صندلی هیچانه ها در دنیای امروز
به گزارش مجله آزمون اول، محمود برآبادی با بیان این که زندگی و فرهنگ جامعه دستخوش تغییر شده است، می گوید: هیچانه ها هم مانند افسانه ها دیگر آن صندلی و نفوذ خود را در جامعه ندارند و به زور هم نمی گردد آن ها را به مردم جامعه تلقین کرد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت وگو با خبرنگاران درباره اهمیت و کارکرد هیچانه ها در ادبیات، اظهار کرد: هیچانه ها نامی است که بعد از انقلاب بر روی اشعار فولکلوریکی که به صورت شفاهی در بین مردم رایج بود و اغلب بچه ها می خوانند و یا مادران برای فرزندانش می خوانند، گذاشته شده است. قبلا این ها را به نام اتل متل می شناختیم و بعدها نظریه پردازان ادبی در ایران اسم هیچانه را بر آن ها نهادند. دلیل هم این بود که با منطق روایی، نه داستان و نه شعر، سازگاری ندارد اما ریتمیک و آهنگین بوده و بچه ها با کلمات آشنایی داشتند و استقبال می کردند.
او در ادامه گفت: هیچانه ها تنوع بسیار زیادی دارند؛ از هیچانه های مربوط به بازی و تفریح آغاز می شوند تا آن هایی که جنبه آموزشی دارند و دانشی در آن ها نهفته است. قبل از این که ادبیات مکتوب در ایران معمول شود به صورت شفاهی در بین مردم رواج داشت. اما به تدریج هیچانه ها مانند افسانه ها کم کم مکتوب شدند و عده ای آن ها را جمع آوری و تدوین کردند، بعضی را بازآفرینی و تصویرسازی کردند و بر مبنای آن ها کتاب های زیادی منتشر شد. حتی بعضی از شاعران بر سبک و سیاق هیچانه ها، هیچانه های جدیدی هم ساختند.
برآبادی درباره این که بچه ها امروزی چقدر با هیچانه ها می توانند ارتباط برقرار نمایند و صندلی هیچانه ها در ادبیات امروزی اعلام کرد: در واقع زندگی و فرهنگ که روبنای زندگی ماست در سال های اخیر تغییر نموده و چیزهای دیگری جای آن را گرفته است؛ مانند بازی های کامپیوتری. طبیعی است هیچانه ها هم مانند افسانه ها دیگر آن صندلی و نفوذ خود را در جامعه ندارند، به زور هم نمی شود آن ها را به مردم جامعه تلقین کرد یعنی ما بخواهیم با بازنویسی افسانه ها و هیچانه ها و انتشار و ترویج شان فکر کنیم این اتفاق می افتد، این طور نیست.
نویسنده عاقبت لوطی صالح، سامسون و افسانه های مردم ایران اضافه کرد: فرایند تغییرات فرهنگی در جامعه به قدری سریع است که همه چیز را تحت شعاع خود قرار داده است. این ها جزء فرهنگ و سنت های بومی ما هستند. فقط ایران هم دستخوش این تغییرات نشده بلکه همه جوامع دستخوش تغییراتی هستند که نظم نوین جهانی دارد برقرار می نماید. نظم نوین جهانی تنها درباره سیاست نیست، بلکه در خصوص فرهنگ و اقتصاد و دیگر وجوه زندگی هم هست. زمانی که درباره فرهنگ این تغییرات صورت می گیرد، هیچانه ها، متل ها و مثل ها که بخشی از فرهنگ شفاهی هستند هم تحت تأثیر هجوم بی امان نظم نوین جهانی قرار گرفته و شامل این تغییرات می شوند.
او در ادامه اعلام نمود: بی شک در آینده و با تأسف باید گفت بخشی از سنت ها را از دست خواهیم و جایش را ممکن است ارزش های دیگری در دانش و هنر بگیرد و فرهنگ سنتی ما تعییر خواهد نمود. زمانی که بچه ها در کوچه بازی نمی نمایند و مادربزرگ ها برای بچه ها قصه نمی گویند طبیعی است که فرهنگ شفاهی تحت تأثیر این اتفاقات رو به اضمحلال و فراموشی می رود و این مسئله به این که ما چطور داریم زندگی می کنیم، برمی شود. زندگی ما در همه وجوه خود تغییر نموده و طبیعی است بخشی از آن که فرهنگ شفاهی ما است، دستخوش تغییرات خواهد شد.
منبع: خبرگزاری ایسناگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت
bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا