قدیمی ترین مرکز آموزش عالی ترکیه، دانشگاه استانبول

به گزارش مجله آزمون اول، دانشگاه استانبول | İstanbul Üniversitesi

یکی از جالب ترین جاذبه های شهر استانبول که شما با شنیدن نامش تنها انتظار دارید که فقط و فقط یک دانشگاه باشد، دانشگاه استانبول است که قبلا وزارت دفاع دولت عثمانی بوده است و 5 قرن قدمت دارد. این دانشگاه تاریخی امروزه هم جاذبه است و هم مکانی برای تحصیل افراد علم آموز! این دانشگاه قدیمی کاملا به سبک نظامی ساخته شده است اما با این حال پر است از جاذبه های زیبا! در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، دانشگاه استانبول را مورد بررسی قرار دهیم.

قدیمی ترین مرکز آموزش عالی ترکیه، دانشگاه استانبول

همه چیز درباره دانشگاه استانبول

یکی از با شکوه ترین بناهای به جای مانده از زمان حکومت عثمانی ها در استانبول امروزی و قسطنتنیه قدیم، در حالی که قبل ها به عنوان ساختمان وزارت دفاع و جنگ دولت عثمانی بوده است، امروزه به نام دانشگاه استانبول شناخته می شود. این دانشگاه که امروزه به عنوان قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در سراسر کشور ترکیه به حساب می آید، محوطه اصلی آن در دوران حکومت عثمانی ها بر کشور ترکیه، به عنوان محلی برای وزارت جنگ این دولت کاربرد داشته است. در حال حاضر این دانشگاه یکی از ممتازترین دانشگاه های ترکی است.

سر در بسیار باشکوه این دانشگاه که به محض حضور در روبروی آن ،اولین چیزی که خواهیددید آن است، به سبکی کاملا نظامی ساخته شده و روبروی میدان بازید استانبول قرار گرفته است. دور این دانشگاه را درختان چنار گرفته است.

در میان محوطه علمی این دانشگاه یک محوطه از چمنزار و درخت قرار گرفته که باعث سرسبزی این دانشگاه شده است. در میان این محطوه یک برج دیدبانی قرار گرفته است که در سال 1828 میلادی ساخته شده. دستور ساخت این برج توسط سلطان محمد داده شده است.

دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه های ممتاز و پر امکان در ترکیه است. کادر علمی این دانشگاه قریب به 5 هزار نفر و دانشجویانش بیش از 75 هزار نفر در رشته های مختلف علمی است. این دانشگاه مجموعه های مختلفی در خود دارد.

زبان آموزشی در این دانشگاه فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و ترکی است. این دانشگاه دارای 5 پردیس و 17 دانشکده است. پردیس مرکزی دانشگاه در میدان بیازیت قرار گرفته است. کارکنان بخش آموزش این دانشگاه شامل 3 هزار استاد و 6 هزار دستیار و کارمند در خود است.

معمولا روال کار دانشگاه استانبول به این صورت است که در هر سال نزدیک به 70 هزار دانشجو کارشناسی و 9 هزار دانشجوی فوق و نزدیک به 3 هزار دانشجوی دکتری را پذیرش می کند.

دانشگاه استانبول در هنگام شب جلوه خاصی پیدا می کند. معمولا نورپزداری در این محوطه صورت می گیرد که متناسب با رنگ های هر فصل است.

یادتان باشد که اگر چه این امکان را ندارید که از برج بالا بروید اما محوطه اطراف این برج به قدری زیباست که ارزش سر زدن به آن را دارد.

به یاد داشته باشید که بازدید از محوطه دانشگاه برای عموم مردم آزاد و مقدور نیست. البته در این زمین گفته می شود که گردشگران برای بازدید از این جاذبه تاریخی می توانند تا در طی روزهای غیر تعطیل و در طول سال آموزشی از بین ساعت 10 صبح الی 15 بعد از ظهر از محوطه دانشگاه دیدن نمایند. این نکته را یادتان نرود که در زمان بازدید از این مکان تاریخی ، از راه ماشین روی اصلی وارد شوید و از مقابل ساختمان های اداری دانشگاه عبور کنید و به سمت باغی که در پشت این ساختمان ها قرار گرفته است، بروید.

استانبول WEATHER

تاریخچه دانشگاه استانبول

در سال 1453 میلادی بود که دانشگاه استانبول به عنوان وزارت جنگ ترکیه و در زمان عثمانیان افتتاح شد. در این دانشگاه تا قبلاز ربع اول قرن 19 میلادی پردیس های مختلفی تاسیس شد اما چندی بعد بود که به عنوان دانشگاه استانبول تغییر نام داد. در سال 1933 میلادی چندین پردیس علمی دیگر به این دانشگاه اضافه شد و به درجه و اهمیت علمی بیشتر این دانشگاه اضافه کرد.

تحصیل در دانشگاه استانبول

مجتمع و مرکز اصلی تحصیلی این دانشگاه در ورودی میدان بازید قرار گرفته است و در دیگر ورودی ها، پردیس های تخصصی تر قرار گرفته اند. در این دانشگاه کتابخانه های مرکزی و بسیار کاملی وجود دارد که منبع اصلی و کاملی از کتب و دورس مختلف است. زیرمجموعه های مختلف این دانشگاه نیز بر غنای آن افزوده اند. همچنین بسیاری از مجتمع های آموزشی مختلف و کتابخانه های متفاوت از یکدیگر در شعاع 100 متری این دانشگاه شکل گرفته اند. خوابگاه، مجتمع دانشجویی، مجتمع رفاهی و درمانی اطراف این دانشگاه نزیدک به 3 هزار واحد مجزا است. به هر دانشجویی ناهار داده می شود ولی دانشگاه کافه تریا ندارد. کلوب و مجتمع دانشجویی این دانشگاه نیز بسیار فعال است و از فعالیت های دانشجویی کاملا حمایت می کند. در آغاز و پایان هر سال تحصیلی، جشن باشکوهی از طرف دانشگاه استانبول برگزار می شود.

جاذبه های اطراف دانشگاه استانبول

  • مسجد شاهزاده | Şehzade Mosqu

این مسجدشاهزاده یکی از مسجدهای معروف استانبول است که برای شاهزاده محمد که در سنین جوانی از دنیا رفت به دستور پدرش و به دست معمار سینان ساخته شد. می توانید بعد از بازدید از دانشگاه استانبول به بازدید از این دانشگاه بپردازید.

  • مسجد جدید | Yeni Camii

از ویژگی های شهر استانبول که معمولا در عکس های منتشر شده از این شهر می بینیم، مناره های مسجدی است که به آن مسجد جدید می گویند. این مسجد به خاطر سبک معماری منحصر به فرد خود بسیار معروف شده است. برای ساخت این مسجد 2 قرن وقت صرف شده است.

  • قنات والنس | Valens Aqueduct

قنات والنس زمانی به وجود آمد که شهر باستانی استانبول در آن زمان هنوز قسطنتنیه بود و کم آبی شدید و نبود آب بهداشتی در آن، جان مردم را تهدید می کرد. بالاخره در سال 375 میلادی امپراطور دستور داد سیستم آب و فاضلابی را تحت قنات والنس بسازند تا مردم از آن استفاده نمایند. این قنات هنوز هم موجود است.

  • ستون کنستانتین | Column of Constantine

ستونی که به مناسبت پیروزی های کنستانتین تا قبل از این که قسطنتنیه به استانبول تغییر نام دهد به وجود آمد را ستون کنستانتین گویند. این ستون وسط چمبرلی تاش قرار گرفته است.

  • بویوک والده خان | Buyuk Valide Ha

کاروانسرای بویوک والده حان برای تجاری به وجود آمد که به قصد تجارت به استانبول می آمده اند. مادر سلطان واده خانم دستور ساخت این کاروانسرا را صادر کرد.

  • محله امینو | Eminönü

امینونو یکی از محله های قدمی ترکیه است که قبلا نبض تپنده استانبول بوده و امروز به یک محله قدیمی و جاذبه استانبول تبدیل شده است. در امینونو می توانید سوار بر کروز بشوید و شاخ طلایی را بگردید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10134

به "قدیمی ترین مرکز آموزش عالی ترکیه، دانشگاه استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین مرکز آموزش عالی ترکیه، دانشگاه استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید