از ون گوگ ایرانی تا اثری که هلندی ها هنوز آن را ندیده اند

به گزارش مجله آزمون اول، با افتتاح رسمی نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس 560 اثر تاریخی باستانی هلند از امروز _ چهارشنبه 11 مهر_ به مدت 6 ماه تا 17 فروردین 1398 در موزه ملی ایران نمایش داده می گردد.

از ون گوگ ایرانی تا اثری که هلندی ها هنوز آن را ندیده اند

به گزارش خبرنگاران، 560 شیء باستانی و تاریخی در 331 ردیف از موزه درنتس شهر آسن در هلند در سه گالری باستان شناسی از دوره پارینه سنگی میانه تا اوایل قرون وسطی (800 – 4500 میلادی)، سفال و تابلوهای نقاشی (قرون 19 – 20 میلادی) به نمایش درآمده اند، در این میان هلندی ها و حتی موزه ملی ایران سوپرایزهایی را برای بازدیدنمایندگان این نمایشگاه 6 ماه در نظر گرفته اند.

علاوه بر پنج تابلوی بازسازی گردیده از دوره نئاندرتال تا همین چند سده پیش در هلند که توسط هنرمندان هلندی با موضوعات مختلف در دو گالری نخست نصب گردیده است، برخی آثار انتخاب گردیده برای نمایش در این نمایشگاه شاخصه های متفاوتی دارند که آن ها را از دیگر آثار نمایش داده گردیده متمایز می نماید.

این نقاشی را هنوز هلندی ها هم ندیده اند

نخستین نقاشی قرار گرفته در بخش دوم گالری سوم یعنی گالری نقاشی های سده 19 و 20، تابلویی نصب گردیده که با نام چشم انداز خانه روستایی در درنته 1894 معرفی گردیده است.

این تابلو را مسئولان موزه درنتس با حمایت ینکگیرولوتریج سال گذشته از نهاد دیگری خریداری نموده اند، اما تا قبل از انتقال آن به ایران، در هیچ کدام از تالارها یا نمایشگاه های هلند نمایش داده نگردیده بود.

سیمون مولین این پرده نقاشی بسیار مدرن را در سال 1894 ، یعنی 124 سال پیش به تصویر کشیده است. تصویری از مناظر درنته که در آن یک زن روستایی با فرزندی در آغوش، میان گوسفندان و یک خانه روستایی دیده می گردد با به کارگیری خطوط کناری تیره و همچنین حدفاصل هایی بین رنگ ها و استفاده از یک طیف محدود رنگی، ناگهان این اثر به یک سبک نقاشی مدرن ساده تبدیل می گردد.

میهمان ایرانی در بین 560 اثر هلندی

تابلو بر دروازه ابدیت را می توان میهمان 560 شیء تاریخی – باستانی هلندی در موزه ملی ایران محسوب کرد.

این تابلو به دلیل موضوعیت آن با هلند، از مخزن موزه هنرهای معاصر برای نمایش در این نمایشگاه امانت گرفته گردیده است.

چشم اندازهای روستایی درنته یک تصویر معمولی برای نقاشان بود که آن ها برای به تصویر کشیدن شان به درنته و آسن می رفتند، اما در مدت زمان حضور ون گوک در این شهر که در نامه ای به برادرش گفته بود بالاخره شهر مورد علاقه و محل زندگی خود را پیدا کردم اما اغلب تصاویری که ون گوک در این منطقه می کشید برخلاف دیگر نقاشان بود.

یکی از تابلوهای معروف او را که هفت نسخه از ان تهیه گردیده، تابلوی معروف بر دروازه ابدیت است که وی از کارگران معدن زغال سنگ طراحی نموده بود، این اثر 136 ساله از این نظر منحصر به فرد است که طرحی از یک کهنه سرباز بازنشسته در نوانخانه است که هفت نسخه طرح سنگی از آن تهیه می نمایند.

لیتوگراف با استفاده از جوهر سیاهِ مداد شمعی، قلم و جوهر انتقالی چاپ گردیده است. این اثر براساس یک طرح مدادی به نام فرسوده از سری طرح های ون گوگ از فردی بازنشسته و کهنه سرباز به نام آدریانوس یاکوبوس سویدرلاند در نوانخانه ای محلی در لاهه در سال 1882 است.

او برای ترسیم فرسوده از یکشنبه دربیمارستان چلسی اثر هوبرت ون هرکومر الهام گرفته بود.

این اثر توسط فرح پهلوی خریداری و در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می گردد، وجه تمایز این نسخه به شش نسخه دیگر نیز در آن است که در این نسخه با دست خط ون گوگ زیر اثر عنوان تابلو بر دروازه ابدیت به چشم می خورد.

مومیایی 2300 ساله، قدیمی ترین اثر هلندی ها در ایران

هنوز بخشی از سبیل و ریش مرد 45 ساله مومیایی گردیده بر بدن او به چشم می خورد. این مرد اکسلورموند (مومیایی طبیعی) از دوره آهن است.

در زمان کاوش ها تعدادی مومیایی طبیعی انسان در باتلاق ها پیده گردیده بودند که بهترین نمونه آن ها مرد اکسلورموند است. این مرد بین سال های 430 تا 205 پیش از میلاد زندگی می نموده و جسد وی در سال 1914 میلادی (1293 خورشیدی) در باتلاقی نزدیک اکسلورموند کشف شد.

با توجه به این که در زمان کشف هنوز شیوه های امروزیِ حفاظت ابداع نگردیده بود، برای حفظ جسد مومیایی آن را خشک کردند. در نتیجه شکل ظاهری جسد با زمان کشف آن تفاوتِ بسیاری دارد. در مجموع جسد کامل است و تنها ساعد و دست چپ، انگشتان، زانو و پای راست آن از بین رفته است. با توجه به سبیل و احتمالا ریش می توان نتیجه گرفت که جسد مربوط به مردی است که براساس ویژگی های استخوانی کمتر از 45 سال سن داشته است.

تبردستی وسیله کابردی انسان های اولیه

عنوان نخستین اثر به نمایش درآمده در بخش نخست نمایشگاه یعنی پارینه سنگی را تبردستی ثبت نموده اند، اثری که شباهت زیادی به سنگ های شهابی دارد. این اثر در محوطه نزدیک بِیست توسط باستان شناسان هلندی کشف گردیده است. قدمت آن را دوره پارینه سنگی میانی یعنی حدود 50 هزار سال پیش می دانند.

هزینه دیدن نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در گالری نمایشگاه های موزه ملی ایران، پنج هزار تومان است. اما به دلیل حساسیت آثار به نمایش درآمده به خصوص در گالری نقاشی های قرن 19 و 20، احتیاج آن ها به استراحت، نظافت و تامین امنیت کافی برای نمایش آثار، این نمایشگاه روزهای دوشنبه تعطیل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 97

به "از ون گوگ ایرانی تا اثری که هلندی ها هنوز آن را ندیده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ون گوگ ایرانی تا اثری که هلندی ها هنوز آن را ندیده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید