روز عشق ایرانی و تجربه ای متفاوت

به گزارش مجله آزمون اول، اگر شما هم از معنی سپندارمذگان و ریشه این جشن بی اطلاعید و علاقه مندید در این باره بیشتر بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

روز عشق ایرانی و تجربه ای متفاوت

سپندارمذگان یکی از رسوم ایرانیان باستان است که چند سالی است بر سر زبان ها افتاده و مردم از آن یاد می نمایند. البته هنوز هم ابعاد مختلف این روز بر بسیاری از افراد پوشیده است. در این مطلب از مجله گردشگری دلتا شما را با تاریخچه، رسوم و آیین این روز و تاریخ برگزاری این جشن آشنا می کنیم.

سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذگان جشنی باستانی و روزی برای ابراز عشق و دوستی به زنان و مادران در تاریخ ایران زمین است. در این روز، مردان وجود زنان را گرامی می داشتند و به نشانه ابراز عشق به زنان، جشن برگزار می کردند. ازاین رو، سپندارمذگان را روز عشق ایرانی می دانند.

تاریخچه سپندارمذگان

در گاه شمار ایران باستان، نه تنها هر ماه نامی مخصوص خود داشته، بلکه هریک از روزهای ماه نیز نامی مخصوص و مجزا از سایر روزها داشته است. روز پنجم اسفند سپندارمذ (به معنای اسفند) نامیده می شد و 25 روز دیگر ماه نیز به همین شکل نامی معین داشتند. رسم بر این بود که هرگاه نام روز با نام ماه یکی گردد، جشنی با همان نام برپا نمایند. این جشن ایرانی در روز سپندارمذ، یعنی پنجمین روز از اسفندماه، برگزار می گردد.

آداب ورسوم روز سپندارمذگان

ایرانیان باستان برای گرامیداشت این روز آداب ورسوم ویژه ای داشتند. این روز نه فقط به زنانی که همسر و مادر بودند، بلکه به جنس زن اختصاص داده شده است. یکی از نخستین آیین های این روز جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بوده است. در این جشن، زنان از انجام کارهای همیشگی معاف می شدند و شوهران، پدران و برادران انجام این امور را بر عهده می گرفتند. مردان به زنان و دخترانشان هدایایی پیشکش می کردند و به آنان عشق می ورزیدند. علاوه بر این، زنان در این روز به نوعی فرمانروایی می کردند و مردان از آنها پیروی نموده و فرمان می بردند.

سؤالات رایج

1. معنی سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذ به معنای فروتنی و تقدس و لقبی برای زمین است و پسوند گان که به انتهای سپندارمذ اضافه شده به معنای جشن است. ازآنجایی که زمین نیز نماد باروری است، سپندارمذگان روزی برای قدردانی از جایگاه مادران و زنان شمرده می گردد.

2. تفاوت ولنتاین و سپندارمذگان چیست؟

ولنتاین جشنی مسیحی است که از آن به عنوان روز عشق یاد شده و در کشورهای مختلفی برگزار می گردد. درباره پیشینه تاریخی ولنتاین افسانه های گوناگونی وجود دارد. سپندارمذگان روز عشق ایرانی است که قدمتی بسیار بیشتر از ولنتاین دارد و در این روز، به ویژه از زنان و مادران قدردانی می گردد.

3. سپندارمذگان چه روزی از سال است؟

سپندارمذگان در پنجمین روز اسفندماه جشن گرفته می گردد، اما عده ای در این باره اختلاف نظر دارند و معتقدند 29 بهمن ماه روز سپندارمذگان است.

اگر به دانستنی های گردشگری علاقه دارید، مردم این روستای ایرانی، لای سنگ ها زندگی می نمایند را بخوانید.

سخن پایانی

پشت جشن ها و آیین های ایرانیان باستان، داستان ها و مفاهیم زیبا و ارزشمندی نهفته است. زنده نگه داشتن این آیین ها می تواند احساس سرزندگی را در ما بیدار کند. از طرفی اینکه می بینیم در فرهنگ کهن ما تا این مقدار به منزلت زن و عشق احترام گذاشته شده است، حسی خوشایند و سرشار از غرور وجودمان را فرا می گیرد. امید است که بتوانیم این مفاهیم ارزشمند را امروز هم دنبال کنیم و در زندگی مان به کار بگیریم.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از دانستنی گردشگری در این شهر مردم با دود حمام می گیرند! را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 4 اسفند 1401 بروزرسانی: 4 اسفند 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 40592

به "روز عشق ایرانی و تجربه ای متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز عشق ایرانی و تجربه ای متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید