حفاظت از جنگل نیازمند مشارکت دوگانه

به گزارش مجله آزمون اول، قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان اینکه حفاظت از جنگل نیازمند مشارکت دوگانه سازمان جنگل ها با جوامع محلی است، توضیح داد: اگر طرح ها را به جوامع محلی واگذار کنیم، می توانیم مهاجرت معکوس را به منصه ظهور برسانیم.

حفاظت از جنگل نیازمند مشارکت دوگانه

به گزارش خبرنگاران، اسحاق عطایی، قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه مراسم بازدید از روند اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در پایلوت فریرود و زیلکی رود، با بیان اینکه در گذشته نگاه ما به طرح های جنگلداری صرفا بهره برداری از چوب بود، اظهار کرد: متاسفانه برخی از قوانین موجب شد از دیگر کارکردهای جنگل غافل باشیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های شمال طی پنج سال اخیر، گفت: این پروژه در چهار پایلوت به اجرا درآمد و هدف اصلی آن حفظ تنوع زیستی، استفاده از سایر کارکردهای جنگل، پایداری اکوسیستم جنگل و کنار گذاشتن بهره برداری از چوب با استفاده از توانمندسازی جوامع محلی بود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه حفاظت از جنگل احتیاجمند مشارکت دوگانه سازمان جنگل ها با جوامع محلی است، توضیح داد: اگر طرح ها را به جوامع محلی واگذار کنیم، معیشت جنگل نشینان به حفاظت از جنگل وابسته می گردد و لذا می توانیم مهاجرت معکوس را به منصه ظهور برسانیم.

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز، اظهار کرد: سرمایه اصلی این کشور نه آب و خاک است و نه جنگل هایی که به واسطه این آب و خاک می روید، بلکه سرمایه اصلی همین مردم هستند.

وی جوامع محلی را تضمین نماینده پایداری و عدم پایداری طرح های جنگل داری دانست و اضافه نمود: توسعه حتما باید انسان محور و مشارکت محور باشد. اگر جوامع محلی محور پروژه های مدیریت عرصه های جنگلی و بیابانی نباشند، توسعه پایدار محقق نمی گردد.

این مقام مسئول، با تاکید بر لزوم توانمندسازی جوامع محلی جهت ایجاد مشارکت، اظهار داشت: سازمان جنگل ها با مشکلاتی از قبیل قوانین و بودجه ریزی روبرو است، اما جوامع محلی با شجاعت، جسارت و صداقت می توانند اجرای طرح ها را بر عهده بگیرند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، خواهان شناسایی، ارزیابی و ستندسازی تجارب موفق در راستای پروژه توانمندسازی جوامع محلی شد و اظهار داشت: باید به معرفی پروژه و اثربخشی فعالیت های آن با برگزاری کلاس های آموزشی برای جوامع محلی بپردازیم.

داریوش بیات، مدیر پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی نیز در ادامه، متذکر شد: به دنبال ایجاد چارچوب برای مدیریت چندمنظوره در چشم انداز جنگل های خزری با هدف حفظ تنوع زیستی هستیم.

وی پنج سال را برای مدیریت جنگل زمان کوتاهی دانست و گفت: برای پایداری اثرات پروژه ها حداقل به 15 سال احتیاج داریم.

بیات، با بیان اینکه مدیریت انسان های ساکن در جنگل باید جایگزین مدیریت درختان گردد، توضیح داد: در فرایندهای اجتماعی، تغییر رفتار با تغییر نگرش اتفاق می افتد لذا باید جوامع محلی را در مدیریت جنگل مشارکت دهیم.

مدیر پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی، پایلوت فریرود و زیلکی رود را 150 هزار هکتاری دانست و گفت: پهنه بندی ها انجام شده و ظرفیت ها و استعدادهای هر منطقه تعیین شده است لذا جوامع محلی می توانند با در قالب فراوری صنایع دستی، گردشگری، کشت گیاهان دارویی و فراوریات غذایی، فرآوری چوب و فراوری برنج آی.پی.ام علاوه بر کسب درآمد، به حفظ و گسترش جنگل یاری نمایند.

وی از تهیه دو طرح پارک جنگلی در موش بیجار و خرسابین و یک طرح نهالستان اطلاع داد و یادآور شد: جوامع محلی برای مشارکت در پروژه مدیریت جنگل احتیاجمند واگذاری و اعمال برخی معافیت ها هستند.

عبدالهی، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز، با تاکید بر لزوم به روزرسانی طرح های جنگلداری، گفت: در راستای اجرای طرح هایی از جمله صیانت از جنگل، خروج دام و... دریافتیم، مادامی که جوامع محلی را در کنار خودمان نداشته باشیم، توفیقی حاصل نمی گردد لذا از سال 92 پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی را به صورت آزمایشی در چهار پایلوت اجرا کردیم.

وی تغییر معیشت جوامع محلی با استفاده از سایر ظرفیت های جنگل را مورد توجه پروژه مذکور دانست و اظهار کرد: با توجه به اجرای کامل طرح تنفس در گیلان و عدم بهره برداری از جنگل، کسب مجوز قانونی فعالیت های اقتصادی در درون جنگل، برگزاری کارگاه های آموزشی معیشت پایدار، یاری به راه اندازی خانه های بوم گردی و اکوکمپ و... مد نظر واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 117

به "حفاظت از جنگل نیازمند مشارکت دوگانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از جنگل نیازمند مشارکت دوگانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید