اعلام شناسایی 192 محوطه باستانی جدید در لرستان

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شناسایی 192 محوطه باستانی جدید در لرستان صورت گرفت.

اعلام شناسایی 192 محوطه باستانی جدید در لرستان

داستان چیست؟

سید امین قاسمی اظهار کرد: بررسی باستان شناسی دهستان های میان کوه شرقی و غربی شهرستان پلدختر، کشور انتها یافت.

وی شرح داد: در جریان این پروژه که در تاریخ 27 تیرماه 1399 با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور آغاز شده بود، 192 محوطه فرهنگی و باستانی از دوره های گوناگون پیش از تاریخ تا قرون متأخر اسلامی شناسایی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: از ویژگی های شاخص این پروژه، شناسایی بیش از 40 محوطه و است قرارگاه از دوره های مختلف سنگ شامل پارینه سنگی قدیم، میانه، جدید، فراپارینه سنگی و نوسنگی بوده که در نوع خود قابل ملاحظه و نشان دهنده اهمیت این منطقه است.

قاسمی اضافه کرد: در دوران های مختلف پیش از تاریخ به ویژه دوران مس و سنگ جدید و عصر مفرغ نیز شواهد متعدد استقراری و گورستان های خرپشته ای مورد شناسایی قرار گرفت که مهمترین این استقرارها تپه افرینه است.

وی بیان نمود: در دوران های تاریخی نیز شواهد فراوانی از استقرارهای دوره هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی مورد شناسایی قرار گرفته که در دوران های اشکانی و ساسانی این استقرارها با شواهدی از بناها و قلعه های تاریخ همراه بوده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: بناهای مکشوفه با مصالح بوم آورد سنگ و گچ احداث شده و این در حالی است که احداث بناهای حکومتی و دفاعی در دوران های اسلامی، مخصوصاً قرون میانه و متأخر اسلامی، هم در این منطقه عمومیت داشته است.

قاسمی با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد در این منطقه، اضافه کرد: این امر نشان دهنده اهمیت ارتباطی و سوق الجیشی برای حکومتهای مرکزی بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16392

به "اعلام شناسایی 192 محوطه باستانی جدید در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شناسایی 192 محوطه باستانی جدید در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید