تفاوت واکسن کرونای مدرنا و فایزر

به گزارش مجله آزمون اول، واکسن کرونای مدرنا و فایزر در زمینه تاثیرگذاری و برقراری امنیت در بدن به یکدیگر بسیار شباهت دارند اما تفاوت هایی هم دارند، این دو واکسن کرونا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت واکسن کرونای مدرنا و فایزر

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، سازمان غذا و دارو در آمریکا در تاریخ 18 دسامبر ضرورت استفاده از واکسن دوم کووید 19 که توسط مدرنا تولید شده است را به سراسر کشور خاطرنشان کرد. ده ها هزار کارمند مربوط به بخش سلامت و بخشی از پرستاران و همچنین مقیمان آمریکا هنوز واکسناسیون فایزر انجام نداده اند. همچنین انتظار می رود که میلیون ها دوز از واکسن مدرنا در دست کشور های اروپایی و آسیایی قرار بگیرد تا واکسناسیون گسترده تر گردد.

هر دو واکسن از یک تکنولوژی پایه و یکسان به نام mRNA استفاده کرده اند. این واکسن ها ضرورتاً به سلول های ما آموزش می دهند که چگونه پروتئینی را ایجاد کنند که بتوانند بدون استفاده از ویروس زنده که عامل ایجاد کووید 19 است، پاسخ ایمنی را در بدن بالا ببرد. زمانی که پاسخ ایمنی تحریک گردد، بدن پادتن هایی را تولید می کند که در صورت وارد شدن ویروس واقعی، بتواند در برابر عفونت مبارزه کند. اما از آن جایی که هر دو واکسن در مورد برقراری امنیت و تاثیرگذاری بسیار شبیه به هم هستند، تفاوت هایی هم دارند که در این بخش از بهداشت و سلامت به آنها پرداخته ایم. تفاوت اصلی آن ها در دمایی است که ذخیره شده اند و فاصله زمانی که باید تزریق شوند.

نیازهای متفاوت دمایی برای نگهداری واکسن فایزر و واکسن مدرنا

واکسن فایزر:

  • این واکسن در محوطه هایی پر از یخ های خشک نگهداری می گردد و دمای آن باید کمتر از منفی 94 درجه فارنهایت باشد و حتماً باید در این دما نگهداری گردد.
  • آمپول آن ها را داخل یخچال به مدت 5 روز نگه می دارند. این واکسن باید بین 30 دقیقه تا 2 ساعت بعد از قرار دریافت در دمای اتاق استفاده گردد.

واکسن مدرنا:

  • این واکسن باید در دمای استاندارد فریزر یعنی منفی 4 درجه فارنهایت نگهداری گردد.
  • آمپول آن نیز باید در فریزر استاندارد تا بیش از 6 ماه نگهداری گردد.
  • این واکسن همچنین می تواند تا 30 روز داخل یک یخچال استاندارد بماند و باید حتما 12 ساعت بعد از قرار دریافت در دمای اتاق استفاده گردد.

مهم :واکسن مدرنا به اندازه واکسن فایزر، نیاز به انتقال و نگهداری در دمای خیلی سرد ندارد. بنابراین پخش کردن آن مخصوصاً در جوامع کوچکتر و نواحی روستایی که به یخچال نیاز ندارند، راحت تر است.

آمادگی آن کمی تفاوت دارد:

واکسن فایزر:

  • زمانی که آمپول این واکسن را از جای خنک بیرون می آورند، باید آن را با آب نمک رقیق کنند و قبل از تزریق این کار را انجام دهند.

واکسن مدرنا:

  • این واکسن بعد از بیرون آوردن آماده استفاده است و نیاز به رقیق سازی با آب نمک ندارد.

مهم:رقیق کردن با آب نمک کار جدید و عجیبی نیست، مثلاً برای واکسن سرخجه هم این کار را انجام می دهند.

چه کسی می تواند واکسن بزند ؟

واکسن فایزر: افراد 16 سال به بالا

واکسن مدرنا: افراد 18 سال به بالا

مهم:افراد زیر 18 سال احتمالاً تا بهار سال 2021 هیچ واکسنی دریافت نمی کنند؛ مگر این که عضو کادر درمان، پرستار یا خدمه بیمارستان باشند.

افراد بالای 65 سال که بیماری های زمینه ای دارند، اولین گروهی هستند که واکسن دریافت می کنند. شاید بعد ها واکسن برای افراد جوان تر هم در دسترس قرار بگیرد.

عوارض جانبی

واکسن فایزر:

  • رایج ترین عارضه جانبی، درد تزریق واکسن است که ممکن است بعد از آن خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز درد مفصل و تب هم احساس گردد.
  • در انگلستان دو مورد از کارمندان سلامت بعد از تزریق واکسن واکنش های شدید آلرژیک را تجربه کرده اند.
  • دو نفر از این کارمندان در آلاسکا نیز واکنش های آلرژیک را بعد از دریافت واکسن فایزر اعلام کرده اند.
  • در یک آزمایش در آمریکا هم 4 نفر از افرادی که واکسن زده بودند، به فلج بل دچار شدند که یک فلج کوتاه مدت در ماهیچه های صورت است.

واکسن مدرنا:

  • رایج ترین عارضه جانبی، درد در محل تزریق است که ممکن است با خستگی، سردرد، درد ماهیچه، درد مفصل و لرز نیز همراه باشد.
  • سه نفر از افرادی که این واکسن را تزریق کردند، به فلج بل دچار شدند.

مهم:این عوارض جانبی اساساً در هر سنی وجود دارد. در هر دو مورد فلج بل گزارش شده بود یک فلج بسیار کوچک در نواحی صورت بود اما نشان دهنده این است که این افراد باید با دقت بیشتری شرایط را بررسی کنند تا مطمئن شوند که این فلج صورت به واکسن مرتبط بوده است یا خیر.

در مورد گزارش واکنش های آلرژیک آنافیلاکتیک، یکی از کسانی که واکسن دریافت کرده بود، سابقه واکنش آلرژیک داشت. بنابراین مقامات رسمی فدرال در آمریکا هشدار دادند افرادی که سابقه آلرژی شدید به هرگونه واکسن دارند، نباید این واکسن را استفاده کنند.

چند دوز تزریق نیاز است ؟

واکسن فایزر:

  • دو بار تزریق با فاصله 21 روزه برای تاثیرگذاری کامل نیاز است.

واکسن مدرنا:

  • دو بار تزریق با فاصله 28 روزه نیاز است.

مهم :هر دو کمپانی طبق نسخه واکسن خودشان این فاصله ها را تعیین کرده اند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20180

به "تفاوت واکسن کرونای مدرنا و فایزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت واکسن کرونای مدرنا و فایزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید