انجام آخرین ارزیابی ایکوموس از اورامانات در تهران

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، انجام آخرین ارزیابی ایکوموس از اورامانات در تهران صورت گرفت.

انجام آخرین ارزیابی ایکوموس از اورامانات در تهران

قضیه چیست؟

دبیر نمایشگاه عکس اورامان: دامان آسمان برگزاری این نمایشگاه را به انگیزه حضور ارزیاب رسمی یونسکو در ایران دانست و اضافه کرد: وی اکنون که در اوایل فصل پاییز هستیم، اورامانات را دیده است، اما بهار، پاییز و زمستان این منطقه را نمی بیند، به همین دلیل و با پیشنهاد رئیس کمیسیون ملی یونسکو، گروه اجرایی تصویر سال پروژه ای را تعریف کرد تا بدلیل نبود فرصت، با مراجعه مستقیم به عکاسان از آنها بخواهیم تصاویر ثبت شده خود از این منطقه، آنها را برای برگزاری این نمایشگاه بفرستند که با ارسال بیش از هزار تصویر به دبیرخانه، 70 عکس انتخاب شدند تا در آخرین گام آنالیز های تیم ارزیابی این منطقه برای ثبت جهانی، آن به صورت تصویری نیز در معرض دید قرار گیرد.

او با اشاره به صحبت ارزیاب ایکوموس بین المللی مبنی بر اینکه اگر اورامانات را به چشم خود ندیده بودم، تصور می کردم عکسهای منتشر شده از این منطقه فتوشاپ است، تاکید نمود: آقای مهدی از سوی دیگر و با وجود قدرت عکسها اظهار کرد که منطقه بسیار غنی تر از تصاویری است که به نمایش درآمده اند، به همین دلیل امیدواریم آن توانسته باشد تاثیر مثبت خود را برای ثبت جهانی اورامانات به جای بگذارد.

صمدیان اما درباره نگاهی که می توان به عکاسی میراثی فرهنگی داشت، اظهار کرد: از ابتدای حضور دوربین عکاسی در ایران و از زمانیکه به دربار رفت و سپس بین مردم نهاده شد، عکاسان سراغ آثار باستانی و تاریخی رفتند، در واقع چه عکاسان بزرگی که به صورت گردشگر وارد کشور شده بودند و چه عکاسان حرفه ای.

او با اشاره به قدمت تاریخ بشر، اضافه کرد: طبیعتا در هر دوره ای از حکومتهای مختلف در کشور، اگر قدری به موقعیت خود به صورت جدی فکر نموده و برای آینده خود برنامه ریزی های جدی و جهانی شده، داشته باشند، حتما عکاسی از داشته های تاریخی، فرهنگی و قومیتی را در دستور کار خود قرار می دهند.

وی با بیان اینکه عکاسان می توانند هر روز سال مشغول به کار باشند، ادامه داد: از سوی دیگر کافی است تا مسئولان چند ماه از سال را جدی بگیرند و با جمع آوری اطلاعات، اتفاقی مانند این نمایشگاه را که با یک نگاه عکاسانه، فرهنگ، قومیت و قوم شناسی را دور هم جمع نموده است، آغاز خوبی را برای برنامه ریزی های آینده رقم بزنند.

دبیر جشنواره تصویر سال، از مهمترین خصوصیات این تصاویر را نشان دادن معماری منطقه از نظر وجود روستاهای طبقاتی در دره های این محوطه تاریخی و زندگی روزمره مردم و آیین هایی که هر کدام سر از یک نقطه این منطقه و حتی کشور در می آورند، دانست و گفت: پالنگان از نوروز باستانی، پیرشالیار از بنیان مذهبی جشن انار و دیگر مراسم ها، به جز چهره های ساکنان در آن، هر کدام چیزهای جدیدی را برای نمایش دارند، که در یک بازدید چند روزه نمی توان آنها را به چشم دید.

صمدیان با تاکید بر اینکه تصاویر ثبت شده توسط عکاسان ممکن متعلق به سالها قبل نیز باشد، بیان نمود: خودمان به خودمان معیارهای ثبت جهانی این منظر فرهنگی را اعلام کردیم تا در جمع بندی ها و انتخاب تصاویر مدنظرمان باشند و جمع بندی کننده همه دیده ها و نادیده های ارزیاب ایکوموس جهانی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16719

به "انجام آخرین ارزیابی ایکوموس از اورامانات در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام آخرین ارزیابی ایکوموس از اورامانات در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید