ضرورت سرمایه گذاری برای بازیافت فلزات از ضایعات و مواد آلاینده در کشور

به گزارش مجله آزمون اول، بدون شک بعد از انقلاب صنعتی، انسان در مدت کمتر از 250 سال اکثر منابع موجود در سیاره زمین را از بین برده است و در مقایسه با عمر سیاره زمین، در مدت زمان بسیار کوتاهی مسائل زیست محیطی و کمبود منابع، گریبان گیر نسل بشر و سایر موجودات کره زمین گردیده است. با توجه به این مهم، سرمایه گذاری برای بازیافت منابع از ضایعات و مواد آلاینده می تواند نقش مهمی در طولانی شدن بقای عمر سیاره زمین بر عهده داشته باشد.

ضرورت سرمایه گذاری برای بازیافت فلزات از ضایعات و مواد آلاینده در کشور

به گزارش خبرنگاران، استحصال فلزات قدیمی ترین و مهم ترین دستاورد انسان اولیه در راستای پیشرفت بوده است. با گسترش روزافزون علوم مختلف و احتیاج به شناخت کامل از مجموعه فرآیندهای پیرامون انسان و طبیعت و همچنین با کاهش چشم گیر منابع اولیه، احتیاج به شناخت بهتر و مطالعه بر روی نحوه استخراج یک یا چند فلز از یک معدن یا منبع ثانویه به وضوح احساس می گردد و در همین راستا علم فراوری و فرآوری مواد فلزی به عنوان یک علم مادر صندلی ویژه ای نزد علوم و صنایع دنیا دارد.

آزمایشگاه فراوری و بازیافت فلزات

اشکان محمدبیگیان، کارشناس حوزه مواد و متالوژی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دومین دوره مسابقات ملی فراوری و بازیافت فلزات که توسط اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی مهندسی متالوژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال برگزاری است، چنین هدفی را دنبال می نماید، توضیح داد: مسابقه ملی فراوری و بازیافت فلزات و همچنین برپایی دوره های آموزشی و سمینارهای تخصصی همزمان با مسابقه با هدف فراهم آوردن بسترهای مناسب علمی و تزریق روحیه پژوهشگری و کوشش علمی در راه فراوری و بازیافت فلزات برگزار گردیده است.

محمدبیگیان اعلام کرد: چالش های صنعتی مرتبط با استحصال فلزات و احتیاج روزافزون جامعه صنعتی به اتخاذ روش هایی که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت، ارزش افزوده بیش تری را به همراه داشته باشد، ضرورت توجه به این تخصص ممتاز از مهندسی مواد را بیش از پیش نمایان می نماید.

وی افزود: یکی از اهداف والای این سلسله مسابقات، ایجاد تحرک، نشاط، پویایی و رقابت سازنده و سالم در بین دانشجویان مستعد و علاقه مند به حوزه مهندسی مواد به خصوص در زمینه متالورژی استخراجی است.

دبیر مالی این مسابقه با بیان اینکه با توجه به کاهش منابع اولیه اکنون استفاده از منابع ثانویه خیلی اهمیت پیدا نموده است، اظهار کرد: یک دسته از مواد که بازیافت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، فلزات هستند که با وجود کارها و کوشش هایی که در این حوزه گردیده آن قدر پیشرفت ننموده ایم.

این کارشناس حوزه مواد و متالوژی با بیان اینکه به طور کلی بازیافت فلزات چند دسته را شامل می گردد، مطرح کرد: یک دسته قراضه ها هستند که کارخانه های فولاد برای فراوری استفاده می نمایند و دسته های دیگر شامل کاتالیست ها، بردهای الکترونیکی و باتری ها هستند.

محمدبیگیان در ادامه اظهار کرد: در زمینه بازیافت کاتالیست ها و بردهای الکترونیکی تحقیقات و کارهای بزرگی انجام گردیده است، اما در زمینه بازیافت باتری ها تا کنون کاری انجام نگردیده است و حتی سازمان پسماند شهرداری هم تا کنون پروژه ای را ثبت ننموده است.

وی اعلام کرد: باتری ها موادی هستند که فلزات ارزشمندی دارند، ولی متاسفانه فناوری و یا زیرساختی برای فراهم سازی پایه ها برای بازیابی شان وجود ندارد. این در حالی است که این اقدامات کم کم از دانشگاه و پروژه های تحقیقاتی آغاز گردیده تا فرآیند بازیافت باتری ها به نتیجه برسد.

کادر اجرایی این مسابقات با بیان اینکه این مسابقات در سطح ملی برگزار می گردد، گفت: از تمامی دانشگاه ها در این مسابقات شرکت نموده اند که این مسابقات تحت نظر اتحادیه انجمن های علمی مهندسی مواد و متالوژی برگزار می گردد.

محمدبیگیان اعلام کرد: دوره اول این مسابقات در خصوص بازیابی فلزات از کاتالیست ها که فلزات ارزشمندی چون نیکل دارند، بود و در دوره دوم تصمیم گرفته شد که این دوره رویکرد مسابقات به بازیافت فلزات از باتری ها متمرکز گردد.

عضو کادر اجرایی مسابقه ملی بازیافت فلزات در خصوص نحوه برگزاری این مسابقه، توضیح داد: مسابقات در دو بخش باتری های نیکل کادمیومی و باتری های لیتیومی که فناوری بازیافت آن ها با هم متفاوت است، برگزار می گردد.

وی افزود: در هر کدام از این بخش ها چهار تیم به رقابت می پردازند که در مجموع هشت تیم در این مسابقات حاضر هستند.

محمدبیگیان با بیان اینکه با توجه به قوانین فقط دانشجویان حق شرکت داشتند، ابراز کرد: دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این مسابقات حضور دارند که ترجیح بر این بوده هر تیم حداکثر یک دانشجوی دکتری داشته باشد.

این کارشناس حوزه مواد و متالوژی با تاکید بر حمایت مادی و معنوی بیشتر از این رویدادها، توضیح داد: اگر حمایت های بیشتری انجام می شد، می توانست طرح های برتر به عنوان طرح های صنعتی و نیمه صنعتی شناخته گردیده و به کارآفرینی منجر گردد و به توسعه اقتصادی یاری کند.

دبیر مالی این مسابقات در خصوص حمایت مالی از برندگان، مطرح کرد: تصمیم گرفتیم که از تمامی تیم ها با توجه به کوشش ها و هزینه هایشان حمایت انجام دهیم که در هر بخش از مسابقات به صورت مجزا به تیم اول مبلغ 2.5 میلیون تومان، تیم دوم مبلغ 1.5 میلیون تومان و تیم سوم و چهارم هر کدام 500 هزار تومان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به مسابقه دیگری که در خلال این مسابقات برگزار گردید، ابراز کرد: مسابقه دیگری با عنوان بهترین روش جمع آوری باتری های مستعمل از سطح شهر برگزار گردید که در مجموع حدود 70 ایده دریافت شد که در مرحله اول داوری 10 ایده پذیرفته شد و در مرحله دوم داوری سه ایده نهایی انتخاب خواهد شد که به هر کدام مبلغ 500 هزار تومان اهدا خواهد شد.

محمدبیگیان در انتها اظهار امیدواری کرد که این ایده ها که توسط خود سازمان پسماند داوری گردیده است، پس از آنالیز و تایید اجرایی گردد و به این ایده ها جامعه عمل بپوشانند.

آزمایشگاه فراوری و بازیافت فلزات

به گزارش خبرنگاران، مسابقات ملی فراوری وبازیافت فلزات با هدف ترویج این علم در میان صنایع مادر کشور و متقابلاً یاری به ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشجویان مهندسی مواد و متالورژی برگزار می گردد و هدف از آن ارائه هر ساله روش ها و فرآیندهای برتر مسابقات به واحدهای فراوریی و گره گشایی از مسائل صنعت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 17

به "ضرورت سرمایه گذاری برای بازیافت فلزات از ضایعات و مواد آلاینده در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت سرمایه گذاری برای بازیافت فلزات از ضایعات و مواد آلاینده در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید