آیا خستگی ریه و تنگی نفس از علائم کروناست؟

به گزارش مجله آزمون اول، یک پزشک عمومی درباره ارتباط تنگی نفس با کرونا توضیحاتی داد.

آیا خستگی ریه و تنگی نفس از علائم کروناست؟

سید صفر موسوی پزشک عمومی در گفت وگو با خبرنگار در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه من الان حدود 4 روز است که تنگی نفس دارم ولی تب، گلو درد و سرفه ندارم. فقط نفسم درست بالا نمی آید و ریه ام خسته می گردد، آیا دچار کرونا شده ام، گفت: این فرد اگر سابقه تنگی نفس داشته باشد این علائم باید بیشتر مورد آنالیز قرار بگبرد که آیا فرد مورد نظر مبتلا به بیماری کووید 19 است.

او افزود: تنگی نفس یکی از علائم بیماری کرونا است به شرط آنکه فرد در حالت استراحت دچار تنگی نفس باشد.

تنگی نفس همواره خطرناک نیست و احتیاج به مراقبت های ویژه پزشکی ندارد و معمولا به مرور زمان بهبود پیدا می نماید، اما گاهی وجود یک بیماری یا مشکل جدی منجر به بروز تنگی نفس می گردد که فورا باید تحت درمان قرار بگیرد. در ادامه به مهم ترین علل نفس تنگی اشاره می گردد.

جهت هوایی شما به طور ناگهانی تنگ و ملتهب می گردد. در این شرایط ممکن است برای دریافت هوا دچار چالش شوید، سرفه کنید و مخاط بینی داشته باشید و یا ممکن است در هنگام نفس کشید صدای خس خس بشنوید.

اینکه چرا این مشکل برای بعضی افراد رخ می دهد معین نیست، اما عوامل زیادی باعث بروز حمله آسم می شوند، از جمله آلودگی، گرد و خاک، سیگار کشیدن، ورزش کردن، هوای سرد، سرماخوردگی و استرس.

پزشک می تواند علت بروز حمله آسم را معین کند و داروهایی برای استفاده در زمان حمله آسم تجویز می گردد که به صورت استنشاقی مصرف می شوند و به فرد مبتلا یاری می نمایند راحت تر نفس بکشد.

گرده گیاهان، گرد و غبار، گرد مربوط به حیوانات خانگی و سایر عوامل باعث بروز آلرژی می شوند. گاهی واکنش حساسیتی منجر به بروز آسم می گردد، اما همواره چیزی در هوا نیست که منجر به بروز این مسائل گردد، ممکن است لمس یک چیز یا خوردن بعضی غذاها باعث بروز واکنش های حساسیتی و تنگی نفس گردد.

در خصوص کنترل بهتر آسم و حساسیت های خود با پزشک مشورت کنید. به علاوه حتما در صورت تغییر علائم با پزشک مشورت کنید.

زمانی که ترسیده اید یا نگران هستید، کمی سخت تر نفس می کشید. تنگی نفس بر اثر استرس خیلی مشکل عظیم و نگران نماینده ای نیست، اما اگر دچار بیماری های ریه مانند انسداد مزمن ریوی COPD هستید، تنگی نفس یک مشکل جدی محسوب می گردد.

اگر مبتلا به آسم باشید یک استرس ناگهانی مانند تصادف می تواند منجر به بروز حمله آسم گردد. حتی اگر کاملا سالم باشید، اضطراب ممکن است باعث گردد آنقدر سریع نفس بکشید که دچار سبکی سر و ضعف شوید.

ویروسی که منجر به آبریزش بینی، عطسه و گاهی تب می گردد، تنگی نفس را نیز در پی دارد. این ویروس ریه و جهت تنفس را تحریک می نماید و منجر به سرفه شده و تنفس را نیز سخت می نماید.

درمانی برای این شرایط نیست اما سرماخوردگی معمولا طی یک هفته یا بیشتر به خودی خود بهبود پیدا می نماید. در صورتی که دچار تب شدید شده اید، سینه شما خس خس می نماید یا نفس کشیدن برایتان سخت شده حتما به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که خون به اندازه کافی سلول های قرمز سالم ندارد، اکسیژن کافی به بافت ها نمی رسد. این شرایط منجر به ضعف و خستگی می گردد و گاهی تنگی نفس را در پی دارد. به علاوه کم خونی باعث سرگیجه و رنگ پریدگی می گردد، دست ها و پاها سرد هستند و ضربان قلب تند خواهد بود.

عوامل زیادی باعث کم خونی می شوند، بنابراین درمان کم خونی به علت بروز آن بستگی دارد. اگر خسته هستید و علت آن را نمی دانید حتما به پزشک اطلاع دهید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 7780

به "آیا خستگی ریه و تنگی نفس از علائم کروناست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خستگی ریه و تنگی نفس از علائم کروناست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید