مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان شمالی

به گزارش مجله آزمون اول، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط بانان و افراد محلی میاندشت شهرستان جاجرم بتازگی چهار قلاده یوزپلنگ در این منطقه مشاهده نموده اند.

مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ، حبیب لشکری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک کشاورز که مشغول آبیاری زمین خود بود، یوزپلنگ مادر را به همراه 2 توله مشاهده نموده است و روز گذشته هم یکی از محیط بان یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده نموده که احتمال می رود یوز نر باشد.

او اضافه نمود: یکی از محیط بانان، یوزپلنگ را در محور سنخواست به جاجرم مشاهده نموده است و یوزماده و توله ها هم در ضلع غربی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم مشاهده شده است.

لشکری گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو یکی از برترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیاست که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهور ها و وجود طعمه فراوان محلی امن و مناسب برای زیست این گونه ارزشمند است.

او گفت: افزایش تعداد مشاهدات یوزپلنگ در میاندشت جاجرم و هم سایر نقاط استان، نشان از بهبود شرایط زیست این حیوان ارزشمند دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اضافه نمود: برآورد می گردد دست کم پنج قلاده از این گونه ارزشمند و زیبا در استان زیست می نماید.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره 85 هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال 1352 زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین منطقه ها چهار گانه کشور به تعداد می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد.

ف

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 28741

به "مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در میاندشت خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید