آزار به قیمت مطلع سازی، گفت وگو با تهیه کننده ترور خاموش

به گزارش مجله آزمون اول، تهیه کننده ترور خاموش درباره بعضی موضوعات تصویرشده در این سریال که بعضا با انتقادهایی هم همراه بوده است، شرح داد: تلویزیون به خاطر نفس قصه ترور خاموش که باید به آسیب های اجتماعی می پرداخت، در پرداختن به این موضوعات با ما همکاری کرد؛ شاید احتیاج نبود ماجرای خودکشی و یا ازدواج کودک 13 ساله در یک سریال عادی نشان داده گردد، اما در ترور خاموش پخش شد. البته این صحنه ها ممکن بود برای بعضی مخاطبان آزاردهنده باشد اما چون هدف ما به تصویر کشیدن آسیب های اجتماعی بود، این موضوعات را به تصویر کشیدیم.

آزار به قیمت مطلع سازی، گفت وگو با تهیه کننده ترور خاموش

ابوالفضل صفری ـ تهیه کننده سریال ترور خاموش ـ در گفت وگویی با خبرنگاران درباره طراحی این مجموعه در ژانر معمایی امنیتی، اظهار کرد: ما با شرایط موجود سعی کردیم خلاقیت داشته باشیم و هزینه هایمان را مدیریت کنیم. مختصات اقتصادی امروز خیلی مهم است. ایده های بلندپروازانه ای داشتیم اما با شرایط موجود و امکاناتی که داشتیم، سعی کردیم نتیجه مناسب و استانداردی را تحویل بدهیم.

او ادامه داد: بخش دیگر محتواست؛ محتوایی که ما در سریال ترور خاموش مطرح نموده ایم بحث های عمیقی است. ضمن اینکه حواسمان در فیلم ساختن به امنیت است، حواسمان به جامعه و اخلاق هم هست. وجه تمایز نیروی امنیتی یا بهتر بگویم نیروی امنیتی جمهوری اسلامی ایران با سایر سرویس های امنیتی، مسوولیت اخلاقی و اعتقادی آن است و کار نیروی امنیتی ما مبتنی بر اخلاق شکل گرفته است نه صرفا مسوولیت و هدف.

ما مسوول نمایش نیروی امنیتی جمهوری اسلامی هستیم

این تهیه کننده در پاسخ به اینکه آیا از فیلم های معمایی و پلیسی پیروز جهان هم برای ساخت سریال ترور خاموش به عنوان الگو بهره گرفته اند؟ گفت: همان طور که پیشتر هم اشاره شد، اساسا سازمان های اطلاعاتی و امنیتی کشور ما مبتنی بر اعتقاد و ایدئولوژی شکل گرفته اند و با همه سیستم های امنیتی جهان در رفتار و روش متفاوت هستند. بنابراین آثار مشابه در جهان نمی توانسته به ما کمکی کند، اما به لحاظ ساختار، فرم تصویر و نحوه روایت ایده گرفته ایم. ما مسوول نمایش فیلم های امنیتی در جهان نیستیم. ما مسوول نمایش نیروی امنیتی جمهوری اسلامی هستیم؛ یعنی قصه امنیتی که در جمهوری اسلامی روایت می گردد.

صفری درباره پرداختن به موضوع مواد مخدر و اینکه در اغلب قصه ها کاراکترها به زندگی عادی شان باز می گردند، آیا این بازگشت پذیری قبح این معضل را در جامعه نمی ریزد؟ اظهار کرد: شما وقتی در رابطه با مواد مخدر فیلم می سازید یک جامعه چندمیلیونی دارید که از این چند میلیون یک درصدی درگیر مواد مخدر هستند و 90 درصد جامعه سالم هستند. شما اگر فیلم را به گونه ای دسته بندی کنید که راستا مواد مخدر، راستا برگشت پذیری به مخاطب ارائه گردد، یک درصد و ریسکی وجود دارد که مردم عادی که سالمند این ذهنیت برایشان ایجاد می گردد که پس ما هم می توانیم برویم و برگردیم و این نقطه خطرناک فیلم ساختن در حوزه مواد مخدر است. اساسا ما باید یک خط داشته باشیم و بیننده مطلع باشد که راستا مواد مخدر، راستا بدون بازگشتی است. ما این را رعایت کردیم و به دنبال این نبودیم که یک فیلم باسمه ای بسازیم و یک شخصیت را نشان دهیم که اعتیاد دارد و دو روز او را به تخت ببندیم و حالش خوب گردد. نه بیمار مواد مخدر حتما برگشت پذیر به زندگی عادی نیست و بعضی بیماران با آسیب جدی از این مسئله خارج می شوند که این هم برای کشور عوارض جدی دارد. ما در ترور خاموش به این نکته پرداخته ایم. شما اگر با این فرض جلو بروید می دانید که جامعه هدفتان کیست. حداقل اتفاق این است که مخاطب از فیلم شما آسیب نمی بیند.

تهیه کننده ترور خاموش با برشمردن دو ماموریت برای ساخت این سریال، در این زمینه شرح داد: یک ماموریت، جذب مخاطب و دیگری پیغام سریال است. این سریال البته برخلاف اینکه مطرح می نماید اعتیاد می تواند راه برگشت پذیری نداشته باشد در عین حال حاوی پیغام امید است. شاید هم گل درشت باشد اما اشکال ندارد. ما همه این ها را می توانیم همزمان داشته باشیم یعنی واقعیت مواد مخدر را ببینیم و از آن طرف تصویر سیاه نداشته باشیم؛ این مرزها کاملا معین است.

پلیسی که گل درشت نیست

این تهیه کننده درباره ارائه تصویر پلیس در سریال ترور خاموش و اینکه چه میزان کوشش کردند از شعارزدگی دور باشد؟ شرح داد: با توجه به اینکه محاوره ها و نقش و جنس نیروهای امنیتی و پلیس در محیط کار متفاوت است و چون مشابه این دیالوگ ها را در زندگی عادی نمی شنویم، احساس می کنیم که کلیشه ای و گل درشت است اما واقعیت این است که این کار محاسبه دقیقی دارد. اگر شما سکانس بازپرسی را می بینید، این سکانس ها حاصل چندین ساعت و چندین روز بوده و چکیده آن، چیزی است که روی آنتن تلویزیون می بینید. هر آنچه که هست طبق واقعیت است. اگر نیروی امنیتی می بینید واقعیتش همان است که می بینید اما چون در زندگی های روزمره ما کمتر دیده می گردد احساس می کنیم کاراکترها شعاری هستند.

صفری درباره نحوه چیدمان بازیگران در سریال ترور خاموش و کوشش برای استفاده از بازیگرانی که کمتر شناخته شده هستند، شرح داد: به هر حال کارگردان باید بر اساس فیلمنامه موجود خلاقیت لازم را در استفاده از بازیگران به خرج دهد و این مستلزم بودجه زیاد است. به همین منظور سعید راد به عنوار سوپراستار کار انتخاب شده و از طرفی از حضور بازیگران جدید و جوان تر استفاده شده و کارگردان به خوبی از عهده چینش بازیگران برآمده است.

ضعف سریال های معمایی و پلیسی تلویزیون

تهیه کننده ترور خاموش همچنین درباره ضعف سریال های معمایی و پلیسی تلویزیون، گفت: اساسا نگاه منتقدان، رسانه و مردم نسبت به یک اثر با یکدیگر متفاوت است. سریالی که تنظیم می گردد برای توده مردم تنظیم گردد، به همین دلیل نمی تواند هیجان بیش از حد داشته باشد و نمی تواند خیلی تلخ باشد. تلویزیون با یک جمعیت چندمیلیونی طرف است و نحوه انتقال پیغام از سوی تلویزیون خیلی متفاوت است؛ به عنوان مثال خبری در تلویزیون از روی رسانه دیگر خوانده می گردد اما همان خبر برای صداوسیما حاشیه می گردد؛ بنابراین مدیوم ها با یکدیگر فرق می نماید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3205

به "آزار به قیمت مطلع سازی، گفت وگو با تهیه کننده ترور خاموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزار به قیمت مطلع سازی، گفت وگو با تهیه کننده ترور خاموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید