همراه با المپیک؛ از یونان باستان تا توکیو 2020

به گزارش مجله آزمون اول، بازی های المپیک رویدادی بین المللی است که هر چهارسال یک بار انجام می گردد. باز های المپیک در دو فصل تابستان و زمستان و با هدف صلح جهانی و آشنایی مردم با یکدیگر به وسیله ورزش انجام می گردد. البته بازی های المپیک در سال 2020 به علت شیوع ویروس کرونا انجام نشد و سال جاری، یعنی سال 2021 و با نام المپیک 2020 برگزار می گردد. به همین علت تصمیم گرفتیم که امروز در خبرنگاران مگ کمی از تاریخچه المپیک و مسیری که این بازی ها تا به امروز پیموده اند صحبت کنیم.

همراه با المپیک؛ از یونان باستان تا توکیو 2020

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

مسابقات المپیک توکیو 2020، از تاریخ یک مرداد آغاز می شود و تا 17 مرداد ادامه دارد. اگر شما هم از طرفداران این مسابقات هستید، می توانید جدول برگزاری بازی ها را با کلیک روی دکمه زیر ببینید.

چرا المپیک؟

کلمه المپیک یا المپیسم که بارون دو کوبرتن، بنیانگذار بازی های المپیک مدرن، انتخاب کرد به معنای ارتقای روح و فکر، غلبه بر اختلافات بین ملیت ها و فرهنگ ها و بازی و رقابت جوانمردانه در حالی که با هم احساس دوستی و همبستگی دارند است. به همین علت او را در تاریخچه المپیک به اسم پدر المپیک می شناسند. بازی های المپیک فرصتی را برای جامعه دنیای فراهم می نماید تا توجه خود را به مسائلی مثل ورزش، فرهنگ و محیط زیست معطوف نموده و ریشه های دوستی را در بین کشورها محکم نمایند.

بازی های المپیک باستان

ریشه بازی های المپیک که امروز آن ها را دنبال می کنیم به بازی های المپیک باستانی که 2800 سال پیش انجام می شده است برمی شود. این رویداد با نام المپیاد معروف بوده و در منطقه المپیا در یونان باستان برگزار می شده است. درباره روش برگزاری این بازی ها نظرات مختلفی وجود دارد، عده ای معتقدند این رویداد جشنواره ورزشی و هنری بوده که در آن به پرستش خدایان می پرداختند. این بازی ها در سال 393 میلادی به علت اختلافات زیادی که در بین برگزارنمایندگان وجود داشته به سرانجام رسیده است.

بازی های المپیک مدرن

در سال 1892، دقیقا 1500 سال پس از به سرانجام رسیدن المپیا، یک مربی فرانسوی به نام بارون پیر دو کوبرتن جنبش احیای المپیک را آغاز کرد. ایده این مربی فرانسوی در کنگره بین المللی پاریس در سال 1894 ارائه شد و خوشبختانه به اتفاق آرا تأیید شد. 2 سال بعد از تصویب این ایده، اولین بازی های فراموش نشدنی المپیک مدرن در آتن، میهن بازی های المپیک باستان، برگزار گردید. پنج حلقه رنگی که در لوگوی المپیک وجود دارد هم به وسیله بارون دو کوبرتین طراحی شده و نماد همبستگی 5 قاره دنیا است.

بازی های المپیک در ژاپن

جیگورو کانو مربی ژاپنی، با لقب پدر جنبش المپیک در تاریخچه المپیک ژاپن شناخته می شود. او مدیر مدرسه عالی عادی توکیو (دانشگاه تسوکو) بود و برای پیشرفت ورزش جودو کوشش های بسیاری کرد. در سال 1909 به اسم اولین عضو IOC از آسیا خدمت خود را آغاز کرد. در همان زمان او انجمن ورزش ژاپن را هم برای آماده سازی تیم ژاپن برای حضور در بازی های المپیک تاسیس کرد. او در سال 1911 یک مسابقه مقدماتی المپیک برگزار کرد که از آن ورزشکاران دو مسافت کوتاه و ماراتن به بازی های المپیک سال 1912 استکهلم راه پیدا کردند. این اولین بار بود که ورزشکارانی از ژاپن در المپیک شرکت می کردند.

جنبش المپیک

جنبش المپیک به وسیله کمیته بین المللی المپیک (IOC) و با هدف رسیدن به فلسفه المپیسم و کوشش برای دست یابی به صلح دنیای و بهبود جامعه فعالت خود را آغاز کرد. جنبش المپیک در سراسر دنیا با استقبال روبرو شد و منشور المپیک هم علامت 5 حلقه رنگی متقاطع را به اسم نماد رسمی خود انتخاب کرد. طبق منشور المپیک IOC مسؤول پیشرفت المپیک است. این جنبش 205 کشور و منطقه را به رسمیت می شناسد و در در بازی های المپیک تابستانی و زمستانی از آن ها میزبانی می نماید.

سازمان های اصلی جنبش المپیک

این جنبش با یاری افراد و سازمان های مختلفی پیشرفت نموده است. کمیته های ملی المپیک (NOC) و فدراسیون های بین المللی (IF) هم از اعضای جنبش المپیک هستند. NOC هیئت های ملی خود را به بازی های المپیک می فرستد. کمیته المپیک ژاپن (JOC) درواقع یک NOC در ژاپن است. IFها هم سازمان های ورزشی بین المللی هستند که هر کدام بر رشته ورزشی خاصی نظارت می نمایند و درباره عملکرد مسابقات و اتفاقات پیرامون آن از اختیارات کامل برخوردارند. بعلاوه آموزشگاه بین المللی المپیک (IOA) و آموزشگاه ملی المپیک (NOA) هر دو مسؤولیت فعالیت های آموزشی و تبلیغاتی پایه گذاری شده بر اساس المپیسم را برعهده دارند.

فعالیت های جنبش المپیک

اگر بخواهم برخی از فعالیت های اصلی جنبش المپیک را نام ببریم می توانیم به برنامه های ضد دوپینگ، حمایت از مشارکت زنان و حمایت اقتصادی اشاره کنیم.

دوپینگ به معنای استفاده از مکمل ها و داروهای تقویت نماینده عضلات و مصرف موارد ممنوعه با هدف بهبود عملکرد است و این کار نه تنها غیرقانونی است، بلکه عوارض و اثرات مخرب جدی ای برای بدن به همراه دارد. به همین علت است که IOC آژانس دنیای ضد دوپینگ (WADA) را با هدف مبارزه با دوپینگ در ورزش ایجاد نموده است.

در تاریخچه المپیک ثبت شده است که زنان اجازه حضور در بازی های المپیک باستان را نداشتند و در المپیک مدرن هم فقط در افتتاحیه مسابقات می توانستند به اسم تماشاگر حضور داشته باشند. امروز به علت جنبش های مختلف زنان و کوشش های IOC بسیاری از زنان ورزشکار می توانند در این بازی ها به اسم شرکت نماینده حضور داشته باشند.

کمیته بین المللی المپیک به وسیله برنامه یاری به همبستگی نقش بسیار مهمی را در حمایت اقتصادی ورزشکاران و مربیان ساکن جوامعی که از نظر اقتصادی محروم هستند را ایفا کرد. این کمیته بودجه ای را برای بورسیه تحصیلی، احداث اماکن ورزشی و فعالیت های مختلف با هدف بهبود تخصص و عملکرد افراد اختصاص می دهد.

یکی دیگر از فعالت های اصلی جنبش المپیک برگزاری بازی های پارالمپیک است. این رویداد ویژه ورزشکاران معلول برگزار می شود و زمان آن بلافاصله پس از بازی های المپیک است. در دوره های اخیر سطح سرعت و عملکرد ورزشکاران حاضر در پارالمپیک بسیار افزایش داشته و این موضوع توجه دنیایان را جلب نموده است.

بازی های المپیک 1964 توکیو

در 10 اکتبر سال 1964 بازی های المپیک هجدهم در توکیو و در ورزشگاه ملی Kasumigaoka آغاز شد. در این دوره از بازی ها 5133 ورزشکار از 93 کشور و منطقه توانستند توانایی ورزشی خود را در 20 رشته ورزشی و 163 مسابقه به نمایش بگذارند. المپیک توکیو اولین سری بازی های المپیک بود که در آسیا برگزار می شود و موفقیت چشمگیری داشت. هم زمان با این رویداد مهم، توکیو در حال تجربه تغییرات بزرگی مثل ساخت بزرگراه متروپولیتن و راه آهن توکایدو شینکانسن بود که بعد از جنگ در حال اجرا بود. این تغییرات و پیشرفت به اسم نیروی محرکه یک دوره رشد اقتصادی سریع ژاپن عمل نموده و این کشور را به شکل معجزه آسایی در جوامع دنیای احیا کرد.

با ورزشکارانی که از ژاپن الهام گرفته اند آشنا شوید

ورزشکاران ژاپنی در المپیک توکیو با دریافت 16 مدال طلا، 5 مدال نقره و 8 مدال برنز توجه همه را جلب کردند. یکی از به یاد ماندنی ترین لحظات این المپیک ملاقات تاریخی تیم والیبال بانوان ژاپن و تیم قدرتمند و سرسخت اتحاد جماهیر شوروی بود. این دو تیم بر سر مدال طلا با هم به مبارزه پرداختن و بازی بسیار دیدنی ای را رقم زدند. آبه بیکیلا، دارنده دو مدال طلای ماراتن مردان اتیوپی و کاسلاوسکا از چک اسلواکی ژیمناستیک کار مشهور و حرفه ای هم از جمله ورزشکارانی بودند که با عملکرد شگفت انگیز خود قلب طرفداران را تسخیر کردند.

دست آوردهای بازی های 1964

بازی های المپیک 1964 نه تنها به اسم نیروی محرکه توسعه شهری و رشد اقتصادی در ژاپن عمل کرد، بلکه نقش پررنگی در ارتقا ورزش ژاپن هم بر عهده داشت. بعد از این رویداد ورزش به یک لیگ ملی تبدیل و حضور در باشگاه های ورزشی در سراسر ژاپن بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شد.

جمع بندی

تاریخچه المپیک و برگزاری بازی های آن به 2800 سال پیش و فستیوال های ورزشی هنری یونان باستان بازمی شود. المپیک باستان در آتن برگزار می شده و اینطور به نظر می رسد که موضوع محوری آن پرستش خدایان بوده است.

بازی های المپیک مدرن با هدف دوستی، صلح و توجه بیشتر به محیط زیست هر 4 سال یک بار انجام می شود. در این بازی ها تیم های ورزشی از سراسر دنیا در کنار یکدیگر به رقابت محبت آمیز می پردازند و توانایی های خود را محک می زنند. المپیک 2020 توکیو به علت شیوع ویروس کرونا لغو شد و سال جاری، یعنی سال 2021، با همان نام المپیک 2020 برگزار می شود.

منبع: Olympics Games, Olympic Schedule

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 26738

به "همراه با المپیک؛ از یونان باستان تا توکیو 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراه با المپیک؛ از یونان باستان تا توکیو 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید