تخریب دستی ساختمان ؛ مراحل تخریب و نکات مهم

به گزارش مجله آزمون اول، تخریب دستی ساختمان یکی از روش ها و فرآیندهای تخریب سازه است. دلایل زیادی برای تخریب یک بنا وجود دارد؛ برای مثال، ساختمان های جدید جایگزین ساختمان های قدیمی می شوند، بعضی سازه ها پایداری خود را از دست داده و یا صدمه ساختاری دیده اند، سازه های کوچک برای ساخت سازه های عظیم تر و موارد دیگر، هر کدام لزوم تخریب ساختمان را معنا می دهند.

تخریب دستی ساختمان ؛ مراحل تخریب و نکات مهم

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

همان طور که می دانیم هر ساختمان یا یک سازه دارای طول عمر مشخصی است و به عنوان مدت زمان بهره برداری سازه شناخته می گردد. مثلاً 80 یا 100 سال می تواند به عنوان طول عمر یک بنای خاص در نظر گرفته گردد. با این حال، وقتی تیم کارشناسی که مشتمل از مهندسین هستند، تشخیص می دهند که ساختمان احتیاج به تخریب دارد، ممکن است تخریب دستی ساختمان را تجویز نمایند. اما پرسش اساسی در این است که: این شیوه تخریب به چه صورت انجام می پذیرد؟ با خبرنگاران همراه باشید.

تخریب دستی ساختمان چگونه است؟

دیدن تخریب ساختمان می تواند تجربه ای ترسناک باشد. با این حال، برای داشتن تخریب اصولی، احتیاج به تخصص و دانش مهندسی است. به طور کلی، تخریب هایی که صورت می گیرد برای رشد و احیای جوامع ما مهم هستند و به طور مداوم رو به تحول و پیشرفت حرکت می نمایند تا مقرون به صرفه تر، ایمن و سازگار با محیط زیست باشند.

مراحل مختلف در فرایند تخریب ساختمان به توضیح زیر است:

  • آنالیز نقشه بنا
  • حذف مواد خطرناک
  • تهیه برنامه برای تخریب
  • اقدامات ایمنی

تخریب دستی سازه با استفاده از بعضی تجهیزات و بدون استفاده از مواد منفجره انجام می گردد. تجهیزات مختلفی که برای تخریب استفاده می شوند شامل موارد زیر است:

  • پتک و کلنگ: پتک دستی و کلنگ هر دو برای تخریب دیوارها یا ستون استفاده می گردد.
  • پیکور (چکش تخریب): برای تخریب سطوح غیرفلزی و دیوارها، استفاده از پیکور اجتناب ناپذیر است. برای سرعت بخشیدن به کار تخریب به شیوه مکانیکی، نصب چکش پیکور و مته به ماشین به راحتی انجام شدنی است.
  • دریل بتن کن: دریل بتن کن علاوه بر تخریب جهت سوراخ کردن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه قلم و تعداد شیارهای بتن کن (4 شیار و یا 5 شیار) می تواند قدرت و سرعت دریل را معین کند.
  • شیار زن: استفاده از شیار زن اغلب برای برش دیوارها و قطعات سخت و مستحکم کاربرد دارد. میزان قدرت دستگاه و وجود تنظیمات مختلف اعم از عمق و پهنای برش در انتخاب شیار زن مناسب، مهم است.
  • بیل و بولدوزر: بیل و بولدوزر ماشین های عظیم برای تخریب ساختمان در ابعاد کوچک هستند. آن ها برای خاکبرداری و یا انتقال آوار به کامیون ها جهت حمل، مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل تخریب دستی ساختمان

این روش تخریب شامل از بین بردن بخش های ساختمان از طبقات بالا به طبقات پایین و به صورت گام به گام است. تخریب دستی به بازیافت و استفاده مجدد از بعضی مصالح برای کاهش اثرات زیست محیطی، روشی بسیار سودمند است.

شبیه به هر نوع تخریب، این روش نیز شامل آنالیز دقیق ساختار ساختمان، حذف مواد خطرناک و معین مواد قابل بازیافت است. مراحل یک فرایند تخریب دستی شامل موارد زیر است:

مرحله اول، آماده سازی سایت: سیستم برق کاری و لوله کشی را قطع و سیستم های HVAC (تهویه مطبوع) را خاموش کنید. برای کارگران نیز وجود شرایط روشنایی موقت نصب و اضافه کردن یک فضا برای به حداکثر رساندن و مرتب سازی محصولات قابل بازیافت لازم است.

مرحله دوم، برداشتن اجزای غیرساختاری: کارگران باید نخست عناصر معماری (برای مثال: سقف کاذب، پنجره ها، درها)، مکانیکی (آسانسور، تأسیسات بهداشتی و تهویه مطبوع) و الکتریکی (سیم های برق) را حذف نمایند.

مرحله سوم، تخریب دیوارهای پیرامونی و بالکن ها: با تخریب دیوارهای خارجی و بالکن ها آغاز کنید، معمولاً استفاده از پتک به تنهایی می تواند دیوارهای ساخته شده از آجر یا سفال را از بین ببرد.

مرحله چهارم، تخریب دیوارهای داخلی: کارگران باید با در دست داشتن پتک افدام به تخریب دیوارهای داخلی نمایند. این دیوارها اغلب 10 سانتی متری هستند و چند ضربه پتک به راحتی خراب می شوند.

مرحله پنجم، تخریب سقف: نخست با استفاده از پتک می توان کف سازی را تخریب کرد، سپس با پیکور آغاز به تخریب دال بتنی کنید. اغلب سازه ها از سقف تیرچه بلوک ساخته شده اند. تخریب دال 5 سانتی متری می تواند دسترسی به تیرچه بلوک ها را راحت تر کند.

مرحله ششم، مرتب سازی ضایعات و حمل: بعضی از اجزای فلزی و چوبی ساختمان از دوباره قابل استفاده هستند، پس بهتر است جهت بازیافت از دیگر مصالح جدا شوند. قطعات تخریب شده بتن و دیوارها باید به وسیله بیل مکانیکی و کامیون به محل مورد نظر حمل شوند.

نکته: جهت تخریب بتن فونداسیون می توان از روش های مکانیکی و شیمایی استفاده کرد.

موارد مهم در هنگام تخریب ساختمان

هر یک از موارد زیر پیش احتیاجهای مهم برای داشتن تخریبی پیروز است:

  • آنالیز ساختمان های مجاور
  • آنالیز نقشه ای سازه و معماری بنا (اگر موجود باشند)
  • حداکثر ارتفاع ساختمان و مساحت
  • تعداد پنجره ها و درها
  • خدمات حمل و نقل محلی
  • ایمنی عابر پیاده
  • ویژگی های موجود در محوطه سازی
  • تجهیزات مورد احتیاج
  • ایمنی کارگران
  • سطح سر و صدا

کلام آخر

کارشناسان تخریب هنگام تصمیم گیری در خصوص چگونگی تخریب دستی ساختمان، به چندین عامل توجه می نمایند. یکی توجه به منطقه ای است که ساختمان در آن واقع شده است، دیگری می تواند مواد اولیه ساخت بنا، هدف از تخریب و نحوه دفع زباله ها باشد. روش تخریب دستی به دلیل فرآیند مرحله ای و بخش به بخش، از یک سو به تخریب ایمن تر و صرفه جویی در هزینه های تخریب و از سویی دیگر به جداسازی متریال های مختلف، روشی مفید است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21800

به "تخریب دستی ساختمان ؛ مراحل تخریب و نکات مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب دستی ساختمان ؛ مراحل تخریب و نکات مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید