صرف جریمه دیرکرد در امور خیر

به گزارش مجله آزمون اول، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران اطلاع داد: در آخرین مجمع عمومی سالانه این بانک، پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر هزینه کرد منابع جمع آوری شده از محل وجه التزام در حوزه مسئولیت اجتماعی مورد موافقت مجمع عمومی نهاده شد.

صرف جریمه دیرکرد در امور خیر

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری، مدیرعامل این بانک گفت: وجه التزام یا جریمه تأخیر تأدیه همان پولی است که بانک ها بابت تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات از مشتریان خود دریافت می نمایند. در واقع وجه التزام نوعی ضمانت است که باعث انضباط اقتصادی مشتریان بانک ها می گردد. بانک ها ناگزیر از دریافت وجه التزام هستند، زیرا این جریمه به نوعی ابزار وصول مطالبات است.

وی این طور ادامه داد: به بیان ساده اگر فرد تسهیلات گیرنده تفاوتی بین پرداخت سر موعد و دیرتر از آن احساس نکند، چرا باید بدهی خود به بانک را در زمان سررسید اقساط بپردازد و آن را به تأخیر نیندازد؟ معرفی نشدن ابزار جایگزین از سوی مخالفان با وجه التزام و تحت فشار قرار دریافت بانک ها از منظر ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی در صورت حذف این ابزار، باعث شده بانک ها ناگزیر از دریافت جریمه یاد شده باشند.

نقش بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی پررنگ تر می گردد

اکبری اظهار کرد: در بانک های اسلامی سایر کشورها جریمه تأخیر صرفاً به فعالیت های خیریه اختصاص می یابد و با سایر منابع بانک ادغام نمی گردد. جریمه تأخیر در بازپرداخت اقساط، در بیشتر بانک های اسلامی در حسابی مجزا جمع آوری می گردد و صرفاً در فعالیت های خیرخواهانه و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی، بانک از جرائم دریافتی از تأخیر، هیچ نفعی نمی برد.

وی این طور ادامه داد: بانک مهر ایران به عنوان نخستین و عظیم ترین بانک قرض الحسنه کشور که صرفاً بر اساس عقد قرض الحسنه عمل نموده و تمام محصولات خود را بر مبنای این عقد تعریف می نماید، در سال های اخیر در ترویج بانکداری اسلامی نقشی اساسی داشته است. داشتن بیش از 9 میلیون مشتری و پرداخت هفت میلیون و 800هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه گواهی بر گستردگی فعالیت های این بانک است.

مدیرعامل بانک مهر ایران اطلاع داد: این بانک در رابطه با نحوه هزینه کرد جریمه تأخیر تأدیه نیز پیشگام شده و هیئت مدیره این بانک در آخرین مجمع عمومی که 30 شهریور برگزار گردید، پیشنهاد کردند تا وجه دریافتی بابت این جریمه در حوزه مسئولیت اجتماعی صرف گردد. خوشبختانه این موضوع مورد موافقت سهامداران بانک مهر ایران نهاده شد و این بانک برای نخستین بار در سطح شبکه بانکی کشور، نسبت به صرف وجوه دریافت شده بابت تأخیر تأدیه در امور خیر و حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام خواهد نمود.

اکبری یادآوری کرد: بانک مهر ایران پیش ازاین نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت های جدی داشته است. بیمه 500هزار خانه روستایی در سه استان محروم که تقدیر معاون پارلمانی رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت بحران را در پی داشت، ساخت 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان و همچنین ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم بعضی از اقدامات بانک در این حوزه به شمار می رود.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16299

به "صرف جریمه دیرکرد در امور خیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرف جریمه دیرکرد در امور خیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید