تاثیر عصاره سیاه دانه بر کاهش وزن و کنترل دیابت

به گزارش مجله آزمون اول، بررسی نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که عصاره روغنی سیاه دانه می تواند با کاهش غلظت هورمون لپتین و کاهش وزن بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، به کنترل این بیماری کمک کند.

تاثیر عصاره سیاه دانه بر کاهش وزن و کنترل دیابت

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، یکی از دارو های گیاهی که تاثیر آن در کنترل بیماری های مزمن مانند دیابت مورد توجه قرار گرفته، گیاه سیاه دانه است. مطالعات حیوانی نشان داده که سیاه دانه آثار مطلوبی در کنترل استرس اکسیداتیو و کاهش مقاومت به انسولین دارد و باعث بهبود ترشح انسولین در موش های مبتلا به دیابت می شود. با این حال مکانیسم تاثیر سیاه دانه در کنترل دیابت، تعیین نیست.

لپتین یا هورمون سیری؛ یکی از مهم ترین هورمون هایی است که از بافت چربی ترشح می شود. افزایش این هورمون، با کم کردن حساسیت بدن نسبت به انسولین، باعث کاهش ترشح انسولین می شود و به بروز دیابت نوع دو منجر می شود.

هورمون آدیپونکتین نیز از دیگر هورمون هایی است که از سلول های چربی ترشح می شود و برخلاف هورمون لپتین، با مقاومت نسبت به انسولین و بروز دیابت، رابطه معکوس دارد. عوامل محیطی مانند فعالیت بدنی، دارو ها و سایر درمان های ترکیبی سبب تغییر در غلظت این هورمون ها می شود و می تواند در کنترل دیابت موثر باشد.

با توجه به نقشی که هورمون های لپتین و آدیپونکتین در بروز دیابت دارند، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با انجام مطالعه ای اثر عصاره روغنی سیاه دانه را بر روی غلظت هورمون های لپتین و آدیپونکتین افراد مبتلا به دیابت نوع دو بررسی کردند.

سمیه حسین پور نیازی و سعید هادی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات تغذیه در بیماری های غدد درون ریز و پروین میرمیران؛ پژوهشگر گروه تغذیه و رژیم درمانی انستیتو علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مطالعه مشارکت داشتند.

در این مطالعه 50 بیمار دیابتی که از مهر تا اسفند 1393 به انجمن دیابت ایران مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

این بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه از افراد کپسول های حاوی عصاره روغنی سیاه دانه و گروه دیگر دارونما (کپسول های حاوی پارافین) دریافت کردند. از بیماران خواسته شد که روزانه دو عدد کپسول را در دو نوبت 30 دقیقه قبل از نهار و قبل از شام، به مدت هشت هفته، مصرف کنند. پس از هشت هفته از افراد خواسته شد برای خون گیری به مرکز مراجعه کنند. هفت نفر از افراد به دلیل تغییر دارو و یا مراجعه نکردن، از مطالعه حذف شدند و در نهایت 43 نفر مطالعه را به پایان رساندند.

از آن جا که این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی کنترل دار دو سو کور تصادفی انجام شد، بیماران و پژوهشگران از نوع درمان افراد (عصاره سیاه دانه یا دارونما) اطلاع نداشتند و توزیع مکمل و دارونما توسط فردی غیر از پژوهشگر انجام شد.

بررسی غلظت هورمون لپتین و آدیپونکتین در خون این بیماران، نشان داد که مصرف عصاره روغنی سیاه دانه به میزان دو عدد کپسول 500 میلی گرمی به مدت هشت هفته، سبب کاهش غلظت هورمون لپتین در خون می شود، ولی هیچ تاثیری در غلظت آدیپونکتین خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو ندارد.

همچنین در این تحقیق وزن بدن افرادی که عصاره روغنی سیاه دانه مصرف کرده بودند، در مقایسه با افراد گروه کنترل، به طور معناداری کاهش یافته بود.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ هر چند یافته های این مطالعه نشان داد مصرف عصاره روغنی سیاه دانه سبب بهبود غلظت لپتین سرم می شود، ولی برای بررسی اثر سیاه دانه بر غلظت آدیپونکتین سرم نیاز به حجم نمونه و مدت زمان بیشتری است.

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان اثر عصاره روغنی سیاه دانه روی لپتین و آدیپونکتین سرم در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2: کارآزمایی بالینی کنترل دار و دو سو کور در فصل نامه علمی پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21263

به "تاثیر عصاره سیاه دانه بر کاهش وزن و کنترل دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عصاره سیاه دانه بر کاهش وزن و کنترل دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید