معین تکلیف برداشت های معدنی از تالاب میقان؛ گام اول در پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، گام نخست در پیوستن تالاب میقان اراک به کنوانسیون رامسر را مشخص تکلیف برداشت های معدنی در این تالاب عنوان نمود.

معین تکلیف برداشت های معدنی از تالاب میقان؛ گام اول در پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر

مسعود باقرزاده کریمی در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد توسعه گردشگری در تالاب های کشور گفت: توسعه گردشگری بویژه حضور گردشگران علاقمند به طبیعت در تالاب می تواند ضامن بقا و حفظ تالاب باشد.

وی با بیان اینکه تالاب ها ذینفعان و ذی مدخلان بسیاری دارند، گفت: تالاب هایی در کشور وجود دارند که انواع بهره برداری ها از جمله شکار و صید بسیار زیاد، استفاده آب از سوی کشاورزی و ... در آنها انجام می گردد، بنابراین، کشاورز، صیاد، طبیعت گرد، گردشگر، صنعتگر همه به نوعی منتفع از تالاب هستند، اما اگر خواستار پایداری همیشگی تالاب هستیم باید به طبیعت گردان و صنف گردشگری اهمیت ویژه داد، چراکه یکی از ابزارهای حفظ تالاب ها گردشگران هستند.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه فعالیت گردشگران با تالاب ها سازگار است، توضیح داد: سازمان محیط زیست در این راستا برنامه دارد، اما یک نکته قابل توجه این است که ظرفیت، بُرد، نوع حضور و زمان گردشگری در قالب طرح هایی تدوین و مصوب شوند.

وی اعلام کرد: کمیته مدیریت تالاب ها همچون تالاب میقان باید با مسئولیت استانداری شکل بگیرد و طرح ها آنالیز و تصویب شوند. در سطح کلان، ستاد ملی تالاب ها با مسئولیت معاون اول رییس جمهور و با حضور هفت وزیر و دو معاون رییس جمهوری و استانداران، حسب مورد فعال است و سیاست گذاری تالاب ها را دنبال می نمایند.

مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تا به امروز در مورد میقان چنین طرحی ارائه نشده است، اما اگر قرار باشد در میقان اتفاق خوبی بیفتد باید چنین طرحی تدوین و تصویب آن دنبال گردد، گفت: البته طرح جامع تالاب میقان اراک با مشارکت همه ذینفعان آماده شده است، اما باید ساز و کار اجرایی آن نیز شکل بگیرد.

وی تاکید نمود: نمی توان همه طرح ها و کار اجرایی را روی دوش سازمان محیط زیست گذاشت، چراکه این سازمان اختیار همه امور را ندارد، اما استاندار اختیار همه امور را در استان دارد و می تواند طبق طرح، دستگاه های مسئول و مرتبط را به کار بگیرد و کار اجرایی را ابلاغ کند، قطعا در صورت ابلاغ استانداری، دستگاه ها موظف به انجام امور هستند.

باقرزاده کریمی تالاب کانی برازان را یکی از رامسرسایت های پیروز در جنوب دریاچه ارومیه دانست و گفت: در گذشته شغل غالب مردم در این منطقه دامداری بود، اما امروز به طبیعت گردی و گردشگری روی آورده اند، سایت پرنده نگری و بومگردی در این تالاب طراحی شده و انتفاع بالایی برای جوامع محلی داشته است، همچنین در تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری اقدامات خوبی شروع شده است.

وی با بیان اینکه تالاب میقان اراک نیز ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد، اضافه کرد: حسن این تالاب نزدیکی به مرکز استان است، از طرفی این تالاب پتانسیل بسیار عالی برای پرنده نگری دارد که می تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

مدیرکل دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست، گام نخست برای پیوستن تالاب میقان به کنوانسیون رامسر را تعیین تکلیف شرایط برداشت های معدنی از تالاب اعلام کرد و گفت: نمی توان از این برداشت سنگین معدنی در تالاب چشم پوشید، باید شرایط تعیین گردد، اما ثبت تالاب میقان در کنوانسیون رامسر تاثیری در سیاست های حفاظتی از تالاب میقان ندارد و تا به امروز اتفاق خوبی در منطقه اتفاق افتاده است.

باقرزاده کریمی با تاکید بر اینکه 42 نوع تالاب در کشور وجود دارد. پلایاها نوعی تالاب های شور فصلی هستند و اسم تخصصی میقان نیز پلایاست، گفت: امروز فعالیت شرکت معدنی املاح ایران و برداشت از تالاب میقان یک واقعیت در میقان است. البته می توان با این شرایط هم برای پیوستن آن به کنوانسیون رامسر جلو رفت، اما نکته مهم اینجاست که حتی اگر این تالاب عضو کنوانسیون نباشد حضور آن در فهرست تالاب هایی که قانون در قبال آنها باید اعمال گردد، اقدام بزرگی است که به انجام رسیده و باید مناقشاتی که بر سر تالاب بودن یا کویر بودن میقان وجود دارد، کنار گذاشته گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 5100

به "معین تکلیف برداشت های معدنی از تالاب میقان؛ گام اول در پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین تکلیف برداشت های معدنی از تالاب میقان؛ گام اول در پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید