موافقت سودان با پرداخت غرامت به قربانیان حمله به ناو یو اس اس کول آمریکا

به گزارش مجله آزمون اول، خبرگزاری دولتی سودان گزارش کرد: دولت انتقالی این کشور موافقت کرده به خانواده های 17 ملوان نیروی دریایی آمریکا که 20 سال پیش در حمله القاعده به ناو یو اس اس کول کشته شدند غرامت پرداخت کند.

موافقت سودان با پرداخت غرامت به قربانیان حمله به ناو یو اس اس کول آمریکا

به گزارش خبرنگاران، به نقل از پایگاه الجزیره ،این تصمیم در راستای اقداماتی است که سودان به منظور خاتمه دادن به شرایط مطرود بین المللی این کشور اتخاذ کرده و به دنبال آن است که نامش را از فهرست کشورهای حامی تروریست خارج کند.

در 12 اکتبر 2000، دو شبه نظامی همراه با یک قایق کوچک بمبی را در بدنه ناو یو اس اس کول آمریکا به هنگام سوخت گیری در بندر عدن یمن منفجر کردند که در اثر این انفجار 17 ملوان آمریکایی کشته شده و دهها تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری دولتی سودان موسوم به سونا گزارش کرد که توافق مربوط به پرداخت این غرامت در تاریخ 7 فوریه امضاء شده است، اما صحبتی از حجم غرامت در نظر گرفته شده نکرد.

یک منبع آگاه به این توافق که نامش را فاش نکرد، گفت: سودان قبول کرده تا مبلغ 30 میلیون دلار در این پرونده پرداخت کند.

با این حال فیصل صالح، سخنگوی دولت موقت سودان به آسوشیتدپرس گفت: رقم این توافق قابل فاش شدن نیست چون دولت سودان همچنان در حال مذاکره به منظور کسب یک توافق مشابه با خانواده های قربانیان بمب گذاری های سال 1998 در سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا است. در آن حملات هم بیش از 200 نفر کشته و بیش از 1000 تن دیگر زخمی شدند.

صالح تاکید کرد: ارقام اولیه روی میز مذاکره چند میلیارد بوده است اما دولت موقت سودان وارث یک خزانه خالی بوده است.

او گفت: ما انتظار داریم آمریکا و جهان ما را درک کنند و به جای آنکه موانع بیشتری ایجاد کنند حامی باشند.

خانواده های ملوان های آمریکایی براساس قانون مصونیت های حاکمیتی خارجی سال 1976 که جلوی شکایت از کشورهای خارجی به جز کشورهای تعیین شده به عنوان پشتیبان تروریسم را می گیرد از سودان شکایت کرده بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6429

به "موافقت سودان با پرداخت غرامت به قربانیان حمله به ناو یو اس اس کول آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت سودان با پرداخت غرامت به قربانیان حمله به ناو یو اس اس کول آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید