حمام نوبر یکی از جاذبه های تاریخی تبریز به شمار می رود

به گزارش مجله آزمون اول، جاذبه ها/ براساس خبر و گزارش های بدست رسیده، حمام نوبر یکی از جاذبه های تاریخی تبریز به شمار می رود.

حمام نوبر یکی از جاذبه های تاریخی تبریز به شمار می رود

حمام نوبر تبریز در حدود 140 سال قبل و در دوارن قاجار ساخته شد. معمار حمام نوبر تبریز شخصی به نام بالا کاظم از اهالی قره آغاج بوده است. این حمام که از سنگ و آجر و چوب ساخته شد، زیربنا و مساحتی در حدود 700 متر مربع دارد.

حمام نوبر در تبریز از دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه تشکیل شده است. این حمام دارای چندین ویژگی می باشد که از جمله مهمترین آنها میتوان به طاق و گنبد بزرگ گرمخانه آن اشاره کرد. طاق و گنید حمام نوبر به وسیله ستون و سرستون های سنگی مقرنس کاری شده و جلوه ای خاص به حمام بخشیده است. فضای سربینه حمام نیز هشت ضلعی طراحی شده که قسمت میانی آن دارای هشت ستون سنگی مقرنس کاری شده می باشد. در وسط این قسمت یک حوض هشت ضلعی نیز بچشم میخورد و دورتادور آن سکو برای نشستن قرار گرفته است.

حمام نوبر تبریز در طول سالیان به علت رطوبت زیاد و موقعیت مکانی خود، دچار آسیب های فراوانی شد. سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب کامل بنا اقدام به بازسازی و بازسازی آن نمود. این مکان تاریخی در قالب طرح پردیسان تغییر کاربری داد که بدون دخل و تصرف و با همان الگوی قدیمی در فضاهای معماری تبدیل به سفره خانه و چایخانه سنتی شد. به منظور بهره برداری بهینه و هرچه بیشتر از بنا هر یک از فضاهای آن به کاربری خاصی اختصاص داده شد. بدین منظور با تقسیم فضاهای حمام، قسمت سربینه و گرمخانه به سفره خانه سنتی شهریار تبریز تبدیل گشت. فضای پشت بام نیز برای ارائه خدمات به گردشگران تبدیل به چایخانه سنتی شد و در آن مراسم پرده خانی و نقالی اجرا می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 شهریور 1401 بروزرسانی: 31 شهریور 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 37999

به "حمام نوبر یکی از جاذبه های تاریخی تبریز به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام نوبر یکی از جاذبه های تاریخی تبریز به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید