پول های بلوکه شده برای عرضه اولیه چه می شوند؟

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، برخی از سهامدارن بازار سهام درباره بلوکه شدن پول هایشان در حساب های کارگزاری ها نقدهایی کردند.

پول های بلوکه شده برای عرضه اولیه چه می شوند؟

برخی از سهامدران و مخاطبان خبرنگاران در رابطه با لغو عرضه های اولیه مدار و حآفرین اظهار کردند که سازمان بورس و کارگزاری ها به دنبال شارژ پرتفوی سهامدارن است و از این بلوکه شدن پول، سودی به دست می آورند.

با توجه به لغو عرضه نمادهای مدار و حآفرین در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، مبلغ زیادی از سرمایه نقد سهامدارن در حساب کارگزاری ها بلوکه می گردد. از آنجایی که برگشت پول از سوی کارگزاری ها به حساب سهامداران یک تا دو روز کاری زمان می برد، نکته قابل توجه آن جاست که باقی ماندن حجم نسبتا بالایی از نقدینگی سهامداران در حساب کارگزاری ها چه نتیحه ای دارد؟

در حالت کلی، برای ثبت سفارش خرید سهم، باید در منوی ثبت سفارش، قیمت سهم و هم چنین حجم یعنی تعداد سهم مورد نیاز را وارد کنید. قیمت ضرب در تعداد سهم، باید به اندازه ای باشد که شما به اندازه آن، موجودی ریالی دارید.

مثلا اگر درخواست خرید 700 هزار تومان سهم دارید، باید بیش از 700 هزار تومان نزد کارگزاری، نقدینگی داشته باشید تا به اندازه 700 هزار تومان، پول شما بلوکه گردد و نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام گردد. به دلیل اینکه نیم درصد کارمزد، در هر نوبت خرید سهم کارگزاری و مالیات است، شما باید همیشه بیش از نیم درصد درخواست خرید، موجودی نزد کارگزاری داشته باشید. یا سفارش شما به حدی باشد که با احتساب نیم درصد (برای سفارش خرید)، موجودی شما کافی باشد.

از مبلغ بلوک شده برای خرید سهام، کارمزد یا مالیات کسر نمی گردد. نکته قابل توجه این است که اگر برای خرید نمادی، ثبت سفارش کنید و تا خاتمه ساعت معاملاتی یعنی 12 و 30 دقیقه، سهمی به شما اختصاص پیدا نکند، سیستم به صورت اتوماتیک پس از خاتمه ساعت معاملاتی، مبلغ را به حساب شما بازمی گرداند. یعنی پولی بلوکه نمی گردد.

اگر کم تر از مبلغ بلوکه شده به شما سهم برسد، مبلغ باقیمانده معمولا تا ساعت 14 همان روز، به حساب شما (قدرت خرید) برمی گردد.

اما نکته قابل توجه این است که با وجود برگشت پول به قسمت قدرت خرید سهامداران در کارگزاری ها، بازگشت پول به حساب بانکی سهامدارن (در صورت درخواست برداشت وجه) یک تا دو روز کاری زمان می برد.

آیا این حجم بالای نقدینگی که از مجموع قدرت خرید سهامدارن نزد حساب کارگزاری ها وجود دارد سودی برای کارگزاری ها ندارد؟

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 23231

به "پول های بلوکه شده برای عرضه اولیه چه می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول های بلوکه شده برای عرضه اولیه چه می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید