ایران کشوری با تاریخ کهن از نگاه رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین

به گزارش مجله آزمون اول، در نمایشگاه فرش ایران که در بوسنی هرزگوین برگزار گردید، رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین گفت ایران کشوری باستانی با تاریخی کهن در دنیا محسوب می گردد.

ایران کشوری با تاریخ کهن از نگاه رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین

مرصاد صیاریچ در مراسم نمایش فرش تاریخی ایرانی که با حضور سفیر ایران در موزه ملی بوسنی در سارایوو مرکز بوسنی هرزگوین، برگزار گردید، گفت:

تاریخ تأسیس موزه ملی بوسنی به قرن هجدهم میلادی باز می گردد، ولی در سال 1913 میلادی به شکل امروزی خود تبدیل و به تدریج توسعه یافت و شامل چهار بخش های باستان شناسی، مردم شناسی، تاریخ طبیعی و کتابخانه ای با بیش از سیصد هزار نسخه کتاب است.

صیاریچ با تأکید بر اهمیت تاریخ و تمدن ایران در دنیا از برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات و تجارب موزه ملی بوسنی و هرزگوین با موزه های ایرانی استقبال کرد.

وی اضافه نمود:

موزه ملی بوسنی و هرزگوین پس از چندین سال تعطیلی به دلیل خسارت های سنگین در جنگ بوسنی، در سال 2012 پس از گذشت 124 سال از فعالیت هایش برای مدت سه سال تعطیل شد، اما از سپتامبر 2015 دوباره درب های آن به روی عموم گگردده شد.

رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین در این بازدید که با همراهی علی اصغر عامری رایزن فرهنگی کشورمان انجام شد، از برقراری ارتباط به منظور تبادل اطلاعات و تجارب موزه ملی با موزه های ایران استقبال کرد.

محمود حیدری سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین نیز در بازدید از موزه ملی بوسنی با اشاره به تجارب ایران در بازسازی آثار باستانی و موزه داری گفت:

ایران اسلامی به جهت اهمیت حفظ تمدن تاریخی خود اقدامات بسیار درخشانی در مورد حفظ و بازسازی آثار باستانی انجام داده و موزه های متعددی در ایران وجود دارند که موزه ملی بوسنی می تواند از تجربیات آن ها بهره مند گردد.

حیدری از فرش تاریخی دستباف ایران که در موزه ملی بوسنی هرزگوین به نمایش در آمده است، بازدید کرد و با رئیس این موزه ملاقات کرد.

سفیر کشورمان در این ملاقات با اشاره به مشترکات تاریخی دو کشور گفت:

اشتراک های فراوانی در عرصه فرهنگ، هنر، رسوم و ارزش های دینی و انسانی مردم دو کشور ایران و بوسنی را به هم نزدیک نموده و نقش فرهنگ همیشه در روابط دو کشور برجسته بوده است.

حیدری اضافه نمود:

موزه ها در جوامع بشری نقش حافظه تمدنی یک کشور را بر عهده دارند و مروج پدیده های تمدن و فرهنگ جامعه هستند و اشیاء به نمایش درآمده در آن ها اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ یک ملت و کشور را به نسل های بعد ارائه می نماید.

دکتر ماریچا فلیپوویچ کارشناس ارشد موزه ملی بوسنی و هرزگوین نیز در نمایش فرش های ایرانی ضمن معرفی فرش ایرانی به نمایش درآمده در بخش مردم شناسی موزه گفت:

به مناسبت یکصد و سی مین سال تأسیس موزه ملی بوسنی بخش هایی از چند قطعه فرش تاریخی ایرانی متعلق به دوران صفویه و قرن هفدهم در بخش مردم شناسی موزه برای علاقه مندان به نمایش درآمده که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان روبرو شده است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1400 بروزرسانی: 4 اسفند 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 32463

به "ایران کشوری با تاریخ کهن از نگاه رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران کشوری با تاریخ کهن از نگاه رئیس موزه ملی بوسنی و هرزگوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید