آشنایی با 8 مورد از زیباترین کتابخانه های دنیا

به گزارش مجله آزمون اول، زیباترین کتابخانه های جهان

کتابخانه ها مکانی آرام و ساکت برای کتاب خواندن هستند و پاتوق محبوب اهل کتاب و مطالعه به حساب می آیند. قدم زدن لابلای قفسه های مملو از کتاب و مطالعه چند صفحه کتاب در این فضای دلنشین، برترین سرگرمی برای کتابخوان هاست. اما کتابخانه ها از جنبه قدمت و سبک معماری هم حائز اهمیت هستند و بسیاری از آن ها به علت معماری زیبا و فضای باشکوهشان در زمره زیباترین کتابخانه های جهان قرار می گیرند. در گوشه و کنار این جهان کتابخانه هایی وجود دارند که بسیار قدیمی هستند و قرن هاست که محل نگهداری کتاب های نفیس و باارزش تاریخی هستند. بعضی از آن ها به علت گنجینه کتاب های کمیابشان معروفیت دارند و بعضی دیگر به علت سبک معماری فوق العاده هنرمندانه و زیبایشان زبانزد خاص و عام شده اند. عکاسی مشهور و باذوق مجموعه ای از عکس های زیباترین کتابخانه های جهان را گردآوری و در یک کتاب نفیس به چاپ رسانیده است. با خبرنگاران همراه باشید تا با بعضی از این کتابخانه ها آشنا شویم.

آشنایی با 8 مورد از زیباترین کتابخانه های دنیا

انتشار کتاب زیباترین کتابخانه های جهان

ماسیمو لیستری، عکاس مشهور بین المللی در پروژه ای باارزش به سرتاسر جهان سفر نموده و تصاویری بی نظیر از زیباترین کتابخانه های جهان ثبت نموده است. مجموعه ای از برترین عکس ها در قالب یک کتاب منتشر شده است. جرج راپلت، نویسنده مقدمه کتاب زیباترین کتابخانه های جهان می نویسد: کتابخانه ها مکان هایی شگفت انگیز هستند، زیرا در یک فضای کوچک، جهان و جهانی وسیع و نامحدود را به خوانندگان ارائه می نماید. این کتاب که حدودا 600 صفحه دارد در آگوست 2018 به بازار عرضه شده است و شامل تصاویری زیبا و هنرمندانه از قدیمی ترین و زیباترین کتابخانه های جهان است. بعضی از این کتابخانه ها به قرن هشتم میلادی برمی گردند و جزء بناهای تاریخی به شمار می فرایند. در ادامه چند مورد از این کتابخانه و تصاویری از آن ها را مشاهده می کنیم.

1- اتریش، کتابخانه کرمسمونستر | Stiftsbibliothek Kremsmünster

اولین مورد از زیباترین کتابخانه های جهان در کشور اتریش واقع شده است. کتابخانه کرمسمونستر در سال 777 و به عنوان یک صومعه ساخته شد و بعدها به کتابخانه تبدیل شد. این کتابخانه شامل 170000 جلد کتاب است و مجموعه کامل کتاب باستانی و تاریخی Codex Millenarius Maior که در قرن هشتم و به زبان لاتین نوشته شده، بعلاوه کتاب آشپزی قرن پونزدهمی نوشته بارتولوموس پلاتینا هم در این کتابخانه وجود دارد. ساختمان کلیسا و نمای بیرونی و داخلی آن در سال 1670 به وسیله کارلو آنتونیو کارلون به سبک باروک مورد بازسازی و نوسازی شد و اتاق های جداگانه برای مطالعه، سقف های نقاشی شده و برج دیدبانی هم به ساختمان اضافه شد. اگر به اتریش سفر کردید می توانید به شهر کرمسمونستر سفر کنید و از یکی از زیباترین کتابخانه های جهان تماشا کنید.

2- ایتالیا، کتابخانه رسالتی واتیکان | Biblioteca Apostolica Vaticana

واتیکان یکی از کوچکترین کشورهای جهان است که در دل شهر رم قرار گرفته است. این کشور مقر اصلی پاپ و رهبران کاتولیک های جهان است و به جز جنبه مذهبی، از جنبه معماری و ساختمان های تاریخی اش هم اهمیت دارد. کتابخانه رسالتی واتیکان در کاخ واتیکان قرار گرفته و یکی از باشکوه ترین و زیباترین کتابخانه های جهان است. این کتابخانه در سال 1450 ساخته شده و مجددا در قرن شونزدهم مورد بازسازی قرار گرفته است. در کتابخانه رسالتی واتیکان بیش از 1.8 میلیون کتاب، نسخ خطی، دست نوشته و نقاشی ها و طرح های مختلف نگهدری می گردد. یکی از قدیمی ترین نسخه های خطی انجلیل یونانی و نسخه ای از کمدی الهی دانته متعلق به قرن 15 هم در این کتابخانه مجلل و قدیمی قرار دارند.

3- ایتالیا، کتابخانه گیرولامینی | Biblioteca Statale Oratoriana dei Girolamini

مورد بعدی در لیست زیباترین کتابخانه های جهان باز هم در کشور ایتالیا و این بار در شهر ناپل قرار گرفته است. کتابخانه گیرولامینی در اصل به عنوان کتابخانه صومعه در سال 1586 ساخته شد و در نهایت به یک کتابخانه تحقیقاتی تبدیل شد. در کتابخانه گیرولامینی بیش از 160000 جلد کتاب نگهداری می گردد که بعضی از آن ها متعلق به قرن 15 هستند. این کتابخانه قدیمی ترین کتابخانه در شهر ناپل ایتالیا محسوب می گردد.

4- پرتغال، کتابخانه قصر مافرا | Biblioteca do Convento de Mafra

کتابخانه قصر مافرا همان طور که از نامش معین است در یک قصر سلطنتی و تاریخی در شهر مافرا پرتغال قرار گرفته است. این کتابخانه که هم اکنون موزه ملی و کتابخانه سلطنتی است در اوایل قرن هجدهم ساخته شده است. کتابخانه مافرا به وسیله مانوئل کاتانو دو سوسا و به شکل یک صلیب ساخته شده است و با معماری باشکوه و هنرمندانه ای که دارد یکی از زیباترین کتابخانه های جهان به شمار میرود. بیش از 36000 جلد کتاب قدیمی و نو در این کتابخانه نگهداری می گردد که بعضی از آن ها متعلق به قرن پانزدهم هستند. شهر مافرا در فاصله 28 کیلومتری لیسبون، مرکز پرتغال واقع شده است و دسترسی خوب و مناسبی دارد. بنابراین اگر به پرتغال سفر کردید می توانید در یک سفر یک روزه به این شهر سفر کنید و از یکی از زیباترین کتابخانه های جهان تماشا کنید.

5- سوئیس، کتابخانه سنت گالن | Stiftsbibliothek Sankt Gallen

کتابخانه سنت گالن در سال 612 به وسیله سنت اوتمار، بنیان گذار صومعه سنت گال و به عنوان یک صومعه بندیکتی ساخته شده است. در سال 937 صومعه در جریان یک آتش سوزی مهیب کاملا در آتش سوخت و نابود شد، اما خوشبختانه ساختمان کلیسا سالم و دست نخورده باقی ماند. در سال 1983، کتابخانه سنت گالن و صومعه سنت گال در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند و امروزه جزء جاذبه های گردشگری و فرهنگی سوئیس به شمار می آیند. کتابخانه سنت گالن بیش از 170000 جلد کتاب دارد که متعلق به دوره های مختلف تاریخی هستند. ساختمان کلیسا بارها مورد بازسازی قرار گرفته و ساختمان فعلی کتابخانه در قرن هجدهم و به سبک باروک بازسازی و ساخته شده است. سنت گالن شهری کوچک در سوئیس است که به علت تاریخ پرفراز و نشیبی که داشته از اهمیت بالایی برخوردار است. کتابخانه سنت گالن مشهورترین جاذبه گردشگری این شهر و یکی از زیباترین کتابخانه های جهان است و توصیه می کنیم در سفر به سوییس از این ساختمان باشکوه هم تماشا بفرمایید.

6- اتریش، کتابخانه ادمونت | Stiftsbibliothek Admont

کتابخانه ادمونت یکی از بی نظیرترین و زیباترین کتابخانه های جهان است و سالن اصلی کتابخانه اش یک اثر هنری فاخر و باشکوه است. البته سالن اصلی کتابخانه در قرن هجدهم و به وسیله جوزف هوبر طراحی و ساخته شده است. اما خودِ کتابخانه در سال 1074 و به عنوان کتابخانه صومعه بندیکتی ساخته شده است. در این کتابخانه بیش از 200000 جلد کتاب نگهداری می گردد که در این میان، بعضی از مهم ترین متون مذهبی مثل کتاب تاریخی و مذهبی گاسپل (متعلق به قرن 11) و انجیل gebhard هم مشاهده می شوند.

7- جمهوری چک، کتابخانه استراهوفسکا | Strahovská Knihovna

شهر پراگ، مرکز زیبای جمهوری چک مملو از تماشای و جاذبه های مسحور کننده است. کتابخانه استراهوفسکا یکی از این جاذبه هاست که به علت معماری باشکوه و منحصربفردش در زمره زیباترین کتابخانه های جهان قرار می گیرد. یکی از بخش های مهم و مشهور کتابخانه، تالار فلسفه است که جزء زیباترین تالارهای مطالعه در جهان است. این تالار در سال 1783 به وسیله اینیاک پیلیاردی به سبک نئوکلاسیک و به زیبایی هرچه تمام تر ساخته شده است. این کتابخانه هم مثل تمام کتابخانه های قدیمی اروپا، در ابتدا بخشی از یک صومعه بوده است. بیش از 200000 جلد کتاب باارزش مربوط به دوره های مختلف، از جمله مجموعه کمیاب و نادر دایره المعارف فرانسوی در این مکان نگهداری می شوند.

8- برزیل، سالن مطالعه سلطنتی پرتغالی ها | Real Gabinete Português de Leitura

لیست زیباترین کتابخانه های جهان که در کتاب مذکور معرفی شده اند بسیار مفصل و طولانی است و ما تنها سعی کردیم گوشه ای از این زیبایی ها را به شما معرفی کنیم. آخرین مورد از باشکوه ترین و زیباترین کتابخانه های جهان در کشور برزیل واقع شده است. سالن مطالعه سلطنتی پرتغالی ها نام کتابخانه ای تاریخی در شهر ریو دو ژانیرو برزیل است که در اواخر قرن نوزدهم به وسیله رافائل دا سلوائه کاسترو، به سبک گوتیک پرتغالی طراحی و ساخته شده است. بیش از 350000 جلد کتاب شامل اولین نسخه از کتاب اشعار لویی دو کاوئس در این کتابخانه نگهداری می شوند. سالن مطالعه سلطنتی پرتغالی ها در شهر ریو دو ژانیرو واقع شده است و کتابخانه ای تخصصی در زمینه فرهنگ و تاریخ پرتغالی است. فضای داخلی این کتابخانه به زیبایی هرچه تمام تر طراحی و ساخته شده اند و قدم زدن در این کتابخانه مثل وارد شدن به جهانیی باشکوه و غیرواقعی است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 32749

به "آشنایی با 8 مورد از زیباترین کتابخانه های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 8 مورد از زیباترین کتابخانه های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید