راه اندازی سریع ترین قطار بدون راننده جهان در چین

به گزارش مجله آزمون اول، قطار سریع السیر جدیدی در چین آغاز به کار کرده است که می تواند بدون راننده و با سرعت 350 کیلومتر در ساعت به مسافران خدمت رسانی کند.

راه اندازی سریع ترین قطار بدون راننده جهان در چین

چین به تازگی مرحله مهمی از برنامه توسعه قطارهای سریع السیر خود را پشت سر گذاشته است. در حالی که شمارش معکوس برای بازی های المپیک زمستانی 2022 پکن ادامه دارد؛ خط تازه راه آهن سریع السیر به طول حدود 174 کیلومتر در چین راه اندازی شده است که مرکز را به شهر میزبان المپیک، جانگجیاکو متصل می کند و زمان سفر بین این دو شهر را از سه ساعت به 47 دقیقه کاهش می دهد. این قطار سریع السیر با سایر قطارهای سریع السیر تفاوت دارد؛ زیرا به عنوان بخشی از سری فاکسینگ چین می تواند با سرعت 350 کیلومتر بدون راننده حرکت کند که اولین نمونه در جهان به شمار میرود. همچنین اولین خط آهن سریع السیر هوشمند جهان لقب گرفته است.

این خط که با نام خط آهن سریع السیر جینگ-ژانگ نیز شناخته می شود، در مدت زمان چهار سال ساخته شده و پکن، یانکینگ و جانگجیاکو را به هم متصل می کند که هر سه میزبان مسابقات المپیک زمستانی پیش رو خواهند بود. این قطار در 10 ایستگاه از جمله بادالینگ چینگ چان توقف دارد که معروف ترین بخش از دیوار بزرگ چین به شمار می رود.

راه آهن چونگلی که یک خط انشعابی از راه آهن جینگ-ژانگ است، نیز فعال خواهد بود و مسافران را از مرکز به ایستگاه Taizicheng منتقل می کند که در نزدیکی چندین مکان مسابقه اسکی و دهکده المپیک واقع شده است.

قطار تازه چین تا چه اندازه هوشمند است؟

خط ریلی تازه در 30 دسامبر (10 دی) با اولین قطار از ایستگاه Beijing North تا ایستگاه Taizicheng فعالیت خود را آغاز کرد.

یک جستجوی سریع در وب سایت رسمی راه آهن سریع السیر 12306 China Railway نشان می دهد که در حال حاضر روزانه حدود 30 قطار سریع السیر بین پکن و جانگجیاکو تردد می کنند؛ اما فقط 6 مورد از این قطارها برای قطار هوشمند تازه در اختیار گرفته شده اند. قیمت بلیط برای قطارهای سریع السیر معمولی از 11 تا 33 دلار و برای قطار هوشمند تازه از 12 تا 38 دلار است؛ ضمن اینکه مسافران برای سفر با قطارهای تازه باید از دو روز قبل بلیط خود را رزرو کنند.

چرا به این قطار تازه، هوشمند می گویند؟ زیرا کابین های قطار مجهز به اینترنت 5G، نورپردازی هوشمند و 2,718 سنسور برای جمع آوری داده های زمان واقعی و تشخیص هرگونه مشکل عملیاتی هستند. در عین حال، هر یک از جایگاه ها دارای صفحه کنترل لمسی و پایه شارژ بی سیم است. اگرچه قطارهای سریع السیر بدون راننده حرکت می کنند؛ یک راننده ناظر همیشه همراه آن است. این قطارها می توانند به طور اتوماتیک راه بیفتند، توقف کرده و سرعت خود را با توجه به محدودیت های سرعت بین ایستگاه ها تنظیم کنند. ربات ها و فناوری های تشخیص چهره در ایستگاه ها مستقر شده است تا برای راستا، چمدان و چک این بدون بلیط کاغذی به مسافران کمک کنند.

فضای داخلی قطارها با توجه به نیاز ورزشکاران و روزنامه نگاران طراحی شده است. برخی کابین ها دارای فضاهای بزرگ تری برای قراردادن تجهیزات ورزشی زمستانی هستند که دسترسی به آن ها با کد QR فراهم می شود. علاوه بر این، فضاهای ویژه ای برای نگهداری از نمونه های آزمایش دوپینگ ورزشکاران در نظر گرفته شده است. امکان تغییر کاربری کابین پذیرایی به مرکز رسانه ای در طول المپیک زمستانی نیز وجود دارد؛ به خصوص که میزها و جایگاه های قابل تنظیم به روزنامه نگاران اجازه می دهد که با داشتن تجهیزات زیاد، سفر راحت تری داشته باشند. امکانات پخش زنده و پریز شارژ در زیر هر میز نیز از دیگر خدمات این بخش به شمار می فرایند.

بخش Car Four مجهز به جایگاه های متحرک است تا مسافرانی که در طول بازی های المپیک زمستانی 2022 با جایگاه های چرخدار سفر می کنند، سفر راحت تری را تجربه کنند.

یانگ یانگ (Yang Yang)، دارنده مدال طلای اسکیت سرعت در بازی های المپیک زمستانی و یکی از اولین مسافران خط تازه قطار سریع السیر چین گفته است:

این قطارها می توانند کارایی کار ما را بهبود ببخشند، ورزش های زمستانی چین را ارتقا دهند و اقتصاد یخ و برف را تقویت کنند.

اولین راه آهن ساخت چین

علاقه مندان راه آهن چین به دلیل تاریخی دیگری نیز از راه اندازی راستا تازه هیجان زده هستند. راه آهن جینگ-ژانگ در اصل نام خطی بود که اکنون از بین رفته است. این خط آهن برای اولین بار در سال 1909 آغاز به کار کرد و اولین راه آهنی بود که چینی ها به طور مستقل طراحی کرده و ساخته بودند و پکن و جانگجیاکو را به هم متصل می کرد. در آن زمان مسافرت در کل این راستا هشت ساعت طول می کشید. چند ایستگاه اصلی به جای مانده این خط به منظور ساخت راه آهن سریع السیر تازه در سال 2016 تعطیل شدند.

امروزه چین دارای بزرگ ترین شبکه ریلی سریع السیر جهان با حدود 35 هزار کیلومتر طول است و سریع ترین قطار تجاری جهان موسوم به مگلو شانگهای را در اختیار دارد. قطاری با حداکثر سرعت 431 کیلومتر در ساعت که فرودگاه شانگهای پودنگ را به ایستگاه جاده لانگ یانگ در بخش شرقی شانگهای متصل می کند.

در هر صورت چین در نظر دارد در آینده قطار سریع السیری با سرعت 800 کیلومتر در ساعت بسازد که سریع ترین قطار جهان خواهد بود و سرعت آن با سرعت کروز هواپیماهای تجاری برابری خواهد کرد. این قطار در راستا چنگدو-چونگ کینگ راه اندازی می شود و قرار است از فناوری مغناطیسی در آن به کار رود که هم اکنون در راستا فرودگاه شانگهای پودنگ و شهر شانگهای مورد استفاده است.

اگر این مطلب موردپسند شما بود، در پایین این مقاله از خبرنگاران می توانید نظر خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / independent.co.uk / edition.cnn.com
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 34435

به "راه اندازی سریع ترین قطار بدون راننده جهان در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی سریع ترین قطار بدون راننده جهان در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید