سکوت تلویزیون نسبت به یک توهین عجیب، اجرای گاف در قاب رسانه! خبرنگاران

به گزارش مجله آزمون اول، بازتاب های سریال جدید مسعود ده نمکی، جدال مجازی مجری و سردبیر یک برنامه، کل کل های علی ضیا و وزیر جوان و توهین بی سابقه به یک منتقد روی آنتن زنده، از اهم حواشی سیما در هفته های اخیر بود.

سکوت تلویزیون نسبت به یک توهین عجیب، اجرای گاف در قاب رسانه! خبرنگاران

به گزارش خبرنگاران، هفت روز سیما عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه ای و حتی شایعاتی که به رغم غیررسمی بودن می توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه 30 بهمن ماه بعد از یک وقفه دو هفته ای طی برگزاری جشنواره فیلم فجر می توانید با شماره 72 بسته خبری هفت روز سیما در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته ای که گذشت، با ما همراه شوید. حاشیه هایی که بعضی از آنها هنوز در ادامه اتفاقات جشنواره فیلم فجر است و از آن رویداد سینمایی به آنتن رسانه ملی راه یافته است و همه در کنار هم هفته ای پر حاشیه و پر از کل کل های رسانه ای را برای تلویزیون رقم زد.

چهره هفته؛ مسعود ده نمکی

مسعود ده نمکی پس از سال ها به تلویزیون بازگشته و سریالی با نام دادستان ساخته که حدود یک هفته است از شبکه سه سیما روی آنتن می رود. سریالی که در ایده سعی دارد جسورانه و بدون محافظه کاری از مطالبه گری دانشجویانی بگوید که حتی ممکن است مأموران امنیتی هم آن را نپسندند اما در ساختار و نوع پرداخت درگیر شعارزدگی هایی شذه که گاه حرف اصلی را هم به محاق می برد.

با این حال خود ده نمکی از ابتدای پخش سریالش، بیشتر از مردم پای کار بود و کنش های رسانه ای را رقم زد که شاید انتظار می رفت در وهله اول بازتاب و بازخوردی از سوی مردم و گروه های سیاسی هدف باشد و بعد شاهد واکنش های کارگردان به آن ها می بودیم.

مثلاً همان ابتدای پخش و درست زمانیکه قسمت های ابتدایی از دادستان روی آنتن رفته بود ده نمکی در یک پست اینستاگرامی خاطرنشان کرد که دادستان هر روز ملتهب تر می گردد امیدوارم که سازمان در برابر فشارهای بیرونی تاب بیاورد و از فضای مجازی و رسانه های جدید عقب نیفتد 162 تلفن روابط عمومی سازمان است من اگر جای شما مخاطبان همراه دادستان بودم به آنها امید و قوت قلب می دادم تا دو هفته دادستان را تحمل کنند و کم نیاورند

این سخنان ده نمکی در آستانه سومین قسمت از سریال در حالی بود که پرزنت اثری با عناوینی چون ملتهب کمتر از طرف خود کارگردان و سازندگان یک اثر اتفاق می افتد. حتی توصیه به تحمل و کم نیاوردن در چنین مواردی معمولاً باید در شکل حداقلی، یک کنش رسانه ای، اظهار نظر یا هر اتفاق دیگری منتج شده باشد تا چنین واکنشی در بر داشته باشد.

ده نمکی با پخش سه قسمت همچنین در پست اینستاگرامی دیگری از به راه افتادن طوفان توئیتری برای سریال دادستان نوشت و اعلام نمود: معنی ضرب المثل آب در لانه مورچگان ریختن را می گردد در فضای توئیتری با پخش سه قسمت از سریال دادستان دید. کار از آب ریختن در لانه گذشته طوفان توئیتری راه انداخته اند. خدا را شکر می کنم که سریال به هدف زده است.

در این چند روز البته بعضی از منتقدان و چهره های رسانه ای به سریال واکنش نشان داده اند و یا با رسانه ها گفتگو کرده اند. با این حال اگرچه سریال دادستان در مواردی حداقل از تجربه سینمایی اخیر ده نمکی یعنی زندانی ها چندین گام جلوتر است با این حال بعضی شعارهای گل درشت سریال و فضای تبلیغاتی پیرامونش گاه به ضد خود بدل شده و بیشتر مخاطب را پس می زند.

سریال دادستان ماجرای چند دانشجوی مطالبه گر است که یک کانال تلگرامی راه اندازی کرده و سعی در داد ستانی دارند و در این جهت با مشکلاتی روبرو شده و حتی از سوی مأموران امنتی کشور به اقدام علیه امنیت ملی متهم می شوند سوژه ای که کشش دراماتیک و جذب اولیه مخاطبش را دارد اما حتی در نقدهای مجازی یا رسانه های رسمی کشور کمتر از جسارت و التهاب چنین قصه ای سخن گفته می گردد که بخش مهم آن شاید به همان نحوه پرداخت اثر مربوط می گردد.

حاشیه هفته؛ اجرایی که تبدیل به یک گاف رسانه ای شد!

تقریباً می توان گفت کسی نیست که ویدئوی عذرخواهی یک مجری تلویزیون را برای سخنان کارشناس برنامه اش درباره پایکوبی ندیده باشد. ویدئوی عجیبی که در یک برنامه رسمی مجری را به عذرخواهی وادار کرد و مجری سه بار از واژه عذرخواهی در آن استفاده می کند. دلیل آن هم سخنان کارشناس آن برنامه تلویزیونی در شب یلدا بود که از مخاطبان می خواست در منزل خود بپایکوبیند و اتفاقاً این عذرخواهی مجری نه تنها باعث شد همه بخواهند ویدئوی آن کارشناس را ببینند و به نوعی به پخش آن هم ضریب داد!

رزیتا قبادی مجری برنامه عصر خانواده تلویزیون است که چندان هم چهره اش برای مخاطبانش آشنا نیست و پیش از این در شبکه های استانی فعالیت داشت. او به فاصله اندکی بعد از این عذرخواهی، از کار برکنار می گردد.

طی این مدت دیگر هیچ حرف و حدیثی از اجرای او در برنامه نشد تا اینکه طی چند روز پیش او در ویدئویی در صفحه شخصی خود گلایه های تندی را نسبت به صداوسیما و نحوه برخورد با خود اعلام کرد. قبادی از ماجرای عذرخواهی خود سخن گفت که از او خواسته اند سه بار عذرخواهی کند و بعد حالا به این نتیجه رسیده که دیگر حاضر نیست به تلویزیون برگردد و حتی به خاطر این عذرخواهی از مردم عذرخواهی کرد!

سخنان رزیتا قبادی مجری شبکه استانی فارس اگرچه از سمت روابط عمومی شبکه، مدیران و مهمتر از همه تهیه کننده برنامه هیچ واکنش رسمی و صریحی نداشت با این همه به پاسخی از طرف ریحانه سعیدیان سردبیر برنامه منجر شد. پاسخی که اگرچه بنا داشت مجری برنامه را به شدت بکوبد و از ادبیات و لحن سخیفی استفاده کرد اما حاوی پیام های مهمتری بود از جمله اینکه سعیدیان تاکید داشت برکناری این مجری ارتباطی با آن عذرخواهی و کارشناس نداشت. از جمله سخنان سردبیر این برنامه این بود که این مجری صرفاً به دلیل همسر اسپانسر بودن برای برنامه انتخاب شده است و سعیدیان دلیل برکناری اش هم را نه تنها اتفاقات اخیر نمی دانست که از اساس حضور او را روی آنتن زنده یک گاف رسانه ای محسوب کرده بود.

عجیب بود که حتی بعد از پست اینستاگرامی سردبیر برنامه (پستی که بعداً حذف شد) که این چنین از مدل انتخاب مجریان تلویزیونی پرده برداشت باز هم کسی از طرف برنامه، شبکه، سازمان و روابط عمومی جوابیه ای نداد.

حتی تهیه کننده برنامه نه تنها حاضر به گفتگو با رسانه ها نشد که در پاسخ به تماس خبرنگار مهر خاطرنشان کرد که ماجرا را مرکز صیانت و حفاظت صداوسیما یا همان حراست پیگیری می کند و قرار نیست خودش به این موضوع ورود کند. این در حالی است که بخش مهمتر این ماجرا به تهیه کنندگان و برنامه سازانی برمی گردد که با آنتن فروشی از مجری تا محتوا و دیگر اتفاقات آنتن رسانه ملی را به حراج می گذارند.

نکته هفته؛ کل کل ضیا و وزیر ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در چند وقت اخیر سیبل اظهارنظرهای رسمی و غیررسمی قرار گرفته است؛ از بیانیه ساترا نسبت به تخلف های اپراتورهای همراه تا واکنش های بعضی مجریان تلویزیونی به اظهارات وی و کل کل اخیر او با علی ضیا.

کنایه های ضیا و آذری جهرمی به یکدیگر در یکی دو شب گذشته در بسیاری از سایت ها و کانال های مجازی بازتاب پیدا کرد. باب این طعنه ها و کنایه ها را هم علی ضیا باز کرد که به یکی از اقدامات اخیر وزیر جوان واکنش نشان داد.

ضیا در برنامه فرمول یک گفت: بعضی از مناطق محروم هستند که واقعاً کمبود امکانات برای آنجا زیاد است و به معنای واقعی کلمه منطقه محروم هستند اما شکر خدا که مسئولین به فکر آن مناطق هستند. در خبرها داشتیم که اینترنت 5g در بعضی از روستاهای سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است. من تشکر می کنم! آنجا موبایل آنتن نمی دهد چطور اینترنتت 5g بگیرند… اصلاً تبلت ندارند موبایل هوشمند ندارند اینترنت 5g به چه درد آنها می خورد که شما راه اندازی کرده اید. آنتن وجود ندارد یعنی اول باید تلفن همراهشان خط بدهد که اینترنت را دریافت کنند.

این سخنان با واکنش آذری جهرمی روبرو شد که اعلام نمود: سیمای ملی است دیگر.. اینقدر در فکر حذف این و اون از صداوسیما بودن که خودشون هم حواسشون نیست که رسوندن اینترنت به روستاهای سیستان و بلوچستان و راه اندازی 5g در تهران و با هم قاطی کردن. آخه جون دل، 5g تکنولوژیش بی سیمیه! وقتی نصب میشه گوشی هم آنتن میده شما سخت نگیر

آذری جهرمی با این جمله که دریافت آنتن زنده اینقدر هم نمی ارزه به نوشته خود پایان داد. با این حال این جمله کنایی آذری جهرمی بی پاسخ نماند و ضیا دوباره در واکنش دیگری را در قالب چند نکته نشان داد. از جمله اینکه یکی از عیان ترین تکنیک های طنز اغراق است که شما بارها پیش از ما ثابت کردید در صنعت اغراق پرچمدار هستید. قطعاً هر فرد ایرانی که برای باز کردن یک اَپ داخلی باید هزاران فیلترشکن را خاموش کند و برای ورود به یک اپلیکیشن دیگر از دولایه فیلترشکن عبور کند و بعد از بارها قطعی و کندی سرعت به هدف برسد؛ این را خوب می داند که رسیدن به اینترنت 5G چیزی نیست که به این راحتی ها نصیب ما بگردد و فقط با اغراقی از جنس طنزِ ما و جدیِ شما قابل دسترسی است. البته مطمئنیم که وقتی این امکان بعد از سال ها مدیریت شما به تازگی در بعضی مناطق تهران قابل دسترسی است قرن ها (اغراقه به خدا) به طول می انجامد تا به سیستان و بلوچستان و امثالهم برسد.

ضیا که در این فصل برنامه اش از زنده به تولیدی تبدیل شده است در ادامه گفت اگر امروز آنتنمان زنده نیست و شما تولیدی بودنش را متوجه نشدید. (فکر کردید داریم ادای زنده ها رو درمی آریم) دلیلش همان دولتی است که شما وزیر ارتباطاتش هستید و نخواستند آنتن زنده داشته باشیم.

این مجری تلویزیون همچنین کنایه دیگری به آذری جهرمی زد و گفت صحبت از سوتی دادن شد یاد آن لباس مخصوص هالووین افتادم که به اسم لباس فضانوردی با افتخار از آن رونمایی کردید.

سینما در سیما؛ نقد یا تمسخر و توهین روی آنتن زنده

جشنواره فیلم فجر امسال یک نشست جنجالی داشت که ترکش های آن تا همین روزهای اخیر ادامه داشته است و حاشیه های آن از جشنواره فجر به آنتن زنده تلویزیون کشیده شد. هر سال برنامه های سینمایی مهمترین حاشیه ها و رویدادهای سینمایی جشنواره را رقم می زدند و یا صحبت های مسعود فراستی جنجال های تازه به پا می کرد. امسال اما یکی از نشست های جشنواره فیلم فجر حاشیه هایی را در برداشت که در بیشتر برنامه های تلویزیونی و رادیویی به آن پرداخته شد و یکی از این برنامه ها به گونه ای جنجال ساز شد که نه تنها موضوع اصلی را به محاق برد بلکه با یک بی اخلاقی رسانه ای حاشیه های دیگری را رقم زد.

ماجرای پرسش یک خبرنگار از پژمان جمشیدی و کنایه به تلاش این بازیگر برای دیده شدن و حتی طعنه به اینکه در فوتبال هم اتفاق خاصی را رقم نزده است چند سالی است به یک پرسش یا شوخی تکراری با پژمان جمشیدی تبدیل شده است.

شکل جدی این پرسش امسال و بعد از حضور پرکار و پیروز جمشیدی در بسیاری از فیلم ها و سریال ها دوباره در یکی از نشست های رسانه ای جشنواره فیلم فجر مطرح شد اما شوخی با این ماجرا بارها با پژمان جمشیدی حتی در قالب فیلم و سریال و برنامه گفتگومحور هم اتفاق افتاده است، حتی آخرین مدل از این شوخی در سریال خوب بد جلف که این روزها در شبکه نمایش خانگی عرضه می گردد رقم خورده است؛ جایی که رئیس قطار در این سریال کمدی در هنگام چک کردن بلیت خطاب به پژمان جمشیدی و سام درخشانی می گوید شمایی که برای سینما خطرناکی! این همه بچه بااستعداد پشت در سینما موندن چون مثل شما پول و پارتی ندارن… زنجانپورها، پورصمیمی ها باید خونه نشین باشن همه فیلم ها رو شما بازی کنی؟ من با لیسانس سینما باید بی ام اینجا بلیت های شما را چک کنم!

شاید تکرار همین شوخی هاست که باعث شد پژمان جمشیدی در نشست جدی فجر آنقدر با متانت و با تأمل به پرسش یک خبرنگار جواب دهد و همه را به تحسین و حتی تعریف و تمجید از نحوه برخورد و حتی بازی های خود در همه سال هایی که برای تئاتر، سینما و حتی تلویزیون زحمت کشیده است وادارد. با این حال در کنار همه قضاوت های این چند روزه در فضای رسمی صداوسیما و برنامه های فضای مجازی، یکی از برنامه های تلویزیونی به جای پرداختن به شکل اصولی و نقادی درست قضیه، مساله را به سمت حاشیه ای غیراخلاقی برد.

وحید رونقی که اجرای برنامه یک روز تازه را بر عهده دارد در اظهار نظری عجیب و خارق العاده که حتی تصور آن روی آنتن زنده تلویزیون ممکن نیست، خبرنگار پرسشگر را با توصیفی ناپسند و تمسخرآمیز خطاب قرار داد و گفت: من نمی دانم اینها برای کجا می نویسند؟ عزیز من که هر بار شما را در جشنواره می بینم و یک جا، یک گوشه ای دعوایی راه می اندازی… شما اول یک حمام برو! بعد موهایت را شانه کن که حداقل در ظاهر آراسته باشی بعد بیا راجع به فیلم هم اظهار نظر کن…

سخنان عجیب این برنامه ساز و مجری تلویزیون اهالی رسانه را به اعتراض هایی جدی در فضای مجازی و حتی رسمی واداشت اما دریغ از یک توضیح و پوزش از سوی رسانه ملی!

هرچند هنوز نه روابط عمومی شبکه پنج، نه مجری یا تهیه کننده برنامه و نه هیچ مسئول رسمی دیگری نسبت به این میزان از توهین و تمسخر هویت و شخصیت یک فرد روی آنتن رسانه ملی واکنش نشان نداده است. نه تنها واکنش که هیچ توضیحی هم ارائه نشده است که چرا از جایگاه تریبون رسانه ملی تا این درجه فروکاسته می گردد که فردی به خود اجازه بدهد با ادبیاتی سخیف، دیگری را ملامت کند!

پیشنهاد هفته؛ فصل دوم سریال جلال

با پایان دهه فجر تلویزیون این روزها به آنتن روتین و کنداکتور عادی خود بازگشته است با این حال با پایان سریال روزهای ابدی از این هفته فصل دوم سریال جلال روی آنتن رفته است. سریالی که توسط معاونت امور استان های صداوسیما تولید شده است و سال گذشته فصل اول آن در دهه فجر از شبکه یک پخش شد.

سریال جلال درامی اجتماعی از رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سال های منتهی به 29 بهمن 56 در آذربایجان شرقی بود که حالا فصل دوم این مجموعه روی آنتن رفته است.

سریال جلال 2 روایت گر برهه ای خاص از تاریخ معاصر است و در این فصل قیام مردم تبریز تا پیروزی انقلاب اسلامی و آزادسازی سوسنگرد روایت می گردد.

عمار تفتی، حمیرا ریاضی، همایون ارشادی، هادی افتخارزاده، ناصر هاشمی، مهران رجبی، رضا آبپاک، فاطمه شکری، سنا پور سعیدی، حامد منافی و کامیار شکیبایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند که به تهیه کنندگی علیرضا جلالی و نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی طی سال 99 تولید شده است.

این سریال هر شب ساعت 22 از شبکه یک پخش می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22252

به "سکوت تلویزیون نسبت به یک توهین عجیب، اجرای گاف در قاب رسانه! خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت تلویزیون نسبت به یک توهین عجیب، اجرای گاف در قاب رسانه! خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید