عذرخواهی انگلیس از اقداماتش در قبال جزایر اقیانوس هند

به گزارش مجله آزمون اول، انگلیس در جلسه دادگاه لاهه از تخلیه مجمع الجزایر چاگوس از ساکنانش به شکل نامناسب عذرخواهی اما اظهار داشت که نسبت به مطرح شدن این مساله در دادگاه عالی سازمان ملل معترض است.

عذرخواهی انگلیس از اقداماتش در قبال جزایر اقیانوس هند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، انگلیس در اوایل دهه 1970 نزدیک به 2000 نفر از ساکنان مجمع الجزایر چاگوس را به جزیره موریس و سیشل در اقیانوس هند منتقل کرد تا در آنجا یک پایگاه بسازد و در سالهای طولانی چاگوسی ها رویای بازگشت به جزیره شان را داشته اند.

نماینده انگلیس در دادگاه اظهار داشت: لندن به طور کامل موارد مطرح شده درباره بیرون راندن ساکنان مجمع الجزایر چاگوس را قبول نموده و در این باره شرمنده است. روش استفاده شده خجالت آور و اشتباه بوده و انگلیس عمیقا نسبت به این مساله متاسف است.

وی ادامه داد: اما لندن به طور کلی بر این باور است که دادگاه بین المللی عدالت، صلاحیت رسیدگی به این مساله را ندارد زیرا این مساله کاملا یک مساله دوجانبه بوده و قضات دادگاه لاهه باید از صدور حکم توصیه ای خود در این باره خودداری نمایند.

جزیره موریس در طرح دعوی خود به دادگاه عالی سازمان ملل گفته است که انگلیس در سال 1965 به طور ناعادلانه آنها را تحت فشار قرار داد تا این مساله را در قبال استقلالشان بپذیرند.

اتحادیه آفریقا و 22 کشور از جمله آلمان، آفریقای جنوبی، چند کشور آسیایی و چند کشور آمریکای لاتین در طول این جلسات استماع چهار روزه نظرات خود را اعلام می نمایند.

قرار است استرالیا و آمریکا نیز در این باره صحبت نموده و از انگلیس حمایت نمایند. در مقابل آفریقای جنوبی و اتحادیه آفریقا احتمالا از جزیره موریس حمایت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2297

به "عذرخواهی انگلیس از اقداماتش در قبال جزایر اقیانوس هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عذرخواهی انگلیس از اقداماتش در قبال جزایر اقیانوس هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید