بازار کاشان نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، بازار کاشان نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است.

بازار کاشان نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است

مرتضی احمدی نجات، یک پژوهشگر حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی اظهار کرد: وجود فروشگاه های منسوجات، کارگاه های فراوری مواد اولیه در بازار کاشان و خرید محصولات نساجی به وسیله گردشگران خارجی و داخلی، گویای پویایی و احیای نساجی سنتی در کاشان است.

وی اضافه کرد: وجود کارگاه شعربافی و فروش پارچه آن بطور مستقیم در بازار با استفاده از طراحی و بافت پوشاک از منسوجات سنتی مانند مخمل، دارایی، شعربافی با استفاده از طراحی و نقوش معماری ایرانی و تکنیک های دوخت به شیوه گذشتگان امروزه جز شاخص های کاشان برای کسب عنوان شهر جهانی نساجی سنتی است.

این پژوهشگر حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی توضیح داد: کارگاه های نساجی پارک علم و فناوری کاشان در رشته های بافندگی، زری بافی و فرش اسلیمی فرصتی برای توسعه و آموزش این هنر صنعت دیرینه کاشان و ایران است.

احمدی نجات گفت: مرکز فناوری بافت پارک علم و فناوری کاشان در کارگاه زری بافی، چهار نیرو ثابت و پنج نیروی در حال آموزش پارچه های زری موسوم به دارایی دارد که مراحل چله کشی، طراحی نقشه و بافندگی را انجام می دهند و هشت بافنده نیز فرش اسلیمی را فراوری می نمایند.

وی اضافه کرد: اشتغال یک هزار هنرمند در 70 رشته متنوع صنایع دستی در شهرستان کاشان این منطقه را واجد آن می نماید که به وسیله سازمان یونسکو به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی انتخاب گردد.

گروه ارزیاب های جهانی صنایع دستی یونسکو در راستای آنالیز شاخص های صنعت نساجی کاشان برای معرفی و انتخاب شهر جهانی نساجی سنتی به مدت دو روز از مجموعه ها و کارگاه های سنتی این بازدید می نمایند که ملاقات از مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه های زیلو بافی و زری بافی، پارک علم و فناوری، بازار و کاروانسرای امین الدوله، فروشگاه های صنایع دستی، کارگاه شعربافی و خانه نساجی و افتتاح دبیرخانه شهر ملی در موزه تخصصی نساجی سنتی کاشان از برنامه های سفر دو روزه ارزیاب های جهانی صنایع دستی یونسکو خواهد بود.

منبع: همگردی
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 40634

به "بازار کاشان نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کاشان نقش بزرگی در ماندگاری نساجی سنتی در این شهر داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید