القحطانی بار دیگر فرمانده سایبری بن سلمان می گردد؟

به گزارش مجله آزمون اول، روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به احکام اولیه دستگاه قضایی عربستان علیه عاملان قتل روزنامه نگار منتقد و تبرئه شدن متهمان ردیف اول این پرونده پرداخته و نوشته است که این تبرئه به معنای مخالفت آشکار با انتقاد نهادهای حقوق بشری و روزنامه نگاران است.

القحطانی بار دیگر فرمانده سایبری بن سلمان می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به قلم دیوید ایگناتیوس به احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی عربستان سعودی درباره پرونده ترور جمال خاشقجی روزنامه نگاری منتقدی، که دوم اکتبر 2018 در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، پرداخت و نوشته است: ما هنوز هیچ پاسخی درباره قتل خاشقجی نداریم.

ایگناتیوس در این مقاله نوشته است، بعد از آنکه دادستان کل عربستان سعودی احکام صادره علیه متهمان به قتل جمال خاشقجی را اعلام نمود، هشتگی که در توییتر ترند شد، اسم سعود القحطانی بود.

نویسنده دلیل ترند شدن اسم القحطانی می نویسد: دادگاه وی را تبرئه کرد با این که او در زمان قتل خاشقجی از نزدیک ترین افراد به ولیعهد(محمد بن سلمان) بود و دلایل مبنی بر دست داشتن او در این جنایت به اندازه ای قوی بود که وزارت خزانه داری آمریکا را بر آن داشت که تحریم هایی علیه وی اعمال کند؛ چرا که او(بخشی از برنامه ریزی و اجرای این عملیاتی بود که به قتل خاشقجی منجر شد)، ولی دادستان کل دلایلی علیه او پیدا نکرد و به همین امر، او را تبرئه کرد.

ایگناتیوس می گوید: سعودی ها روز دوشنبه امیدوار بودند که با صدور حکم اعدام علیه 5 تن از مشارکت کنندگان در قتل، پرده از واقعیت ها برداشته گردد ولی در واقع آنچه رخ داد ادامه انکاری بود که بلافاصله پس از ناپدید شدن نویسنده روزنامه(واشنگتن پست) شروع شد؛ بنابراین مسئولان در آن موقع تأکید کردند که او کشته نشده است.

نویسنده معتقد است که این احکام به مثابه پاشیدن خاکستر به چشم آمریکایی هاست که افزون بر یک سال پیش ولیعهد سعودی را برای محاکمه عاملان قتل و اعتراف به نقش القحطانی در این جنایت تحت فشار گذاشته اند.

ایگناتیوس در ادامه می گوید: دوستان و طرفداران القحطانی روز دوشنبه دچار سرخوشی شده بودند؛ نه برای این که تبرئه او فقط به معنای مخالفت آشکار با انتقاد نهادهای حقوق بشری و روزنامه نگاران باشد بلکه این تبرئه حامل پیامی با این محتوا بود(دست از سر ما بردارید)، شخصی گفت: (القحطانی خود به تنهایی جبهه ای علیه دشمنان وطن است و امروز بازگشتش به معنای بازگشت آنها به لانه های شان است.) این مرد بازگشت القحطانی را جشن می گرفت. القحطانی تا زمان کشته شدن خاشقجی مسئول کمپین ایجاد شده در شبکه های اجتماعی علیه دشمنان ولیعهد بود.

نویسنده خاطرنشان می نماید احکام در خصوص القحطانی به معنای بازگشت او به توییتر است تا (فهرست سیاه) را کارگردانی کند و (لشکر سایبری او) به فعالیت مشغول گردد. شخصی در توییتی عکس القحطامی در روزهای اوجش را بارگذاری نموده و زیر آن نوشته استL شوالیه و سمبل وفاداری به میهن).

ایگناتیوس به ماهر المطرب فرمانده عملیات قتل اشاره می نماید و می نویسد: ماهر المطرب، که تیم قتل در استانبول را فرماندهی می کرد، چیزی درخصوص وی افشا نشده و هر چند نام وی در میان کسانی بود که به اعدام محکوم شدند. ولی بیانیه دادستان کل واضح بود که المطرب و تیمش به صورت فردی و بدون دریافت دستوری رسمی از سوی القحطانی و یا دیگران عمل کردند. این همان چیزی است که سعودی ها را شگفت زده می نماید؛ چرا که می دانند المطرب بدون دستور هرگز اقدام نمی نماید.

نویسنده در مقاله خود به توییت یک شهروند سعودی اشاره نموده که نوشته است: المطرب افسری امین و باهوش بود و دستورات را از مقامات مافوقش دریافت می نماید. عاقلانه نیست که ماهر در یک لحظه آنی و بدون دریافت دستور رسمی، به قتل خاشقجی اقدام کند.

ایگناتیوس می گوید: پرونده خاشقجی نه تنها نقض اعتماد برای منتقدان پادشاهی سعودی بوده بلکه برای حامیان آن در سیا، پنتاگون، وزارت خارجه و کنگره آمریکا نیز هست. مسئولانی در این ارگان های دولتی به من گفته اند که عربستان سعودی احتیاج دارد روابط قوی با ایالات متحده را بازسازی کند تا اینگونه نشان دهد که ورق برگشته است و عملیات قتل معارض سعودیِ مقیم در ایالات متحده دیگر هرگز تکرار نمی گردد و انتظار می رود تصمیم روز دوشنبه بی اعتمادی را نه تنها کاهش ندهد بلکه عمیق تر نیز می نماید.

نویسنده در ادامه تأکید می نماید که سیا همچنان معتقد است که محمد بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است و از این رو این قضیه مهم به شمار می رود و ضربه به جای حساسی می زند.

نویسنده در این مقاله به اقدام اخیر وزارت دفاع آمریکا درباره تعلیق برنامه آموزش نظامیان سعودی اشاره نموده و این مساله را دلیلی بر تنش در روابط میان دو کشور دانسته و نوشته است مسئولان آمریکایی بر این باورند که چنین آموزشی می تواند مفید باشد ولی مشکل این است که وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نگران هستند که این شاهزاده بی باک از قتل خاشقجی عبرتی نگرفته باشد و چه بسا دست به اشتباهی دیگر بزند.

دادستانی کل عربستان سعودی، روز گذشته احکام اعدام پنج تن و حبس 3 تن دیگر در مجموع به مدت 24 سال در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول را صادر کرد.

دادستانی کل عربستان اسامی کسانی را که دوشنبه حکم هایشان صادر شد، اعلام نکرد ولی مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام های فراقانونی در گزارش ماه ژوئن، هویت 11 تن را که در عربستان محاکمه می شدند، معین کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 5032

به "القحطانی بار دیگر فرمانده سایبری بن سلمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "القحطانی بار دیگر فرمانده سایبری بن سلمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید