بی مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون ها، آیا پروتکل های بهداشتی در آزمون های سراسری رعایت می شود؟

به گزارش مجله آزمون اول، با اینکه از ابتدای مردادماه تا به امروز 10 آزمون در کشور برگزار شده شواهد نشان می دهد که در آزمون های پرجمعیت و سراسری پروتکل های بهداشتی به درستی رعایت نشده است.

بی مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون ها، آیا پروتکل های بهداشتی در آزمون های سراسری رعایت می شود؟

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران - پروین طالبیان؛ از ابتدای مردادماه تا به امروز 10 آزمون در کشور برگزار گشت که 2 آزمون با جمعیت 800 هزار نفری را سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کرد و 8 آزمون دیگر را مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت برپا کرد.

حواشی زیادی درباره این آزمون ها مطرح شده که همچنان بی پاسخ مانده است. بیشترین حواشی هم مربوط به آزمون های سازمان سنجش است چراکه مستندات متعددی از سوی داوطلبان منتشر شد که پروتکل های بهداشتی در این آزمون ها رعایت نشده است. در این میان بازتاب منفی یا انتقادی از آزمون های وزارت بهداشت با راهبری مرکز سنجش آموزش پزشکی در فضای رسمی و مجازی مطرح نشده است.

اگر بخواهیم به صورت مختصر پروتکل های بهداشتی تعیین شده را مرور کنیم، این پروتکل ها شامل فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب، استفاده از ماسک و مایع ضدعفونی کننده می شود. اخباری که از آزمون دوره دکتری اولین آزمون سراسری پرجمعیت در روزهای کرونایی با حضور 179 هزار نفر داوطلب منتشر شد حاکی از آن بود که فاصله گذاری اجتماعی به درستی رعایت نشده بود، تعدادی از داوطلبان از ماسک استفاده نمی کردند، پدهای الکلی برای پاک کردن استامپ در زمان ثبت اثر انگشت در آزمون به اندازه کافی در اختیار داوطلبان قرار نگرفته بود.

عدم افزایش حوزه های آزمون کارشناسی ارشد علی رغم تأکید مسئولان!

امنیت آزمون تحت تاثیر ویروس کرونا

حتی بیم شیوع ویروس کرونا باعث شده بود سلامت آزمون به خطر بیفتد. تعدادی از داوطلبان توانسته بودند گوشی تلفن همراه به حوزه های امتحانی ببرند. مراقبان به اقدامات متخلفانه داوطلبان اهمیت نمی دادند و از آنها فاصله می گرفتند. حتی سیاوش یزدانی، بازیکن تیم فوتبال استقلال توانسته بود از جلسه آزمون عکسی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کند. هرچند که بعداً به عنوان متخلف شناخته شد.

در این آزمون علی رغم اینکه اعلام شده بود برای داوطلبان کرونایی حوزه های جداگانه در بیمارستان ها در نظر گرفته شده است داوطلبان بعد از سرگردانی طولانی مدت با تأخیر در جلسه آزمون شرکت کردند.

درس عبرتی که از آزمون دکتری گرفته نشد

بعد از اینکه اعتراض ها به نحوه برگزاری آزمون دوره دکتری بالا گرفت، تعدادی از کنندگان مجلس دست به کار شدند و مسئولان ذی ربط از وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش تا وزیر بهداشت و وزیر ورزش را به مجلس احضار کردند تا پاسخ دهند که چرا آزمون دوره دکتری اینگونه برگزار گشته است. در نهایت اعلام شد که سیاست های سختگیرانه بهداشتی برای آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود. بر این اساس مقرر شد فاصله اجتماعی بیشتر شود و مسائل آزمون قبلی رفع شود.

سلطانی فر خبر داد: اختصاص 8 هزار ورزشگاه برای برگزاری کنکور

با این حال برای 694 هزار و 417 داوطلب آزمون دوره کارشناسی ارشد 236 حوزه امتحانی در نظر گرفته شد این تعداد حوزه آزمون کارشناسی ارشد قبل از برگزاری آزمون دوره دکتری در نظر گرفته شده بود و با وجود اعمال سیاست های سختگیرانه بهداشتی و افزایش فاصله اجتماعی تعداد حوزه های این آزمون افزایش پیدا نکرد و همان تعداد قبلی باقی ماند.

در این میان وزارت ورزش و جوانان در روز 12 مردادماه خاطرنشان کرد که به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت شرکت کنندگان در آزمون سراسری، تمامی اماکن ورزشی روباز و سرپوشیده کشور برای برگزاری هرچه بهتر کنکور سراسری در اختیار وزارت علوم و سازمان سنجش قرار می گیرند.

اما نحوه برگزاری آزمون در روزهای آزمون کارشناسی ارشد نشان می دهد که نه تنها این اماکن به حوزه های آزمون اضافه نشد بلکه با وجود جمعیت زیاد این آزمون که تعداد داوطلبان تقریباً 4 برابر آزمون دوره دکتری بود، آزمون در 42 درصد حوزه بیشتر برگزار گشته است. اگر پرتعدادترین روز حضور داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد یعنی روز پنج شنبه 16 مردادماه با جمعیت 320 هزار نفر در نظر گرفته شود، میانگین حضور در حوزه های امتحانی به یک هزار و 300 نفر می رسد.

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره پروتکل های سختگیرانه گفته بود که فضای اشغال هر سالن یا حوزه 20 درصد بیشتر نباشد و فاصله گذاری ها حداقل 2 متر باشد.

حال که داوطلبان از آزمون کارشناسی ارشد فارغ شده اند، در پیام به خبرگزاری خبرنگاران اعلام نارضایتی می کنند. یاسین در پیامی به خبرنگار خبرنگاران نوشت: حوزه بنده در دانشگاه امیرکبیر بود سیستم تهویه مسخره بود. خیلی ها از ترس با اینکه داخل حوزه بودند دیرتر داخل آمدند. فاصله صندلی ها به زور یک متر بود. غایب داشتیم ولی اکثریت حاضر بودند تا نزدیک ساعت 10 خیلی از داوطلبان برگه امتحان را تحویل دادند.

سازمان سنجش و وزارت علوم برای برگزاری کنکور 7 ماه است که با اعصاب داوطلبان بازی می کنند

همچنین عکس هایی در یکی از خبرگزاری های دولتی منتشر شد که کاملاً تعیین بود فاصله اجتماعی رعایت نشده است؛ اما بعد از انتشار عکس در رسانه های دیگر، این رسانه ناگزیر شد که عکس ها را حذف کند.

داوطلبی توانسته بود با خود در جلسه آزمون گوشی به همراه داشته باشد و عکس سؤالات آزمون را نیز منتشر کرد.

با همه این حواشی باز ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بر برگزاری کنکور سراسری در روزهای 29 مرداد ماه تا اول شهریورماه با حضور بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر اصرار دارد. از طرفی در مجلس طرح دوفوریتی تعلیق کنکور مطرح است. بر اساس این طرح کنکور 40 روز به تعویق می افتد. همچنین در این طرح تأکید شده است که 80 درصد صندلی های دانشگاه بدون کنکور تعیین تکلیف شود و صرفاً مابقی افراد در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند.

قالیباف: نحوه برگزاری کنکور سراسری باید اصلاح شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در نطق میان دستور خود در این رابطه می گوید آنچه مهم است این است که برگزاری کنکور سراسری ضروری بوده؛ اما این کنکور باید زمانی برگزار شود که از رفع اشکالات موجود اطمینان کامل حاصل شود.

اما در این میان احمدامیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی با اعلام محدودیت زمانی برای اجرای طرح دوفوریتی تعویق کنکور، این طرح را بی نتیجه خواند و خواستار پیگیری از ستاد ملی کرونا شد.

4040/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 16164

به "بی مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون ها، آیا پروتکل های بهداشتی در آزمون های سراسری رعایت می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی مسئولیتی سازمان سنجش نسبت به سلامت داوطلبان در برگزاری آزمون ها، آیا پروتکل های بهداشتی در آزمون های سراسری رعایت می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید