بررسی فرایند موفقیت شرکت شیائومی در جهان

به گزارش مجله آزمون اول، یکی از مهم ترین دلایل موفقیت شیائومی، استراتژی متفاوت این شرکت نسبت به برندهایی مانند سامسونگ و اپل است که در این گزارش به شرح آن خواهیم پرداخت.

بررسی فرایند موفقیت شرکت شیائومی در جهان

به گزارش خبرنگار ، شرکت شیائومی به عنوان یکی از مطرح ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیک در چین و جهان است که در سال 2017 جایگاه پنجمین تولید کننده گوشی های هوشمند را در جهان به خود اختصاص دهد. این برند چینی در عرصه طراحی، ساخت و فروش گوشی های هوشمند، اپلیکیشن های موبایل، لپ تاپ و دیگر تجهیزات الکترونیک فعالیت می کند. هدف شیائومی گسترش جایگاهش در جهان و تبدیل برندش به یک برند جهانی است.

شروع به کار شرکت شیائومی

شیائومی در آوریل سال 2010 با 8 شریک تجاری با تمرکز بر ساخت گوشی های هوشمند ارزان قیمت و باکیفیت، اپلیکیشن های تلفن همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی در پکن تأسیس شد. یکی از شرکا، لین بین از مدیران سابق گوگل بود. لی جون 41 ساله در آن زمان موسس و مدیرعامل این شرکت بود و پیش از آن ریاست شرکت کینگ سافت را بر عهده داشت. تامین سرمایه شیائومی توسط یک شرکت سرمایه گذاری سنگاپوری، دو شرکت چینی و شرکت آمریکایی کوالکام صورت گرفت. چند ماه پس از تاسیس شرکت، لی جون از رابط کاربری مبتنی بر اندروید خود به نام MIUI رونمایی کرد.

به طوری که در سال 2014، MIUI بر روی بیش از 200 دستگاه نصب شد. از طرفی این رابط کاربری به دو زبان چینی و انگلیسی برای غیر توسعه دهندگان هم قابل دسترس بود. به طوری که در خاتمه سال 2013 بیش از 30 میلیون کاربر از MIUI استفاده می کردند. آماری که برای یک شرکت نوپا بسیار چشم گیر است. شباهت هایی بین رام MIUI و iOS در خصوص استفاده بسیار آسان دیده می شود. ضمن این که خدمات پیشرفته ای همچون پشتیبان گیری ابری، استفاده آسان پخش کننده موسیقی و اپلیکیشن های فروشگاه خود را ارایه می دهد.

ورود شیائومی به جهانی سخت افزار

در سال 2011، شیائومی گوشی هوشمند می وان (Mi One) را به بازار معرفی کرد. بنابراین، این برند پیروز شد علاوه بر نرم افزار، در زمینه سخت افزار هم وارد عمل شود. گوشی Mi One در آن زمان با مشخصات و قیمتی عالی به بازار عرضه شد. محصولی که بیان گر فلسفه برند شیائومی بود: ارزان، اما باکیفیت! هر چند که از نظر تحلیل گران، شیائومی به سرعت لقب اپل چینی را به خود اختصاص داد، اما خود این برند ترجیح می داد با آمازون مقایسه شود و بیشترین بخش درآمدش از طریق محتوا و خدماتی که ارایه می دهد، باشد.

در اوت 2012، شیائومی گوشی هوشمند شیائومی می 2 (Mi2) را معرفی کرد. این گوشی به پردازنده کوالکام اسنپدراگون S4 پرو، پردازنده چهار هسته ای 1.5 گیگاهرتز، رم 2 گیگابایت و تراشه گرافیگی آدرنو 320 مجهز بود. شیائومی در 24 سپتامبر 2013 اعلام کرد که توانسته است 10 میلیون گوشی هوشمند Mi2 را در عرض 11 ماه به فروش برساند.گوشی های Mi2 در کشورهایی، چون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند فروخته شده اند. در 5 سپتامبر 2013، لی جون، مدیر عامل شیائومی تصمیم خود را در خصوص ارایه تلویزیون هوشمند 47 اینچی سه بعدی مبتنی بر اندروید، اعلام کرد. در سپتامبر 2013، شیائومی گوشی هوشمند خود Mi3 را در دو سری عرضه کرد.

اولین نسخه مجهز به پردازنده قوی اسنپدراگون 800 کوالکام با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و نسخه دوم مجهز به پردازنده تگرا 4 انویدیا بود. در همان ماه شیائومی تصمیم گرفت تا نخستین فروشگاه خود را در شهر پکن افتتاح کند. در اکتبر 2013، شیائومی به عنوان پنجمین گوشی هوشمند پر استفاده در چین معرفی گشت. شیائومی توانست 26.1 میلیون گوشی هوشمند را در فاصله زمانی سال 2013 تا نیمه نخست سال 2014 به فروش برساند.

شیائومی در بازار هند

بازار هند سریع ترین رشد را در بین بازار های گوشی های هوشمند دارد، از این رو پیروزیت در آن برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های هوشمند مهم و ضروری است. در ژوئیه 2014، شیائومی اولین گوشی هوشمند مدل Mi3 خود را در بازار هند عرضه کرد. به این ترتیب در یک نشست مطبوعاتی کم سر و صدا که در یک سالن کوچک برگزار گشت، شیائومی در هند اعلام حضور کرد. برای ورود به بازار هند شیائومی از شراکت بزرگ ترین وبسایت فروش اینترنتی هند به نام فلیپکارت Flipkart بهره گرفت. به این ترتیب، مشتریان علاقه مند باید برای خرید گوشی شیائومی اقدام به ثبت نام می کردند و موجودی محدود شیائومی در عرض چند ثانیه به فروش رفت!

پیش از شیائومی شرکت موتورولا اقدام به این گونه فروش های انحصاری در چین کرده بود و پس از شیائومی هم شمار زیادی از تولیدکنندگان چینی اقدام به این سبک از فروش در هند کردند. با این حال، شیائومی برنامه های بزرگ تری پیش رو داشت!

شیائومی؛ از هند تا برزیل!

در آوریل 2015، شیائومی اعلام کرد که سری دستگاه های Mi را در سایت های مطرح تجارت آنلاین هند و همچنین برای نخستین بار در خرده فروش های آفلامدیین به فروش گذاشته است. در 23 آوریل 2015، لی جون و معاونش هوگو بارا، گوشی هوشمند جدید به نام Mi4i را در چین رونمایی کردند. مچ بند می بند هم در همان رویداد معرفی گشت. در 30 ژوئن 2015، شیائومی محصول ردمی 2 (Redmi 2) را در بازار برزیل عرضه کرد. به این ترتیب برای اولین بار شیائومی توانست در خارج از چین و آسیا گوشی هوشمند خود را به فروش برساند.

شیائومی در سال 2016

در اوایل سال 2016، شیائومی گوشی هوشمند Mi 5 را که مجهز به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 820 بود معرفی کرد. صفحه نمایش فول اچ دی 5.15 اینچ 1080 p که نور پس زمینه آن از تکنولوژی 16-LED بهره گرفته و روشنایی تصویر آن معادل 600 نیت است. در تاریخ 10 می 2016، شیائومی گوشی هوشمند می مکس را با پردازنده های کوالکام اسنپدراگون 650 و 652 عرضه کرد.

این دستگاه از نظر مصرف انرژی به صرفه بود و ویژگی های آن صفحه نمایش فول اچ دی 6.4 اینچی، باتری 4850 میلی آمپر ساعتی، رم 4 گیگابایت، دوربین اصلی 16 مگاپیکسل، دوربین سلفی 5 مگاپیکسل و سنسور اثر انگشت بود. در همین سال، شیائومی فعالیت خود را در برزیل شروع کرد و در نیمه دوم سال آنجا را ترک کرد.

شیائومی 2017؛ از پاکستان تا اسپانیا

در فوریه سال 2017، شیائومی محصولات سری Mi و نوت خود را به صورت رسمی در پاکستان عرضه کرد. در آوریل همین سال، شیائومی پرچم دار Mi6 را با اسنپدراگون 835 معرفی کرد. در ماه می هم، شیائومی فروشگاه های خود را با عنوان MI Home در کشور های هند، بنگلادش، بنگلور تاسیس کرد. در ماه می، شیائومی گوشی هوشمند می مکس 2 (Mi Max 2) با صفحه نمایش 6.44 اینچی IPS معرفی کرد. در آگوست سال 2017، شیائومی نسخه 9 رابط کاربری MIUI V9 را در کنار گوشی هوشمد می 5 ایکس ارایه داد. در همین ماه بود که شیائومی اولین فروشگاه خود را در فیصل آباد پاکستان افتتاح کرد.

استراتژی فروش شیائومی

استٰاتژی فروش شیائومی بسیار با استراتژی فروش برند های مطرحی، چون سامسونگ و اپل متفاوت است. لی جون، مدیرعامل شیائومی بر این عقیده است که قیمت های عرضه شده توسط برند های اپل و سامسونگ متناسب با کیفیت و خدمات محصولات شان نیست و در واقع این برند ها بیشتر پول هیاهوی تبلیغاتی شان را از مشتریان خود می گیرند. شیائومی بر خلاف سامسونگ و اپل حاشیه سود بالایی ندارد.

عمده فروش این برند از طریق آنلاین است از این رو هزینه کم تری بابت نیروی فروش و موارد مربوط به آن می پردازد؛ بنابراین شیائومی باکی ندارد که محصولش 18 ماه داخل کارتن بماند! در طی این مدت هم قطعات سخت افزاری ارزان تر شده و طبیعتا قیمت محصول هم ارزان تر می شود. لوازم جانبی گوشی، گجت های هوشمند خانگی، اپلیکیشن ها و ویدیو های آنلاین از جمله محصولاتی هستند که فروش آن ها درآمد شیائومی را تامین می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4590

به "بررسی فرایند موفقیت شرکت شیائومی در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی فرایند موفقیت شرکت شیائومی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید