اپل در برابر سامسونگ؛ جدال دشمنان قسم خورده

به گزارش مجله آزمون اول، اپل و سامسونگ دو تا از بزرگ ترین نام ها در بازار موبایل دنیا هستند. اپل در بازار آمریکا حرف اول را می زند و در این بازار مهم سامسونگ با اختلاف قابل توجهی در رتبه دوم قرار گرفته است. اما در بازار دنیای، سال هاست که سامسونگ توانسته رتبه اول خود را حفظ کند. اما در این میان کمیت بیشتر لزوما به معنای کیفیت بهتر نیست. در این مطلب محصولات، خدمات و زیست بوم دو شرکت اپل و سامسونگ را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم این دو دشمن قسم خورده در زمینه گوشی های هوشمند چه حرفی برای گفتن دارند.

اپل در برابر سامسونگ؛ جدال دشمنان قسم خورده

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A72 SM-A725F/DS دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

15,980,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Z Fold4 دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

76,125,000

تومان

خرید گوشی های سامسونگ از خبرنگاران

مشاهده همه

گوشی موبایل اپل مدل SE 2020 LL/A تک سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و 3 گیگابایت رم

18,150,000

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro Max A2644 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

97,500,000

تومان

خرید آیفون از خبرنگاران

مشاهده همه

لیست محتوا

گوشی های اپل و سامسونگ

پایین رده

میان رده

پرچم دار

سایر محصولات

سخت افزار و تکنولوژی

تراشه

دوربین

نمایشگر

باتری

نرم افزار و زیست بوم

ارزش در برابر قیمت

امنیت و حریم خصوصی

اپل و سامسونگ؛ برنده نهایی کدام شرکت است؟

گوشی های اپل و سامسونگ

هر دو شرکت اپل و سامسونگ گجت های متنوعی را راهی بازار می نمایند. در این میان، سامسونگ چندین گوشی را هر ساله به دست کاربران می رساند که با قیمت های متنوع عرضه می شوند. سامسونگ به گوشی های تاشو هم توجه زیادی نشان می دهد و تا حالا چند نسل از این گوشی ها معرفی شده است. اما از سوی دیگر، در بین آیفون ها چنین تنوعی وجود ندارد. در ادامه گوشی های این دو شرکت را به سه قسمت پایین رده، میان رده و پرچم دار تقسیم نموده ایم تا بهتر بتوانیم در خصوص آن ها صحبت کنیم.

پایین رده

سامسونگ در زمینه گوشی های پایین رده یکی از برترین شرکت ها محسوب می شود. به عنوان مثال می توانیم به گوشی های گلکسی A13 و A03s اشاره کنیم که البته اختلاف قیمت قابل توجهی دارند ولی هر دو در بین رقبای هم قیمت خود، یکی از برترین ها محسوب می شوند. بعضی از گوشی های سری گلکسی M هم در این دسته قرار می گیرند. اما در خصوص اپل، امکان خرید آیفون مقرون به صرفه تر از 300 دلار وجود ندارد و بنابراین عملا این شرکت در این بازار حضور ندارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 SM-A135F/DS دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

0 تومان

مشاهده و خرید

میان رده

در بین میان رده های سامسونگ، گلکسی A53 هواداران پروپاقرص زیادی دارد. بعلاوه نباید گوشی های سری فن ادیشن را از قلم بیندازیم که همچنان در بازارهایی مانند بازار ایران، محبوبیت زیادی در اختیار دارند. در بین گوشی های آیفون، آیفون SE 2022 مقرون به صرفه ترین گوشی این شرکت محسوب می شود که با قیمت 429 دلار به دست کاربران می رسد. این گوشی از همان طراحی آیفون 6 استفاده می نماید ولی در عوض مجهز به تراشه قدرتمند A15 است.

با توجه به اینکه اپل سال جاری آیفون 14 مینی را عرضه نکرد، هواداران مدل های مینی باید به آیفون 13 مینی بسنده نمایند. این گوشی هم از چیپست A15 استفاده می نماید ولی قیمت پایه آن از 599 دلار شروع می شود.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone SE 2022 JA تک سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

26,500,000 تومان

مشاهده و خرید

پرچم دار

در زمینه گوشی های پرچم دار هم طبیعتا هر دو شرکت دست پر هستند. برای بسیاری از کاربران علاقه مند به گوشی های پرچم دار سامسونگ، احتمالا گلکسی S22 پلاس گزینه بسیار مجذوب کنندهی محسوب می شود. اما از سوی دیگر، گلکسی S23 اولترا مطابق معمول یکی از برترین گوشی های اندرویدی به شمار میرود که از ویژگی های مجذوب کنندهی مانند قلم S Pen پشتیبانی می نماید و البته با قیمت هنگفتی به فروش می رسد.

آیفون 14 پرو و پرو مکس هم نسبت به نسل قبلی با تغییراتی روبرو شده اند که مثلا می توانیم به بهره گیری از چیپست A16، نمایشگر حفره دار و دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی اشاره کنیم. از سوی دیگر آیفون 14 و 14 پلاس ارتقای خاصی نداشته اند. همانطور که گفتیم، سامسونگ در زمینه گوشی های تاشو هم توانسته سروصدای زیادی ایجاد کند و مثلا گلکسی زد فلیپ 4 با قیمت 1000 دلار به فروش می رسد و از سوی دیگر گلکسی زد فولد 4 قیمت بسیار بالاتری دارد و بنابراین توجه گروه کوچک تری از کاربران را جلب نموده است.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

67,900,000 تومان

مشاهده و خرید

سایر محصولات

این دو شرکت به غیر از بازار موبایل، در چندین بازار دیگر هم به شدت فعال هستند. به عنوان مثال می توانیم به لپ تاپ ها، هدفون ها، ساعت های هوشمند، تبلت ها، گجت های خانگی هوشمند و دیگر موارد اشاره کنیم. در زمینه لپ تاپ ها، اپل به لطف استفاده از چیپست های اختصاصی در چند سال اخیر، پیروز شده توجه گسترده ای را جلب کند و سهم بازار این شرکت در این حوزه رو به افزایش است.

در خصوص بعضی از گجت های این دو شرکت، هر دو محدودیت هایی را برای استفاده در کنار گوشی های سایر شرکت ها در نظر گرفته اند. در خصوص اپل واچ این محدودیت ها بسیار زیاد است و بنابراین عملا اگر آیفون ندارید، خرید اپل واچ اصلا منطقی نیست. برای گلکسی واچ محدودیت های کمتری در نظر گرفته شده ولی همچنان در صورت استفاده از گوشی های سامسونگ، به امکانات بیشتری دسترسی پیدا می کنید. برای هدفون ها یعنی سری ایربادز و گلکسی بادز هم چنین رویکردی دیده می شود.

سخت افزار و تکنولوژی

بدون شک ویژگی های سخت افزاری یک گوشی، اهمیت بسیار زیادی دارند و مجذوب کنندهیت آن را تا حد قابل توجهی معین می نمایند. اما اپل و سامسونگ در زمینه مواردی مانند چیپست، دوربین، باتری و نمایشگر چه حرفی برای گفتن دارند؟

تراشه

سامسونگ تا سال ها گوشی های پرچم دار خود را در بازارهای مختلف با دو چیپست راهی بازار می کرد. مثلا سال گذشته برای سری گلکسی S22 دو چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 مورد استفاده نهاده شد. البته سامسونگ مدل های میان رده و پایین رده تراشه های اگزینوس را هم فراوری می نماید. اما برای سری گلکسی S23، سامسونگ بالاخره شکست را پذیرفته و این گوشی ها صرفا با اسنپدراگون 8 نسل 2 راهی بازار شده اند. ظاهرا سامسونگ می خواهد کیفیت تراشه های خود را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد و بنابراین ممکن است چند سال توسعه تراشه های پرچم دار اگزینوس کنار گذاشته شود.

طبق آنالیز های اجرا شده برای چیپست های A16 و اسنپدراگون 8 نسل 2، پردازنده استفاده شده در چیپست اپل همچنان عملکرد بهتری ارائه می نماید ولی اسنپدراگون 8 نسل 2 در زمینه پردازنده گرافیکی بهتر ظاهر شده است. بنابراین برای گیمرها-به خصوص گیمرهای حرفه ای-خرید گوشی های سری S23 منطقی تر است. اما از نظر پردازنده، مدل های پرو آیفون 14 حرف بیشتری برای گفتن دارند.

دوربین

برای بسیاری از کاربران، دوربین گوشی یکی از مهم ترین معیارها برای خرید گوشی نو محسوب می شود. بسیاری از گوشی های سامسونگ در زمینه دوربین انعطاف پذیری بالایی ارائه می دهند و بیشتر آن ها دارای دوربین اصلی، اولترا واید و ماکرو هستند. اما در این زمینه، آیفون ها برای دوربین انعطاف پذیری بسیار کمتری دارند.

گلکسی S23 اولترا از دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی بهره می برد و طبق آنالیز های اجرا شده، در مقایسه با آیفون 14 پرو مکس می تواند عکس های بهتری ثبت کند. البته با توجه به اینکه کیفیت دوربین گوشی های پرچم دار تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک هستند، موضوع بهتر یا بدتر بودن کیفیت عکس ها تا حد زیادی به یک موضوع سلیقه ای تبدیل شده است. اما در کنار کیفیت عکس ها، به نظر می رسد کیفیت فیلمبرداری مدل های پرو آیفون 14 همچنان بهتر از سری گلکسی S23 است و سامسونگ هنوز نتوانسته در این زمینه از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد.

در رابطه با زوم هم گلکسی S23 اولترا مانند نسل قبلی خود همچنان مجذوب کنندهیت زیادی دارد و از دو دوربین زوم بهره می برد. یکی از دوربین های این گوشی زوم 3 برابری ارائه می نماید و یکی دیگر از دوربین ها زوم 10 برابری اپتیکال به ارمغان می آورد. این در حالی است که آیفون 14 پرو و پرو مکس فقط دارای یک دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری هستند. بنابراین کاربرانی که علاقه زیادی به زوم کردن دارند، گلکسی S23 اولترا برای آن ها گزینه بسیار مجذوب کننده تری است.

نمایشگر

سامسونگ یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان پنل های اولد در دنیا محسوب می شود و بنابراین بسیاری از گوشی های این شرکت از نمایشگر باکیفیتی استفاده می نمایند. به عنوان مثال یک گوشی میان رده مانند گلکسی A53 از نمایشگر AMOLED استفاده می نماید ولی آیفون SE 2022 با نمایشگر LCD راهی بازار شده است. در زمینه میزان نمایشگر هم طبیعتا در بین گوشی های سامسونگ تنوع بسیار بیشتری وجود دارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A53 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

مشاهده کالا

گوشی های سامسونگ معمولا برای محافظت از نمایشگرهای خود، از شیشه های محافظ گوریلا گلس استفاده می نمایند و مثلا برای گلکسی S23 اولترا شاهد استفاده از گوریلا گلس ویکتوس 2 هستیم. از سوی دیگر، اپل برای سری آیفون 12 به بعد از شیشه های محافظ موسوم به سرامیک شیلد استفاده می نماید که این شیشه های محافظ هم به وسیله سازنده گوریلا گلس ساخته می شود.

از دیگر تفاوت های کلیدی بین نمایشگرهای استفاده شده در گوشی های اپل و سامسونگ، باید به بحث رفرش ریت اشاره کنیم. به طور معین، بسیاری از گوشی های سامسونگ از رفرش ریت 120 هرتز بهره می برند. این در حالی است که گوشی های گران قیمتی مانند آیفون 14 و 14 پلاس رفرش ریت 60 هرتز را ارائه می نمایند. بنابراین علاقه مندان به آیفون اگر خواهان بهره گیری از رفرش ریت بالا باشند، چاره ای جز خرید مدل های پرو ندارند.

باتری

از نظر باتری، معمولا اپل برای آیفون ها از باتری های کوچک تری نسبت به رقبا استفاده می نماید. به عنوان مثال ظرفیت باتری آیفون 14 به 3279 میلی آمپر ساعت می رسد که برای پخش ویدیو می تواند تا 20 ساعت دوام بیاورد. این باتری از شارژ 20 واتی پشتیبانی می نماید. در طرف مقابل می توانیم به باتری 3900 میلی آمپر ساعتی گلکسی S23 اشاره کنیم که از شارژ 25 واتی پشتیبانی می نماید. باتری S23 پلاس و S23 اولترا هم به ترتیب 4700 و 5000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارند و با حدبیشتر سرعت 45 وات شارژ می شوند. گران ترین گوشی اپل یعنی آیفون 14 پرو مکس هم از باتری 4323 میلی آمپر ساعتی استفاده می نماید.

به طور کلی طبق آنالیز های اجرا شده، پرچم داران سامسونگ از نظر دوام باتری تا حدی بهتری از آیفون ها عمل می نمایند و با توجه به سرعت شارژ بیشتر، سریع تر می شوند. ضمناً بیشتر گوشی های سامسونگ دارای باتری های غول پیکری هستند و این در حالی است که مثلا آیفون SE 2022 با باتری مبتنی بر ظرفیت 2018 میلی آمپر ساعت راهی بازار شده و از نظر عمر باتری حرف زیادی برای گفتن ندارد.

نرم افزار و زیست بوم

اندروید یک سیستم عامل متن باز است که امکانات زیادی برای شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می دهد. در این میان شرکت های مختلف برای گوشی های خود، روی این سیستم عامل رابط کاربری اختصاصی خود را قرار می دهند. رابط کاربری گوشی های سامسونگ One UI نام دارد که امکانات زیادی برای این گوشی ها ارائه می نماید.

در طرف مقابل، گوشی های اپل مبتنی بر سیستم عامل iOS هستند. این سیستم عامل معمولا عملکرد روان تری دارد که بخش مهمی از این موضوع به پردازنده قدرتمند موجود در این گوشی ها برمی شود. از نظر پشتیبانی نرم افزاری، سامسونگ به مدت 4 سال برای گوشی های پرچم دار خود آپدیت اصلی اندروید و به مدت 5 سال آپدیت های امنیتی منتشر می نماید.

با وجود اینکه سامسونگ در زیست بوم اندروید از نظر آپدیت نرم افزاری عملکرد فوق العاده ای دارد، اما هنوز به پای اپل نمی رسد. اپل به طور میانگین تا 6 آپدیت iOS را برای آیفون ها ارائه می دهد. ضمناً کاربران آیفون ها بلافاصله بعد از انتشار نسخه نهایی iOS نو، می توانند آن ها را دانلود نمایند. ولی کاربران گوشی های پرچم دار سامسونگ بعد از انتشار نسخه نو اندروید، باید چند ماه منتظر بمانند.

با توجه به اینکه از صفر تا صد iOS به وسیله اپل توسعه پیدا نموده، این شرکت کنترل بیشتری بر تجربه کاربری گوشی های خود دارد. به همین دلیل در زمینه هایی مانند مدیریت ظرفیت رم، آیفون ها عملکرد فوق العاده ای ارائه می نمایند. اما مشکل این رویکرد این است که کاربران برای شخصی سازی با محدودیت های گسترده ای روبرو هستند. بنابراین کاربران آیفون نمی توانند فایل اپ های مختلف را دانلود و نصب نمایند و صرفا باید از اپ استور بهره ببرند.

ارزش در برابر قیمت

از نظر گوشی های پرچم دار، مدل های پرچم دار اپل و سامسونگ تفاوت زیادی با هم ندارند. مقرون به صرفه ترین مدل پرچم دار هر دو شرکت 799 دلار قیمت دارد ولی گلکسی S23 اولترا 100 دلار از آیفون 14 پرو مکس گران تر است. البته طبیعتا تنوع گوشی های سامسونگ بسیار بیشتر از گوشی های اپل است و در نتیجه با توجه به بودجه خود می توانید به راحتی از بین گوشی های سامسونگ دست به انتخاب بزنید.

با این حال، واقعیت این است که گوشی های اندرویدی معمولا عمر مفید پایین تری نسبت به آیفون ها دارند. به همین دلیل برای فروش گوشی های دست دوم، آیفون ها قیمت بالاتری نسبت به گوشی های سامسونگ دارند و راحت تر به فروش می رسند. در این میان باید به هزینه تعمیرات آیفون ها هم اشاره کنیم که معمولا بالاتر از هزینه تعمیرات گوشی های سامسونگ است.

امنیت و حریم خصوصی

به لطف توجهی که گوگل به این موضوع نشان داده، در چند سال گذشته امنیت سیستم عامل اندروید بسیار بهتر شده است. گوگل روز به روز در این زمینه امکانات بیشتری ارائه می دهد و به همین دلیل هر دو سیستم عامل امنیت بسیار بالایی دارند. بنابراین به طور قطعی نمی توانیم یک برنده را معین کنیم ولی همچنان بسیاری از کاربران بر این باور هستند که iOS امنیت بهتری دارد. بخشی از این موضوع به آپدیت های نرم افزاری بیشتر و بخش دیگر به محدودیت های گسترده برای نصب اپلیکیشن ها برمی شود.

اپل و سامسونگ؛ برنده نهایی کدام شرکت است؟

اگر فکر می کنید که بین این دو شرکت یک برنده قطعی وجود دارد، متاسفانه باید شما را ناامید کنیم زیرا پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. پاسخ به این سوال ها همیشه دو کلمه است: بستگی دارد. گوشی های سامسونگ و گوشی های اپل از جهات مختلف فوق العاده هستند اما در نهایت این شما هستید که با توجه به سلیقه، اولویت ها، زیست بوم و سیستم عامل مورد علاقه باید دست به انتخاب بزنید.

به طور کلی، گوشی های سامسونگ معمولا نسبت به رقبای هم قیمت ساخت اپل از دوربین بهتر، عمر باتری طولانی تر و نمایشگر مجذوب کننده تر بهره می برند. اما برای بسیاری از کاربران ویژگی های سخت افزاری به تنهایی اهمیت خیلی زیادی ندارند. لازم به ذکر است آیفون ها عمر مفید طولانی تری دارند و مدل های دست دوم آن ها با قیمت بالاتر به فروش می رسند. بعلاوه باید به زیست بوم یکپارچه تر و آپدیت های بیشتر هم اشاره کنیم. بنابراین در نهایت باید ببینید خرید از بین گوشی های کدام شرکت با توجه به بودجه و نیازهای شما عاقلانه تر است.

هوادار کدام برند هستید؟

اپل

سامسونگ

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A72 SM-A725F/DS دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

15,980,000

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy Z Fold4 دو سیم کارت ظرفیت 512 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

76,125,000

تومان

خرید گوشی های سامسونگ از خبرنگاران

مشاهده همه

گوشی موبایل اپل مدل SE 2020 LL/A تک سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و 3 گیگابایت رم

18,150,000

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro Max A2644 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 6 گیگابایت

97,500,000

تومان

خرید آیفون از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: Android Authority

سوالات متداول

کدام شرکت سهم بازار بیشتری دارد؟

بر اساس نوترین گزارش ها، سهم بازار دنیای گوشی های سامسونگ به 22 درصد می رسد و اپل با داشتن سهم 18 درصدی در رتبه دوم واقع شده است.

گوشی های سامسونگ بهتر هستند یا اپل؟

هرکدام از این گوشی ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند و در این زمینه نمی توانیم یک برنده قطعی معین کنیم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اسفند 1401 بروزرسانی: 1 اسفند 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 40538

به "اپل در برابر سامسونگ؛ جدال دشمنان قسم خورده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در برابر سامسونگ؛ جدال دشمنان قسم خورده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید