چرا حق با میثاقی نیست؟
به گزارش مجله آزمون اول، در بازی پرسپولیس و ذوب آهن که به دنبال آن مراسم اهدای جام به سرخپوشان برگزار گردید، شاهد تبلیغات وسیع تجاری روی سکو های طبقه اول استادیوم آزادی بودیم. این اتفاق در بازی حذفی استقلال و سپاهان هم تکرار شد و طبقه اول مخصوصا در زاویه مستقیم دوربین های تلویزیونی، به محل تبلیغ یک برند تجاری تبدیل شد. این مساله با انتقاداتی از سوی بعضی طرفداران فوتبال همراه شده که به هر حال طبیعی است، اما شگفتی از جایی شروع می گردد که تلویزیون هم به جمع معترضان می پیوندد.
بعد از خاتمه بازی حساس دوشنبه شب، محمدحسین میثاقی مجری خبرساز برنامه فوتبال برتر به انتقاد از این تبلیغات پرداخت: آقا بس کنید دیگر. چند ردیف تا آن طرف پیست تارتان تبلیغ گذاشته اید، کافی نیست؟ چرا باید سکوی تماشاگران هم پر از آگهی گردد؟ این دیگر خیلی زشت و ضایع است.
مجری فوتبال برتر حتی این داستان را به ویژه برنامه سه شنبه شب نیز کشاند و آنجا گفت: کم مانده دوستان تا اتوبان کرج هم تبلیغ بچینند. شاید این دیدگاه شخصی میثاقی باشد و شاید هم مدیران او در سیما ذکر چنین مطلبی را از او خواسته باشند. به هر حال تلویزیون هرگز دل خوشی از پخش تبلیغات محیطی نداشته و حتی یادمان هست در چند نوبت با هدف سانسور این تابلوها، زاویه دوربین ها را تغییر داد. به هر جهت، اما دست کم به سه دلیل در این مورد حق با میثاقی و تلویزیون نیست.
اول اینکه باشگاه ها مثل تلویزیون به بودجه دولتی کلان وصل نیستند و باید درآمدزایی نمایند. شاید هنوز تعدادی باشگاه دولتی داشته باشیم، اما اولا بودجه این ها حتی در مقابل گردش اقتصادی یک شبکه مهجور تلویزیونی هم عدد قابل توجهی نیست و ثانیا، یاری های دولتی به بسیاری از تیم ها قطع شده است. کافی است همین الان وضع اسفبار سه تیم نفتی لیگ برتر را ببینید تا پی به عمق این بحران ببرید. وزیر نفت دو روز پیش بار دیگر تاکید نمود وزارتخانه مجاز به انجام هیچ یاریی به پارس جنوبی جم، نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان نیست. وزارت ورزش هم همین شرایط را در خصوص پرسپولیس و استقلال دارد. پس این تیم ها از کجا پول دربیاورند؟ وقتی ارگانی مثل خود صداوسیما از پرداخت حق پخش طفره می رود، طبیعی است که فوتبالی ها ناچار می شوند از حداکثر ظرفیت تبلیغات محیطی برای درآمدزایی استفاده نمایند.
دوم اینکه در بقیه کشور ها هم شاهد همین رویکرد تبلیغاتی بوده ایم. مثلا در مسابقات جام حذفی ایتالیا، کارگردان تلویزیونی با کار های گرافیکی روی سکو های خالی لوگوی کوکاکولا حک کرد. وقتی مردم نیستند و درآمد بلیت فروشی در کار نیست، لااقل از این ظرفیت می گردد چنین استفاده ای کرد.
نکته سوم هم اینکه ضایع واقعی، پخش آگهی تقدیم برنامه از سوی تلویزیون بعد از سوت آغاز بازی است. در همین مسابقاتی که تبلیغ روی سکو داشتیم و الان میثاقی به آن معترض است، تبلیغ تقدیم برنامه بعد از آغاز بازی روی آنتن رفت و اعصاب مردم را به هم ریخت. حالا کاری به انواع سایر آگهی ها مثل گوشواره و زیرنویس و معرفی شفاهی اسپانسر ها نداریم. شما فقط بشمارید ببینید در همین چند مسابقه آخر، چندبار گزارشگران عزیز درست وسط فوتبال به تبلیغ سایت تلویبیون پرداخته اند. این ها مخل اعصاب نیست آقای میثاقی؟ تلویزیون حتی به قیمت زجر دادن مخاطب هم از پخش آگهی، درست وسط بازی چشم پوشی نمی کند، بعد به تبلیغات خود فوتبال یعنی صاحب این سفره ایراد می گیرد؟ شگفتا!
منبع: فراروbestcanadatours.com: سفر کانادا، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا را از ما بخواهید.