بوگاتی میسترال آخرین شاهکار قبل از دوران هایبرید

به گزارش مجله آزمون اول، بوگاتی میسترال آخرین خودرویی از این کمپانی فرانسوی است که از موتور W16 توربو استفاده می نماید. این بدان معناست که هایپرکار بعدی بوگاتی قرار است در کنار بهره گیری از موتور درون سوز، هایبرید باشد.

بوگاتی میسترال آخرین شاهکار قبل از دوران هایبرید

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - بوگاتی میسترال گرانترین و احتمالاً سریعترین رودستر در دنیا خواهد بود. این خودرو در عین حال آخرین نمونه ای است که در بوگاتی با موتور W16 توربو فراوری می گردد. اما سوال اصلی این است که بوگاتی میسترال از هنسی ونوم F5 رودستر سریعتر خواهد بود؟

پیش از هر چیز باید گفت که بوگاتی میسترال خودرویی منحصر به فرد است. چرا که برای آخرین بار قرار است یک خودرو رودستر با موتور W16 از خط فراوری بوگاتی خارج گردد.

مت ریمک مدیر عامل کمپانی Rimac پیشتر اعلام نموده بود که نسل بعدی هایپرکارهای بوگاتی قرار است بصورت هایبرید فراوری گردد. همانطور که می دانیم نسل بعدی هایپرکارهای بوگاتی قرار است با همکاری فنی ریمک به فراوری برسند. او بیان کرد که تمامی مدل های آینده بوگاتی همچنان به استفاده از موتورهای درون سوز ادامه خواهند داد.

بوگاتی Mistral بعلاوه آخرین خودرویی است که پس از مدل ویرون گرن اسپرت بصورت رودستر فراوری خواهد شد. ویرون گرن اسپرت 10 سال پیش فراوری شد و به دست مشتریانش رسید.

جالب است بدانیم که تمامی مدل های نو بوگاتی اعم از نسخه های ویژه (پیور اسپرت، سوپر اسپرت، دیوو و چنتودیچی) همیشه از سقف های ثابت بهره بردند. Mistral در حقیقت چکیده تمامی خودروهای ده سال اخیر بوگاتی خواهد بود.

طراحی ظاهری بوگاتی میسترال

طراحی جلو این خودرو به مدل Divo شباهت بسیاری دارد. میسترال شاید ونت های خروجی هوا در درب موتور را مانند آنچه در Divo دیده می گردد نداشته باشد، اما جلو پنجره آن بسیار به دیوو شبیه است.

جلو پنجره نعل اسب شکل میسترال ابعاد بزرگتری از Divo دارد. به لطف طراحی نو، حالا تمامی هوای مورد احتیاج رادیاتورها از این بخش خودرو تأمین می گردد. این یعنی دو ورودی کناری هوا در کنار جلو پنجره مستقیماً مسئول خنک کردن اینترکولرهای موتور W16 بوگاتی میسترال هستند.

چراغ های جلو بوگاتی میسترال تغییر دیگری هستند که در این خودرو کاملاً خودنمایی می نمایند. بوگاتی می گوید چطوط چهار گانه این چراغ ها نماد انتقال نیرو موتور به چهار چرخ و چهار توربو موتور W16 این خودرو هستند.

این صحبت بوگاتی درباره چراغ ها شاید نوعی نگاه مارکتینگ به طراحی این خودرو باشد. اما باید گفت چراغ های جلو بوگاتی Mistral کاملاً کاربردی طراحی شده اند. چهار خط نورانی در چراغ های جلوی این خودرو در حقیقت کنترل نماینده جریان هوای عبوری در این بخش بشمار می فرایند که هوا را به درون گلگیر آن راهنمایی می نمایند.

بوگاتی میسترال طراحی اگرسیوی مانند آنچه در مدل سوپر اسپرت یا حتی Divo دیده بودیم، ندارد. Mistral در نمای جانبی کاملاً ساده و مدرن است.

ورودی های کناری هوا در بوگاتی شیرون برای راهنمایی هوا به موتور و رادیاتورهای روغن طراحی شدند. در بوگاتی میسترال ورودی های کناری صرفاً برای رادیاتورهای روغن ایجاد شدند. چرا که بخش زیادی از هوای موتور از ورودی های بالای سقف تأمین می گردد.

چراغ های عقب این خودرو کاملاً از مدل Bolide الهام گرفته شده اند. همانطور که شما نیز می دانید آقای مانی خوشبین یکی از معدود افرادی است که در آینده ای نزدیک مدل بولید خود را از بوگاتی تحویل خواهد گرفت.

طراحی دوباره شاسی خودرو

بوگاتی برای ساخت این رودستر چشم نواز لازم بود شاسی مونوکوک فیبرکربنی آن را از نو طراحی کند. چرا که صرفاً بریدن سقف شیرون و تبدیل کردن آن به خودرویی رودستر امکان پذیر نبود.

بوگاتی تمام قسمت های شاسی Mistral را دوباره بازبینی و طراحی کرد تا این خودرو در نمای کلی فوق العاده به نظر برسد. طراحی یک خودرو رودستر شاید امری آسان به نظر برسد، اما در حقیقت اینگونه نیست.

برای مثال باید به رول بارهای بالای سر سرنشینان اشاره نمود. اگر قرار باشد خودرویی مانند آئودی TT طراحی گردد، جانمایی دو رول بار با ظاهر استیل کفایت می نماید. اما در خودرویی چون بوگاتی این کار یک اشتباه بزرگ است.

بسیاری از برندها مانند فراری و مک لارن این رول بارها را در داخل بدنه پنهان می نمایند. بوگاتی اما برای طراحی این بخش از میسترال از ورودی های هوای موتور استفاده نموده است.

این ورودی ها در حقیقت هم نقش رول بار را ایفا می نمایند و هم تأمین نماینده هوای مورد احتیاج موتور هستند. جالب است بدانید ساختار ورودی های هوای موتور W16 بوگاتی میسترال به مقدار ای مستحکم است که می توانند تمامی وزن بدنه را در صورت واژگونی تحمل نمایند.

قدرت موتور بوگاتی میسترال

موتور W16 بوگاتی میسترال 1600 اسب بخار و 1600 نیوتن متر گشتاور نیرو فراوری می نماید. مشخصات فنی این موتور دقیقاً مانند قوای محرکه مدل 300+ Super Sport است.

قدرت موتور این هایپرکار رودستر به وسیله گیربکس اتوماتیک 7 آن به چرخ ها منتقل می گردد. این خودروساز فرانسوی هنوز درباره عملکرد بوگاتی میسترال سخنی نگفته است. اما بوگاتی تمایل دارد تا میسترال را به عنوان سریعترین رودستر دنیا بشناساند. این اتفاق دقیقاً برای ویرون گرن اسپرت نیز افتاد.

گرن اسپرت مدت ها رکورد دار سریعترین رودستر دنیا با ثبت سرعت 408.7 کیلومتر در ساعت بود. اما کوئنیگزگ در سال 2017 پیروز به شکستن این رکورد شد.

کوئنیگزگ آگرا RS با قدرت موتور 1360 اسب بخاری توانست در آن سال سرعت 436 کیلومتری را در یک راه مسدود شده در نوادا ثبت کند. میسترال باید این رکورد را بکشند و برای اینکار، 214 اسب بخار اضافه تر نیز در اختیار دارد.

اما مشکل بزرگتری وجود دارد. چند ساعت پیش از رونمایی از بوگاتی میسترال، هنسی چهره مدل ونوم F5 رودستر را به همگان نشان داد! این خودرو از موتور 6.6 لیتری V8 با قدرتی معادل 1817 اسب بخار بهره می برد که گشتاور آن نیز به 1617 نیوتن متر می رسد.

ونوم F5 رودستر 217 اسب بخار قدرت بیشتری از میسترال دارد. اینکه کدامیک از این دو خودرو سریعتر بوده و یا شتاب کمتری را ثبت می نمایند هنوز پرسشی است که پاسخ داده نشده است.

میتسرال یا F5 رودستر؟

اما در بحث سرعت و شتاب باید به وزن کلی بدنه توجه داشت. همین موضوع شرایط رقابت را برای بوگاتی میسترال سخت تر می نماید. چرا که نه تنها قدرت و گشتاور کمتری دارد، بلکه وزن آن نیز احتمالاً سنگین تر از ونوم F5 رودستر است.

مدل سوپر اسپرت 300+ وزنی نزدیک به دو تن دارد. این در حالی است که وزن ونوم F5 رودستر به تنها 1405 کیلوگرم محدود شده است.

بوگاتی در زمان معرفی میسترال به نکته مهمی اشاره نمود. این برند بیان کرد که تمامی ادوات داخل کابین این خودرو از شیرون قرض گرفته شده و تمامی نشان دهنده های میسترال تا سرعت 420 کیلومتر در ساعت خوانا هستند.

این بدان معناست که احتمالاً حداکثر سرعت بوگاتی میسترال به 420 کیلومتر در ساعت محدود شده است. هنسی هنوز در حال توسعه مدل کوپه و رودستر F5 است.

اما باید عنوان نمود که مدل کوپه قادر است تا 500 کیلومتر در ساعت به سرعت گیری خود ادامه دهد. بسیاری بر این باورند که مدل رودستر F5 قادر است به آسانی به سرعت 480 کیلومتر در ساعت برسد!

بوگاتی بیان کرد که 99 دستگاه از مدل میسترال را فراوری خواهد نمود. تمامی نمونه ها تا پیش از معرفی این خودرو فروخته شده اند. شاید تصور کنید این تعداد برای شاهکاری چون Mistral کم است.

باید عنوان نمود که بوگاتی تنها 60 نمونه از مدل پیور اسپرت را ساخت. این رقم برای Divo چهل دستگاه است و فقط 30 نمونه از مدل سوپراسپرت 300+ تحویل مشترانش شد.

هنسی میخواهد تنها 30 دستگاه از مدل ونوم F5 را فراوری کند. یعنی اگر رکوردی برای این خودرو در آینده ثبت گردد، F5 رودستر خودرویی یونیک تر از بوگاتی میسترال خواهد بود.

قیمتی که بوگاتی برای این رودستر بی نظیر بیان کرد 5 میلیون دلار بود. گفتنی است که قیمت میسترال بدون مالیات اعلام شد!

دوج چارجر برقی با صدای موتور V8 هلکت

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر 90 سایپا / مشخصات فنی موتورها

منبع: بیت ران
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 37319

به "بوگاتی میسترال آخرین شاهکار قبل از دوران هایبرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوگاتی میسترال آخرین شاهکار قبل از دوران هایبرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید