آغاز مرمت معابر بافت تاریخی قنات گوهرریز جوپار در استان کرمان

به گزارش مجله آزمون اول، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز عملیات مرمت معابر بافت تاریخی قنات گوهر ریز جوپار خبر داد.

آغاز مرمت معابر بافت تاریخی قنات گوهرریز جوپار در استان کرمان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، غلامرضا فرخی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز دوشنبه 14 آبان با اشاره به اینکه قدمت قنات گوهرریز جوپار به دوران صفویه باز می گردد، اضافه نمود: این قنات با 3556 متر طول و 129 حلقه چاه، حدود 330 هکتار از اراضی باغ شهر جوپار را آبیاری می کند.

او با بیان اینکه پایگاه پژوهشی قنات گوهرریز جوپار، در نزدیکی مظهر قنات و شش مقسم راه اندازی شده است، اظهار کرد: این پایگاه گامی مؤثر در جهت مطالعه، تحقیق و پژوهش و معرفی این قنات است.

فرخی با اشاره به اینکه در طرح های مرمتی گذشته، اعتبار مناسبی برای مرمت و بازسازی قسمتهایی از قنات گوهر ریز جوپار اختصاص یافت، شرح داد: هم اکنون نیز عملیات مرمت و بازسازی جداره های معابر بافت تاریخی پیرامون این قنات در حال انجام است.

او در پایان گفت: این معابر در بخش هایی از شهر جوپار واقع شده اند که در آن باغات زیادی وجود دارد و از آب این قنات بهره مند می شوند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2299

به "آغاز مرمت معابر بافت تاریخی قنات گوهرریز جوپار در استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز مرمت معابر بافت تاریخی قنات گوهرریز جوپار در استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید