پدیده باورنکردنی خمیدگی فضازمان در فاصله 6.3 میلیارد سال نوری، عکس

به گزارش مجله آزمون اول، یورو نیوز نوشت: یک عکس فضایی که به تازگی به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، به گونه ای بی سابقه پدیده خمیدگی فضازمان را در فضای کیهانی در فاصله ای دوردست از زمین نشان می دهد.

پدیده باورنکردنی خمیدگی فضازمان در فاصله 6.3 میلیارد سال نوری، عکس

ستاره شناسان برای گرفتن این عکس، تلکسوپ غول پیکر جیمز وب را که در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری زمین در چرخش است به سمت خوشه ای از کهکشان ها در فاصله 6.3 میلیارد سال نوری ما نشانه رفتند.

این خوشه کهکشانی که SDSS J1226+2149 نام دارد، به حدی ستاره و سیاره در خود جای داده است که در اثر جرم زیاد به معنای واقعی کلمه فضا را منحرف نموده و ناحیه کیهانی را تاب می دهد.

در تصویر ثبت شده، در قسمت پایین سمت راست، نمونه های تکان دهنده ای از نور اعوجاج ناشی از انحراف فضازمان را می توان مشاهده کرد که به صورت اشکال قرمز و کشیده به نظر می آیند.

در میان این اشکال بعلاوه یک قوس قرمز، بلند، درخشان و منحرف شده در نزدیکی هسته تصویر به چشم می خورد که اصطلاحا تشکیل یک اسب دریایی کیهانی را داده است.

گرفتن این تصویر از تعداد بسیار زیادی کهکشان، که گویی در یک حباب بزرگ و شفاف گرفتار شده اند، به لطف یک پدیده جالب فیزیکی امکان پذیر شده که برای اولین بار نزدیک به یک قرن پیش به وسیله آلبرت انیشتین در نظریه نسبیت عام پیش بینی شد.

بیشتر بخوانید:

بزرگترین عددی که می شناسید، پیش این رقم ها شوخی است!

فراتر از لامبورگینی، گاو خشمگین یک و نیم میلیون دلاری/ عکس

این ماشین برای کل کل با دو هیولای پورشه و بنز ساخته شده! / عکس

این پدیده عدسی گرانشی نام دارد و ستاره شناسان از آن به عنوان یک ذره بین برای تماشا اجرام دور استفاده می نمایند. استفاده از این عدسی فضایی به اخترشناسان یاری می نماید بتوانند اجرام نجومی واقع شده در دوردست را بزرگ نمایی کند و پیروز شوند کهکشان هایی را که خیلی کم نور یا خیلی دور هستند با وضوح و دقت ببینند.

توصیف عدسی گرانشی به زبان ساده این است که وقتی نور در مسیر رسیدن اش به چشم ما به یک جرم آسمانی بزرگ نظیر یک خوشه کهکشانی برخورد می نماید، به علت کشش گرانشی این خوشه از مسیر خود منحرف می گردد و به عنوان یک عدسی عمل می نماید که می تواند نور کهکشان های دورتر را در پشت سر خود بزرگ کند.

در این عکس خوشه کهکشانی SDSS J1226+2149 نقش همان عدسی یا ذره بین را بازی نموده و دانشمندان به یاری آن پیروز شده اند نور کهکشان هایی با طول عمر بیش از 13 میلیارد سال (یعنی زمانی که دنیا هنوز جوان بود) در پشت سر آن را ببینند. چنین بزرگنمایی قدرتمندی به دانشمندان اجازه می دهد تا شکل گیری ستاره ها در این قلمروی بسیار دور از فضا را بهتر درک نمایند.

دانشمندان می گویند تصویر تازه تلسکوپ جیمز وب بعلاوه به ما می گوید که مخازن گاز مولکولی در این خوشه کهکشانی شبیه به کهکشان راه شیری ما است. چیزی که هرگز پیش از این در دنیا دور مشاهده نشده بود.

58321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 41153

به "پدیده باورنکردنی خمیدگی فضازمان در فاصله 6.3 میلیارد سال نوری، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده باورنکردنی خمیدگی فضازمان در فاصله 6.3 میلیارد سال نوری، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید