دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی

به گزارش مجله آزمون اول، دنیای دکوراسیون داخلی با تمام زیبایی هایش از نکات ریز و حتی پیچیده ای برخوردار می باشد. در مطالب قبلی ما در مورد بسیاری از این نکات به مصاحبه پرداخته ایم. آن چه که در این مطلب به بیان آن خواهیم پرداخت، معرفی دیوار شاخص (accent wall) در دکوراسیون داخلی می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی

دیوار شاخص

در طراحی دکوراسیون داخلی، دیوار شاخص به دیواری گفته می شود که طراحی آن در مقایسه با سایر دیوارهای اتاق متفاوت می باشد. این تفاوت می تواند در رنگ، طرح و حتی بافت دیوار نسبت به سایر دیوارهای هم جوار دیوار شاخص باشد. برای مثال این امکان وجود دارد که از یک رنگ غالب برای این دیوار استفاده کرد. هم چنین می توان از یک کاغذ دیواری طرح دار برای طراحی آن استفاده کرده و برای سایر دیوارها یک طراحی ساده در نظر گرفت.

حال سوال اینجاست که هدف از طراحی چنین دیواری چیست؟ یکی از نکات مهمی که در طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه شود، ایجاد نقطه کانونی می باشد. نقطه کانونی به قسمتی از اتاق گفته می شود که توجه افراد به محض ورود به آن جلب می شود. از این رو توجه به طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از طراحی دیوار شاخص، می تواند ایجاد نقطه کانونی در اتاق باشد. هم چنین در صورت استفاده از المان های تزئینی بر روی دیوار شاخص، می توان از آن برای برجسته سازی این المان ها استفاده کرد.

دیوار شاخص می تواند در برجسته سازی ویژگی های اتاق به شما کمک کند. برای مثال در صورتی که سقف خانه بلند باشد، می توانید با قرار دان المان های تزئینی عمودی شکل مانند قاب عکس های تزئینی عمودی، سقف اتاق را بلندتر نشان دهید.

انتخاب یک دیوار به عنوان دیوار شاخص و طراحی آن می تواند فضای اتاق را از حالت یکنواختی خارج کرده و به فضایی زیبا و چشمگیر تبدیل کند. اگر طراحی دیوار شاخص به درستی صورت گیرد، می تواند در بزرگ تر یا کوچک تر نشان دادن فضای اتاق نیز به شما کمک کند. برای مثال استفاده از یک آینه بر روی دیوار شاخص در اتاق های کوچک می تواند در بزرگ تر نشان دان فضای مورد نظر کارگشا باشد. اگر اتاقی که قصد طراحی آن را دارید، از فضای بزرگی برخوردار است، طراحی دیوار شاخص می تواند در تفکیک فضای آن به شما کمک کند. برای مثال در صورتی که فضای اتاق نشیمن بزرگ است می توان یک دیوار را به عنوان دیوار شاخص انتخاب کرده و با قرار دادن یک میز ناهارخوری در کنار آن نسبت به تفکیک فضای نشیمن و غذاخوری اقدام نمود.

انتخاب دیوار شاخص

انتخاب یک دیوار به عنوان دیوار شاخص از اصول و قواعدی برخوردار می باشد و نمی توان هر دیواری را به عنوان دیوار شاخص انتخاب نمود. به طور کلی می توان گفت دیواری که در اتاق بیش تر در معرض دید بوده و با ورود افراد به داخل اتاق توجه ها به آن جلب می شود، باید به عنوان دیوار شاخص انتخاب شود. برای مثال در بیش تر مواقع در اتاق نشیمن دیواری که کاناپه رو به روی آن واقع شده است، به عنوان دیوار شاخص انتخاب می شود. در اتاق خواب نیز به گونه ای است که دیوار بالای تخت به عنوان دیوار شاخص انتخاب و طراحی می شود.

اگر طراحی اتاق نشیمن به گونه ای است که در آن از شومینه استفاده شده است، دیواری که شومینه بر روی آن واقع شده است، به عنوان دیوار شاخص انتخاب شده و طراحی می شود. توجه داشته باشید از انتخاب دیوارهایی که بر روی آن ها درب یا پنجره تعبیه شده است، به عنوان دیوار شاخص استفاده نکنید. انتخاب دیوارهای کوچک نیز انتخاب خوبی نمی باشد. چرا که در صورت استفاده از انواع طرح یا المان های تزئینی بر روی آن فضای آن شلوغ شده و باعث ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق خواهد شد.

از دیگر نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب تنها یک دیوار به عنوان دیوار شاخص می باشد. چرا که در غیر این صورت فضایی پر هرج و مرج ایجاد شده و باعث از دست رفتن زیبایی اتاق می شود.

اگرچه دیوار شاخص به گونه ای است که طراحی آن با سایر دیوارها متفاوت می باشد، اما به یاد داشته باشید که این طراحی به گونه ای نباشد که با سایر المان های موجود و سبک طراحی اتاق متفاوت باشد. بنابراین ایجاد انسجام با استفاده از یک طراحی متناسب با سایر قسمت ها از نکات مهم در این زمینه می باشد.

ایده های طراحی دیوار شاخص

استفاده از کاغذ دیواری

انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب می تواند از ایده های طراحی دیوار شاخص در نظر گرفته شود. این امکان وجود دارد که از یک نمونه کاغذ دیواری طرح دار برای طراحی دیوار شاخص استفاده کرده و در کنار آن برای سایر دیوارها از رنگ یا نمونه ای از کاغذ دیواری ساده استفاده نمایید.

استفاده از پنل های دیواری

پنل های دیواری از جمله ایده های دیگری است که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید. استفاده از پنل های دیواری در طراحی مدرن می تواند زیبایی بی اندازه ای به همراه داشته باشد. برای مثال پنل های چوبی می تواند گزینه خوبی برای طراحی دیوار شاخص باشد.

استفاده از یک رنگ غالب

یکی از ساده ترین راهکارهایی که می توان با استفاده از آن نسبت به طراحی دیوار غالب اقدام کرد، استفاده از روش رنگ آمیزی می باشد. در این روش می توان از یک رنگ غالب که با رنگ سایر دیوارها هماهنگی دارد، برای رنگ آمیزی دیوار غالب استفاده کرد.

طراحی دیوار با استفاده از آجر یا سنگ

استفاده از مصالحی هم چون آجر یا سنگ برای طراحی دیوار شاخص نیز می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از این ایده بدون شک فضایی متفاوت برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب به آن پرداخته شد، معرفی مفهوم دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی می باشد. از آن جایی که دیوار شاخص عموما به عنوان نقطه کانونی در هر اتاقی شناخته شده و توجه افراد را جلب می کند، چگونگی طراحی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از میان ایده های ارائه شده، کدام یک را برای طراحی دیوار شاخص می پسندید؟ به نظر شما از چه ایده هایی می توان برای طراحی دیوار غالب در اتاق خواب و اتاق پذیرایی استفاده کرد؟ در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با اهالی ما به اشراک بگذارید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: ساختمانچی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4150

به "دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار شاخص در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید