همبستگی مثال زدنی جوامع اسلامی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا

به گزارش مجله آزمون اول، عضو کمیته علمی هفتمین نشست استپ گفت: جوامع مختلف در برابر بحران ویروس کرونا، واکنش های مختلفی داشتند؛ اما جوامع مسلمان توانستند نوعی همبستگی و حمایت اجتماعی از یکدیگر را ایجاد نمایند.

همبستگی مثال زدنی جوامع اسلامی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا

کامران باقری لنکرانی، عضو کمیته علمی هفتمین نشست استپ و وزیراسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره عملکرد دیگر کشورها در کنترل کرونا، گفت: جوامع مختلف در برابر این بحران واکنش های مختلفی داشتند؛ جوامع مسلمان به ویژه کشور ما توانست نوعی همبستگی و حمایت اجتماعی از یکدیگر داشته باشد در حالی که در مقایسه با دیگر کشورها، آنان با موجی از خودکشی و از هم گسستگی اجتماعی رو به رو شدند و برای خرید یک بسته دستمال کاغذی با یکدیگر درگیر شدند اما ما این مسائل را در کشور خود و دیگر کشورهای اسلامی نداشتیم و نشان­ دهنده این است که ارزش دین باوری و همبستگی های اجتماعی در کشورهای اسلامی چه قدر بالا است.

هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان بیماری کرونا وجود ندارد

وی ادامه داد: ما با این ویروس کمتر از چهار ماه است که آشنایی داریم و هنوز ابعاد بسیاری از این بیماری آشکار نشده و نکته قابل توجه این است که هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان این بیماری وجود ندارد.

باقری لنکرانی اعلام کرد: ما دو دسته مراقب های بیمارستانی داریم که یک دسته مراقبت های حمایتی است؛ به عنوان مثال فردی که دچار نارسایی های تنفسی شده است براساس پروتکل های درمانی تحت درمان و اقدامات حمایتی قرار می گیرد؛ و دسته دیگر مراقبت های تجربی در قالب طرح های پژوهشی است که تا حدودی این طرح ها نگران­ نماینده است زیرا تعداد این طرح ها در جهان افزایش یافته که بعضی از آنان پایه و اساس منطقی نیز ندارند و در راستای تصمیم گیری های آینده یاری ­نماینده خواهند بود.

این عضو کمیته علمی هفتمین نشست استپ اظهار کرد: آنچه باعث شده ما در زمینه دارو و درمان با نظرات مختلفی روبه رو شویم این است که ویروس کرونا حداقل سه مرحله را در بدن انسان طی می نماید. این ویروس به جز مرحله نهفتگی که بعدها آشکار می گردد، مراحل دیگری نیز دارد؛ در مرحله نخست ویروس کرونا علائم خیلی شدیدی را ایجاد نمی نماید؛ طی آنالیز ­ها در این مرحله اگر سیستم ایمنیِ طبیعی در بدن فعال باشد، ممکن است بتواند در همین مرحله ویروس را از بین برود.

وی به مرحله دوم اشاره نمود و گفت: در این مرحله ویروس آغاز به آتش ­زدن بدن می نماید؛ بخشی به ریه و بخشی به ارگان های دیگر بدن مانند قلب و کلیه آسیب وارد می نماید. در مرحله سوم، زمانی که سیستم ایمنی بدن فعال می گردد، بدن سعی می نماید سلول های آلوده به این ویروس را از بین ببرد که طوفانی برپا می گردد؛ بر این اساس در مرحله آخر بعضی از داروهایی که ایمنی را تضعیف می نمایند، ممکن است به نفع بیمار باشد و بتواند بیماری را کنترل کند؛ به همین علت اگر داروهای تضعیف ­نماینده سیستم ایمنی را در مرحله اول که به یک ایمنی قوی احتیاج داریم به بیمار بدهیم، شرایطش بدتر می گردد.

آنتی بادی زمانی بوجود می آید که حداقل 5 تا 7 روز از آغاز بیماری گذشته باشد

باقری لنکرانی در مورد روش تشخیص ویروس کرونا به وسیله آنتی بادی عنوان نمود: روش دیگری که مورد استفاده قرار گرفته است و کیت های این روش در جهان موجود بوده و در کشور ما نیز شرکت هایی آن را فراوری نموده اند، روش تشخیص به وسیله آنتی بادی است؛ آنتی بادی زمانی به وجود می آید که حداقل 5 تا 7 روز از آغاز بیماری گذشته باشد.

وی همچنین اضافه نمود: ویروس کرونا مراقبت از سایر بیماران از جمله بیماران سکته قلبی و مغزی، بیماری های مزمن مانند قند، انسدادی و تنفسی را دچار اختلال نموده است. بیمارانی که احتیاج به جراحی های ضروری داشتند نیز، کم و بیش در حال اجرا است اما درمان بیماران سرطانی که احتیاجمند به جراحی و شیمی درمانی است به تاخیر افتاده است.

باقری لنکرانی درخصوص دستاوردهای کرونا در نظام سلامت عنوان نمود: این بیماری تهدیدهایی را برای سلامت آحاد جامعه به وجود آورده است؛ اینکه ما چگونه این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم مهم است تا بتوانیم از این شرایط برای بهبود امور استفاده کنیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 11224

به "همبستگی مثال زدنی جوامع اسلامی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همبستگی مثال زدنی جوامع اسلامی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید