تهیه کننده موسیقی به چه کسی گفته می گردد؟

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران- سجاد میرزامهدی تهرانی: تهیه کننده موسیقی یا ناظرضبط موسیقی شخصی است که مراحل مختلف ضبط و میکس آثار موسیقی با راهنمایی و نظر او انجام می گردد.

تهیه کننده موسیقی به چه کسی گفته می گردد؟

حتما جاهای گوناگون شنیدید که کلمه پرودیوسر به یک آرتیستی اطلاق گردد. برای مثال همین برنامه های استعداد یابی که هر سال پخش می گردد و داورها را پرودیوسر خطاب می نمایند.

کلمه پرودیوسر (Producer) به معنی فراوری نماینده یا تهیه نماینده است. معمولا برای ارائه هر هنری یک تهیه نماینده ضروری است که تامین نماینده سرمایه و هزینه ها برای ارائه آن باشد، مثلا تهیه نماینده در یک فیلم سینمایی وظیفه تامین هزینه های فراوری یک فیلم را به عهده می گیرد تا فیلم به مرحله نمایش برسد.

در هنر موسیقی دو نوع تهیه نماینده (Producer) وجود دارد. یکی تهیه نماینده اجرایی و اقتصادی (Executive Producer) و دیگری تهیه نماینده موسیقی (Music Producer یا Record Producer) است.

در دنیای موسیقی این عنوان مربوط به شخصی است که مراحل مختلف ضبط و میکس آثار موسیقی با راهنمایی و نظر او انجام می گردد. ناظر ضبط موسیقی حتماً باید موسیقیدان باشد. معمولاً از ابتدای ضبط یک اثر موسیقی در استودیو ضبط، ناضر ضبط حضور داشته و بر نحوه ضبط آن اثر نظارت دارد. چرا که ممکن است علمی در رابطه با مراحل ضبط استودیویی و نهایی کردن اثر نداشته باشد.

ناظر ضبط معمولاً از بین نوازندگان حرفه ای، رهبران ارکستر، یا آهنگسازان انتخاب می گردد. گاهی آهنگساز یک قطعه موسیقی در نقش ناظر ضبط عمل نموده و اثر خود را نظارت و ضبط می نماید. در ضبط بیشتر آثار موسیقی، آهنگساز یا تنظیم نماینده در کنار ناظر ضبط، رهبر ارکستر و صدابردار در استودیو حضور دارد.

تهیه نماینده اجرایی غالبا موزیسین نیست و وظیفه برنامه ریزی و تامین هزینه های آلبوم و کنسرت و هماهنگی های لازم را بر عهده دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2753

به "تهیه کننده موسیقی به چه کسی گفته می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه کننده موسیقی به چه کسی گفته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید