شبح پزشکانی که جان مشتریان زیبایی را می گیرند

به گزارش مجله آزمون اول، جمعه شب بود که گوشی کِی وُن تائه-هون زنگ خورد. از آن طرف خط پرسیدند: شما برادر آقای کی ون دائه-هی هستید؟ برادرتان در اورژانس است. می توانید همین حالا خودتان را به بیمارستان برسانید؟

شبح پزشکانی که جان مشتریان زیبایی را می گیرند

به گزارش فرادید، بیمارستان گفته بود که شرایط برادرش جدی نیست. کی وُن خیال می کرد برادرش در نوشیدن زیاده روی و با کسی دعوا کرده و همینطور که تاکسی می گرفت تا به بیمارستان برسد خودش را برای سرزنش کردن برادرش که خود را به دردسر انداخته بود، آماده می کرد.

اما هرگز فرصت پیدا نکرد. وقتی کی ون به بیمارستان رسید، برادر 24 ساله اش بیهوش بود. بعد از جراحی زاویه دار کردن فک، برادرش آنقدر خون ریزی کرده بود که باندپیچی صورتش قرمز شده بود. کی وُن جان سالم به در نبرد. او 7 هفته بعد در بیمارستان جان سپرد.

خانواده کی ون می گویند او قربانی شبح پزشک یا پزشک بی نام ونشان شده است؛ این نام را به جراحانی نسبت می دهند که درواقع جراحان اصلی نیستند بلکه جراحان اصلی آن ها را استخدام می کنند تا زمانی که بیمار در شرایط بیهوشی عمومی است، به جایشان عمل جراحی انجام دهند.

این فعالیت در کره جنوبی غیرقانونی است. اما فعالان می گویند ضعف مقررات در صنعت 10.7 میلیارد دلاری زیبایی که همچنان روبه رشد است، باعث شده درمانگاه های شبه کارخانه پا بگیرد که در آن ها کارکنان فاقد صلاحیت جایگزینِ جراحان اصلی می شوند تا از این طریق گذران زندگی کنند.

پزشکان برخی اوقات چند عمل را به صورت همزمان انجام می دهند که یعنی باید روی جایگزین هایی حساب باز کنند که ممکن است به تازگی فارغ التحصیل شده باشند یا دندان پزشک، پرستار و حتی در برخی موارد، فروشندگان تجهیزات پزشکی باشند که برخی مسئولیت ها را در عمل ها برعهده می گیرند.

برطبق قوانین کره جنوبی، هر کس که دستور پزشکی بدون مجوز را صادر یا این کار را انجام دهد، حداکثر 5 سال حبس یا 44000 دلار جریمه دارد. اگر جراحی توسط یک شبح پزشکِ دارای گواهی نامه انجام شود، اتهام وارده می تواند کلاهبرداری یا ضرر رساندن به دیگری باشد. اما اثبات این جرائم بسیار سخت است. بسکمک از پزشکان جایگزین گزارشی درباره کاری که انجام داده اند نمی دهند و بسکمک از درمانگاه ها نیز فاقد دوربین های مداربسته هستند. وکلا می گویند، حتی وقتیکه یک پفراینده به دادگاه می رسد، شبح پزشکان به ندرت جرائم سنگین دریافت می کنند که باعث شده درمانگاه ها جسارت پیدا کنند و به این کار غیرقانونی ادامه دهند.

اما پفراینده پرسرو صدای کی ون توجهات جدیدی را به سمت جراحان سایه وار جلب کرده است. خانواده او نه تن ها به دنبال ایجاد اتهامات کیفری علیه پزشکان درگیر در این پفراینده هستند، بلکه می خواهند تغییرات قانونی در این زمینه انجام شود.

چرا کی وُن به دنبال جراحی زیبایی بود؟

خانواده کی ون می گویند، کی ون دانشجوی خونگرم و فروتنی بود؛ از آن پسر هایی که برای تولد مادرشان سوپ سبزیجات دریایی می پزند. برادرش می گوید، او خیلی پیروز بود، اما در مورد چهره اش احساس ناامنی می کرد و باور داشت جراحی پلاستیک او را پیروز تر می کند.

کی ون در چند عکسی که درست قبل از عمل زیبایی گرفته، صورتش را نوک تیز و زاویه دار کرده، از آن به اصطلاح فک های وی شکل که در اغلب بت های موسیقی پاپ کره ای - کی پاپ- دیده می شود. برادر بزرگتر کی ون و مادرش، لی نا گِئوم، تلاش کردند با او صحبت و او را از انجام عمل جراحی منصرف کنند. اما کی ون مخفیانه از یکی از شناخته شده ترین درمانگاه هایی که تخصصش اعمال جراحی فک بود و در یکی از مناطق پرزرق وبرق کره جنوبی به نام گانگنام قرار داشت، وقت گرفت.

روز 8 سپتامبر سال 2016 یک پزشک استخوان فک کی ون را خارج کرد تا به آن شکل دهد. این جراحی در شرق آسیا بسیار رایج است و معمولاً بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد. مادر کی ون می گوید این جراحی 5.766 دلار هزینه داشته است.

اما عمل جراحی کی ون طبق برنامه قبلی پیش نرفت.

بعد از خون ریزی شدید او را به بیمارستان منتقل کردند. در ساعت 9 صبح روز بعد، پزشکی که او را عمل کرده بود به بیمارستان آمد. او به خانواده کی ون اطمینان داد که عمل جراحی با پیروزیت اجرا شده و حتی فیلم های دوربین های مداربسته را که در اتاق جراحی نصب بودند به آن ها نشان داد تا این را ثابت کند. نشان دادن فیلم اتاق عمل کار شایعی نیست، اما برخی درمانگاه ها این کار را می کنند تا اعتماد افراد را افزایش دهند.

مادر کی ون، فیلم را بیش از 500 بار تماشا کرده است. او می گوید فیلم نشان می دهد که عمل در ساعت 12:56 دقیقه آغاز و با برش استخوان فک کی ون توسط پزشک آغاز می شود. 3 کمک پرستار در اتاق حضور دارند. بعد از 1 ساعت جراح پلاستیک اتاق را ترک می کند و یک پزشک دیگر وارد اتاق می شود. اما برای مدت تقریباً 30 دقیقه هیچ پزشکی در اتاق عمل نبود؛ فقط دو کمک پرستار حاضر بودند.

مادر کی ون می گوید پزشکی که برای جراحی انتخاب شده بود استخوان فک کی ون را برش داد، اما او جراحی را کامل نکرد. قسمت اعظم این جراحی توسط یک پزشک دیگر انجام شد-یک پزشک عمومی که گواهی انجام جراحی پلاستیک را نداشت و اخیراً از مدرسه پزشکی فارغ التحصیل شده بود. این درحالی بود که تبلیغات درمانگاه به وضوح می گوید عمل از ابتدا تا پایان توسط پزشک درمانگاه انجام می شود.

کی ون تائه-هون می گوید: برادرم به پزشک اصلی اعتماد داشت، به همین دلیل است که آن درمانگاه را برای عمل جراحی انتخاب کرده بود.

عمل جراحی نهایتاً در ساعت 4:17 دقیقه بعداز ظهر، بیشتر از 3 ساعت بعد از آغاز، به سرانجام می رسد. کیم سئون-وونگ، مدیر بخش حقوقی انجمن جراحان پلاستیک کره جنوبی می گوید: عمل جراحی فک معمولاً 1 تا 1 ساعت ونیم و حتی برای پزشکان باتجربه کمتر از این طول می کشد.

بعد از جراحی هر دو پزشکِ کی ون به خانه می فرایند و، چون کی ون خون زیادی از دست داده دو پرستار را ملزم می کنند کنار او بمانند. مادر کی ون می گوید با دیدن ویدیو شوک زده شده است. در حالی که پسرش در حال خون ریزی بوده، 2 پرستار آرایش شان را درست می کردند و به گوشی های همراهشان نگاه می کردند. در مجموع، 13 بار کف اتاق عمل از خون پاک می شود. وقتی متخصصان و کارشنان پزشکی این ویدیو را مرور کردند به این نتیجه رسیدند که بیمار 3 برابر بیشتر از میزان خونی که پزشکان ادعا کرده بودند، خون از دست داده است.

مادر کی ون می گوید: فکر نمی کنم این شبح پزشک اصلاً چک کرده باشد که پسر من چقدر خون از دست داده است. بسیار عصبانی ام که این حقیقت را فهمیده ام. ای کاش یکی از آن 3 پزشک-پزشک جراح، شبح پزشک و متخصص بیهوشی- شدت خون ریزی پسر من را چک کرده بودند. اما هیچ کدام این کار را نکردند.

علی رغم مرگ کی ون، درمانگاه به فعالیتش ادامه داد و همچنان در آگهی های خود تبلیغ می کرد که در طی 14 سال فعالیت هیچ بیماری دچار سانحه نشده است. درمانگاه سال گذشته تعطیل شد. علت تعطیلی مشخص نیست.

فقدان قانون

خانواده کی ون قصد داشتند تمام کسانی که در این ماجرا مقصر بودند را به میز محاکمه بکشانند و از آن ها توضیح بخواهند. اما خیلی زود دریافتند که قانون درباره شبح پزشکان بسیار ضعیف و ناقص است.

دادگاه عالی کره جنوبی جراحی پلاستیک برای اهداف زیبایی را در سال 1974 به عنوان یک عمل پزشکی تصویب کرد و از سال بعد پزشکان باید برای انجام این عمل ها امتحان ها می دادند. تا سال 2014، مسئولان از عمل زیبایی توسط شبح پزشکان بااطلاع شده بودند. در سال 2015، گروهی از جراحان پلاستیک از وزیر رفاه و سلامت خواستند تا قوانین را با ملزم کردن پزشکان به ارائه گزارش عمل و نصب دوربین مداربسته در درمانگاه ها سختگیرانه کند.

گروه های مدنی آغاز به نظارت بر جراحی های شبح پزشکان کردند، یکی از شبکه های تلویزیونی کره در آن زمان مستندی درباره شبح پزشکان تهیه کرد و انجمن جراحان پلاستیک کره یک کارگروه ویژه تشکیل داد تا درباره شبح پزشکی تحقیق کنند. در سال 2018، قانون تغییر کرد و جریمه مالی پزشکانی که به شبح پزشکان آموزش می دهند، افزایش یافت. اما مقاله ای که در همان سال منتشر شد نشان داد که شبح پزشکی همچنان در این کشور شیوع بالایی دارد.

یکی از همین پزشکان که نخواست نامش فاش شود به سی ان ان گفته که از سال 2012 در یکی از درمانگاه های کره جنوبی کار می کرده، اما به دلیل احساس گناه و عذاب وجدان این کار را ترک کرده است. او می گوید از او اغلب خواسته می شد تا جراحی هایی را به جای پزشکان اصلی انجام دهد. او می گوید از شبح پزشکان خواسته می شد تا در زیرزمین منتظر بمانند تا برای عمل جراحی صدایشان بزنند.

این افراد به عنوان کارمندان کلینیک در وبسایت درمانگاه معرفی نمی شدند و درمانگاه نام پزشکان اصلی را به عنوان جراح ثبت می کرد.

این جراح می گوید در درمانگاهی که او کار می کرده، بسکمک از جراحی های تغییر چهره -مانند همانی که روی کی ون انجام شد-توسط پزشکان جایگزین، که اغلب دندان پزشک بودند، انجام می شده است.

ناظران می گویند این عمل فقط به یک دلیل ساده انجام می شود: سود. براساس مقاله ای که سال گذشته در نشریه جراحی زیبایی پلاستیک منتشر شد، کره جنوبی بالاترین سرانه عمل های پلاستیک در جهان را دارد. قبل از کووید 19، کره جنوبی هر سال هزاران گردشگر جراحی های پلاستیک را می کرد.

در حدود 561 درمانگاه عمل جراحی زیبایی فقط در پایتخت این کشور مستقر است.

استادیار مطالعات کره ای در دانشگاه وسترن استرالیا، جو الفوینگ-هاونگ، می گوید: جراحان سرشناس کره ای اغلب از سلبریتی ها و ستاره های پاپ کره ای برای تبلیغ درمانگاه هایشان استفاده می کنند. اما در مواقعی که بسیار شلوغ هستند، نمی توانند از عهده حجم بالای بیماران بربیایند، به خصوص اینکه آن ها به عنوان پزشکان ستاره موظف هستند تا برای مشاوره دادن به مشتریان جدید حضور داشته باشند.

شبح پزشکان راهی هستند تا درمانگاه ها سود خود را با استخدام یک پزشک دیگر که بتواند از عهده وظایف پزشکان ستاره بربیاید، افزایش دهند. مهم نیست که این کار غیرقانونی است.

یک جراح پلاستیک که نخواست نامش فاش شود، می گوید: من حدس می زنم که پزشکان جوان و بی تجربه از طریق انجام این اعمال جراحی تجربه کسب می کنند و درمانگاه ها هم با پرداخت پول کمتر به آن ها سود بیشتری می کنند. به این ترتیب، درمانگاه ها می توانند بیماران بیشتری جذب کنند و اعمال جراحی بیشتری انجام دهند.

برطبق گزارش های آژانس مصرف کنندگان کره ای، همه اعمال جراحی ای که توسط شبح پزشکان اجرا شده به آسیب منتهی نشده است، اما بین سال 2016 تا 2020 در حدود 226 نفر آسیب دیدند؛ دچار عوارض جانبی بعد از عمل شدند؛ نیاز به جراحی مجدد پیدا کردند یا در هنگام انجام عمل جراحی جان خود را از دست دادند. این آژانس مشخص نکرده که چه تعداد جان خود را از دست داده اند.

برخی از افرادی که بلافاصله بعد از عمل جراحی پلاستیک در کره جنوبی جان خود را از دست دادند شامل یک مشتری چینی و یک آرایشگر از هنگ کنگ بود. ممکن است بیماران هرگز متوجه نشوند که یک شبح پزشک آن ها را جراحی کرده است. شبح پزشکان هرگز نام خود را در فهرست پزشکان درمانگاه ثبت نمی کنند و بسکمک از اتاق های جراحی هم فاقد دوربین مداربسته هستند. وکیل خانواده کی ون می گوید: همه این ها رسیدگی به پفراینده ها را سخت کرده است.

یک جراح پلاستیک می گوید: اگر قربانیان پفراینده ها را به دادگاه بکشند، معمولاً تسویه حساب ها در خارج از دادگاه انجام می شود که به این معنی است که یک بند محرمانه امضا می شود و آن ها خسارت دریافت می کنند.

بین سال 2015 تا 2019 در مجموع 28 پزشک به دلیل استفاده از پزشک جایگزین اعمال قانون شدند که شامل لغو مجوز کار و یا تعلیق موقتی می شود.

برطبق گزارش ها پزشکی که از پرستارش خواسته بود 90 بار عمل جراحی پلک یا بینی انجام دهد حکم 3 ماه تعلیق مجوز کار دریافت کرد. پزشک دیگری که به یک کارمند شرکت تجهیزات پزشکی و یک پرستار دستور داده بود تا 58 عمل جراحی ستون فقرات را روی بیماران انجام دهند حکم 3 ماه تعلیق مجوز کار دریافت کرد.

علی رغم همه این بی عدالتی ها، خانواده کی ون مصمم است که عدالت را اجرا کند. آن ها علیه درمانگاهی که کی ون را عمل کرده پفراینده تشکیل داده اند و این درمانگاه را متهم کرده اند که درباره خطرات عمل به بیمار هشدار نداده و نتوانسته اقدامات لازم برای نجات بیمار را انجام دهد.

در ماه مه 2019 آن ها خسارت 430 دلاری دریافت کردند. 3 پزشکی که در پفراینده کی ون نقش داشتند با اتهام قتل روبرو اند، دو پزشک و یک پرستار با اتهام انجام عمل پزشکی بدونِ مجوز روبرو اند و یک پزشک با اتهام نقض قوانین پزشکی از طریق تبلیغات اغراق آمیز روبرو است.

جراحی زیبایی کره جنوبی

مادر کی ون می گوید: پزشکان می دانند که اثبات اهمال کاری آن ها چقدر سخت است و برای همین به قربانیان می گویند بروید هر کاری می خواهید بکنید.

مادر و پدری کی ون از زمان مرگ پسرشان به سئول اسباب کشی کرده اند و هر روز پیگیر تغییر قوانین پزشکی در این کشور هستند. لایحه ای با عنوان لایحه کی ون دائه-هی در کره جنوبی شکل گرفته که خواستار نصب دوربین های مداربسته در اتاق های عمل است. آن ها خواستار تصویب این لایحه هستند. آن ها همچنین خواستار لغو دائمی مجوز پزشکان خطاکار هستند.

پزشکان مخالف نصب دوربین هستند، زیرا معتقدند نمی توانند زمانی که احساس می کنند کسی مدام نظاره گر آن هاست کار کنند. درضمن آن ها می گویند وجود دوربین در اتاق عمل اعتماد بیمار را خدشه دار می کند.

** شبح پزشک برگردان واژه ghost doctors در متن اصلی است و با شبه به معنای شباهت متفاوت است.

منبع: CNN

ترجمه: سایت فرادید

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25398

به "شبح پزشکانی که جان مشتریان زیبایی را می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبح پزشکانی که جان مشتریان زیبایی را می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید