علت پرش بدن در خواب چیست؟

به گزارش مجله آزمون اول، در گزارش زیر می خواهیم ببینیم چرا درست قبل از به خواب رفتن یکباره در رختخواب از جایمان می پریم.

علت پرش بدن در خواب چیست؟

به گزارش ، احتمالاً همه ما تجربه اش را داشته ایم؛ در رختخواب گرم و نرم مان دراز می کشیم و کم کم دارد چشم مان گرم می گردد که یکباره بدن مان تکان می خورد و از خواب می پریم. این پرش ها می توانند تکان هایی جزئی تا شدید در حدی باشند که از جا بلندمان نمایند. گرچه معمولاً بعد از آن طولی نمی کشد که دوباره خواب مان می برد، اما این سؤال در ذهن مان باقی می ماند که این اتفاق چطور اتفاق افتاده بود.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا درست قبل از به خواب رفتن یکباره در رختخواب از جایمان می پریم.

شاید اول از همه لازم باشد این را بدانیم که چرا معمولاً در خواب حرکت نمی کنیم. ما حتی وقتی خواب های خیلی شفافی می بینیم هم همان جایی از خواب بیدار می شویم که به خواب رفته بودیم. علت این اتفاق فراوری مواد شیمیایی ای در مغز است که سلول هایی را غیر فعال می نمایند که به عضلات امکان حرکت می دهند؛ بنابراین گرچه مغز فعال است، اما عضلات بدن فلج می شوند.

برای اینکه بفهمیم چرا گاهی به طور کامل فلج نمی شویم، ابتدا باید ببینیم اصلاً در مغز چه می گذرد. دو سیستم اصلی در بدن ما وجود دارد که زندگی روزانه ما تحت کنترل آن ها است. اولی سیستم فعال نماینده مشبک (Reticular Activating System) نام دارد و همان بخشی است که فرآیند های فیزیولوژیکی اساسی بدن، مثل تنفس را کنترل می نماید. وقتی این سیستم فعال باشد، ما هم هوشیار و فعال و درواقع بیدار هستیم. نقطه مقابل این سیستم، هستە قدامی-جانبی پره اپتیک (Ventrolateral Preoptic Nucleus) است که باعث خواب آلودگی می گردد. این بخش از مغز همان مواد شیمیایی ای را فراوری می نماید که باعث غیر فعال شدن توانایی حرکت عضلات می شوند. وقتی به خواب می روید، مغز از هوشیاری به خواب آلودگی تغییر حالت می دهد. این تغییر حالت، اما یکباره رخ نمی دهد و مثل عملکرد یک کلید روشن و خاموش نیست، بلکه بیشتر یک مکانیزم کشویی دارد یعنی از نقطه ای آغاز می گردد، مسیری را طی می نماید و به نقطه نهایی می رسد.

این تغییر حالت همواره راحت و بدون مشکل رخ نمی دهد. وقتی اشکالی به وجود می آید، مغز برای تنظیم دنیای واقعی و دنیای خواب دچار مشکل می گردد. به همین خاطر مثلاً اگر در خواب ببینید که در حال شوت زدن به یک توپ هستید، ممکن است یکباره واقعاً به کسی که کنارتان خوابیده لگد بزنید. این مسأله همواره باعث بیدار شدن تان نمی گردد، اما اگر حرکت بدن به قدر کافی شدید باشد، بیدار خواهید شد.

یکی از نظریات پرطرفدار مطرح شده در خصوص علت وجود این پرش ها در ما این است که پیامد جانبی تکامل ما هستند. این پرش ها ممکن است یک واکنش غیر ارادی باستانی متعلق به اجداد نخستی سان ما باشد، واکنشی که کارکرد آن هشدار درباره شل شدن عضلات هنگام خوابیدن روی درختان بلند است. مغز شل شدن عضلات را به اشتباه نشانه آن تعبیر می نماید که نخستی سانی که به خواب رفته در حال سقوط از درخت است و برای هشدار کاری می نماید که عضلات به سرعت واکنش نشان دهند.

پرش بدن در خواب امری کاملاً طبیعی است و هیچ چیز نگران نماینده ای در خصوص آن وجود ندارد. اما ممکن است فکر برخی ها را درگیر کند، امری که می تواند باعث اضطراب گردد. این اتفاق اگر زیاد هم رخ دهد می تواند تبدیل به امری آزاردهنده گردد. این افزایش اضطراب و بی خوابی می تواند پرش بدن در خواب را بیشتر کند، در نتیجه گرفتار یک دور باطل خواهید شد. اگر دچار این مشکل هستید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16707

به "علت پرش بدن در خواب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت پرش بدن در خواب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید