این اپلیکیشن به سرفه شما گوش می دهد و با یاری هوش مصنوعی تشخیص می دهد به ویروس کرونا مبتلا شدید یا خیر

به گزارش مجله آزمون اول، ممکن است به زودی تلفن همراه شما بتواند به سرفه هایتان گوش کند و بعد پیش بینی کند آیا به ویروس کرونا مبتلا شدید یا خیر!

این اپلیکیشن به سرفه شما گوش می دهد و با یاری هوش مصنوعی تشخیص می دهد به ویروس کرونا مبتلا شدید یا خیر

این چیزی است که تیمی از محققان هوش مصنوعی در کشور سوئیس روی آن شرط بندی نموده و در حال توسعه اش هستند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس یک اپلیکیشن به نام Coughvid ساختند که با گوش دادن به سرفه افراد و استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، مشخص کند مشابه سرفه های یک فرد آلوده به ویروس کرونا هستند یا خیر.

یکی از محققان این پروژه به سایت بیزینس اینسایدر گفته است؛ ایده طراحی اپلیکیشن Coughvid از گزارش های پزشکان الهام گرفته است که نشان می دهد بیماران کووید-19 دارای سرفه های خشک و نفس گیر ولی با صدای متمایز هستند.

داده های جمع آوری شده از پزشکان و همین طور تماس هایی که با آن ها گرفته شده است؛ نشان می دهد یک روش تشخیص افراد کرونایی، نحوه و صدای سرفه آن ها است. این پزشکان از همین روش در روزهای اولیه شیوع بیماری کرونا برای شناسایی افراد آلوده استفاده کردند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه لوزان سوئیس به دنبال جمع آوری داده های بیشتری در این زمینه هستند. آن ها بیش از 15 هزار نمونه صوتی افراد مبتلا به سرفه را جمع آوری کردند که 1000 نفر از آن ها این ویروس را گرفتند.

تمام این نمونه صداها به برنامه Coughvid داده شده و طبق یک الگوریتم یادگیری ماشینی و شبکه عصبی در حال آموزش برای تشخیص بیماران مبتلا به کروناویروس به وسیله شنیدن صدای سرفه آن ها است.

هوش مصنوعی در خط مقدم مبارزه با کرونا

اپلیکیشن Coughvid تنها یکی از کوشش های مبتنی بر AI برای تشخیص بیماران کرونایی است. به گزارش وال استریت ژورنال، حداقل سه آزمایشگاه دیگر نیز در حال توسعه برنامه های هوش مصنوعی برای پیش بینی ابتلایان به ویروس کرونا از روش های دیگری مانند تنفس، صحبت کردن، دمای بدن و علایم دیگر هستند.

در این میان، شرکت های عظیم فناوری مانند گوگل، آمازون، آی بی ام، مایکروسافت و غیره نیز در تدارک ارائه پلتفرم هایی برای دسترسی آسان تر به اطلاعات جمع آوری شده از کاربران درباره شیوع و تشخیص ویروس کرونا و سپس تجزیه و تحلیل سریع تر آن ها هستند.

در حالی که هوش مصنوعی آخرین ابزار بشر در خط مقدم مبارزه با ویروس کووید-19 است؛ بعضی از سازمان ها و نهادها نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. منتقدین می گویند توسعه و رواج چنین ابزارهایی در جامعه باعث افزایش نگرانی مردم می گردد و هر فردی با مشاهده کمترین علائمی، دچار اضطراب می گردد.

راس اندرسون ، استاد علوم کامپیوتر کمبریج به سایت بیزینس اینسایدر گفته است: پیامدهای منفی ناخواسته توسعه این ابزارها می تواند جامعه را شرطی کند.

اپلیکیشن Coughvid هنوز نهایی و به مرحله عرضه رسمی عمومی نرسیده است. یکی از محققان این برنامه می گویند متخصصان بهداشت عمومی در کشور سوئیس دارند درباره چگونگی به کارگیری آن با هم مشورت می نمایند. افزون بر این، جمع آوری اطلاعات حداقل دو ماه طول خواهد کشید و هنوز در مرحله توسعه محصول هستند.

ایده اولیه این ابزار خوب است و حتی مراکز تحقیقاتی دیگری هم دارند روی این ایده کار می نمایند که از روی صدای سرفه بگردد بیمار کرونایی را تشخیص داد ولی هنوز زود است که بتوان گفت این نرم افزار چه زمانی وارد بازار می گردد و همه مردم می توانند روی گوشی های خود نصب نمایند. شاید اصلا این نرم افزار مصارف عمومی پیدا نکند و فقط در مراکز درمانی استفاده گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10546

به "این اپلیکیشن به سرفه شما گوش می دهد و با یاری هوش مصنوعی تشخیص می دهد به ویروس کرونا مبتلا شدید یا خیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اپلیکیشن به سرفه شما گوش می دهد و با یاری هوش مصنوعی تشخیص می دهد به ویروس کرونا مبتلا شدید یا خیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید