی مبنی بر اینکه ممکن است گرمای تابستان موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری گردد، مطرح شد. در واقع، بسیاری از ویروس های تنفسی، از جمله ویروسهای آنفلوآنزا، الگوی فصلی را رعایت می نمایند به گونه ای که در زمستان به اوج می رسند و در تابستان کاهش پیدا می نمایند.

محققان به طور قطع نمی دانند که چرا این ویروس ها از الگوی فصلی پیروی می نمایند اما تصور می گردد چندین عامل در این امر نقش دارند. به طور مثال، مطالعات نشان می دهد که بسیاری از ویروس های تنفسی در محیط هایی با درجه حرارت سرد و رطوبت کم، پایدارتر هستند و برای مدت طولانی تر در هوا می مانند. همچنین رفتارهای انسانی مانند تجمع افراد در محیط بسته در فصل زمستان می تواند انتقال بیماری را تقویت کند.

مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان می دهد که دما و رطوبت بالا موجب کاهش بقای کروناویروس می گردد اما این موضوع که آیا این شرایط در دنیای واقعی محقق گردد، معین نیست.

در این مطالعه جدید، محققان با استفاده از داده های گسترش بیماری کووید-19 از ابتدای شروع همه گیری تا 9 ژانویه 2021 اطلاعات 117 کشور را تجزیه و تحلیل کردند. آنان روشهای آماری برای آنالیز رابطه بین عرض جغرافیایی یک کشور که بر میزان تابش نور خورشید و همچنین دما و رطوبت تاثیر می گذارد و میزان انتشار بیماری کووید-19 مورد آنالیز قرار دادند.

محققان دریافتند که به ازای هر یک درجه افزایش در عرض جغرافیایی یک کشور از خط استوا، میزان موارد ابتلا به بیماری کووید-19 در هر یک میلیون نفر حدود 4.3 درصد بیشتر می گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، محققان آلمانی و چینی اظهار داشتند: نتایج ما با این فرضیه سازگار است که گرما و نور خورشید باعث کاهش انتشار کروناویروس و شیوع بیماری کووید-19 می گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24840

به "تاثیر نزدیکی به خط استوا بر کروناویروس جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نزدیکی به خط استوا بر کروناویروس جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید