تاریخچه شکل گیری ستاره ها ، ده ها هزار کهکشان را تنها در یک عکس ببینید

به گزارش مجله آزمون اول، دانشمندان با کمک تلسکوپ های حساس توانستند کهکشان های بسیار دور را برای نحوه شکل گیری ستاره ها بررسی کنند.

تاریخچه شکل گیری ستاره ها ، ده ها هزار کهکشان را تنها در یک عکس ببینید

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری داشجو، به این عکس رادیویی جدیدی که با نقطه های زیاد پوشیده شده (در سمت چپ) توجه کنید، هر کدام از آن ها یک کهکشان دور است. نقاط درخشان، کهکشان هایی هستند که هر کدام ابرسیاه چاله دارند و با نور های رادیویی می درخشند. اما نکته ای که این تصاویر را خاص می کند نقاط کم نور بسیاری است که آسمان را پر کرده و این ها کهکشان های دوری شبیه به کهکشان ما هستند.

برای یادگیری تاریخچه شکل گیری ستارگان هستی، باید به عقب برگردیم. کهکشان ها در سراسر جهان ستاره ها را 13 میلیار سال پیش شکل داده اند، اما بیشتر ستاره ها 8 تا 11 میلیارد سال پیش در دوره ای به نام ظهر کیهانی متولد شده اند. مطالعه نور های ضعیفی که از این دوره می آیند برای اخترشناسان چالش برانگیز بوده است. تلسکوپ های نوری می توانند کهکشان های بسیار دور را ببینند، اما ستاره های جدید بطور گسترده درون ابری از گرد و غبار پنهان شده اند.

تلسکوپ های رادیویی می توانند درون گرد و خاک را ببینند و کهکشان های نادر و ستاره های دنباله دار نوری را مشاهده کنند، اما تا به امروز برای شناسایی سیگنال های کهشکان های شبه راه شیری که مسئول شکل گیری بیشتر ستاره های جهان هستند، کافی نبوده است.

گروهی از اخترشناسان با استفاده از رصدخانه رادیویی آفریقای جنوبی (SARAO)، تلسکوپ MeerKAT، اولین مشاهده رادیویی را با حساسیت کافی برای نشان دادن کهکشان ها انجام دادند. Tom Mauch سرپرست این گروه گفت: برای دریافت این عکس، ابتدا ما ناحیه ای در آسمان جنوبی که هیچ منبع رادیویی قوی نداشت، انتخاب کردیم، زیرا منبع رادیویی قوی با تابش خیره کننده خود می تواند یک مشاهده حساس را مختل کند. تصویر نهایی یک ناحیه از آسمان را نشان می دهد که شامل ده ها هزار کهکشان است.

جیمز کودون استادیار رصدخانه رادیویی ملی (NRAO) شارلوتزویل در ویرجینیا گفت:، چون امواج رادیویی با سرعت نور حرکت می کنند، این تصویر ماشین زمانیست که نمونه شکل گیری ستارگان را در این کهکشان های دور طی میلیارد ها سال نشان می دهد. چون فقط ستاره های کم عمر که کمتر از 30 میلیون سال دارند امواج رادیویی می فرستند، ما می دانیم که تصویر شامل ستاره های پیر نمی شود؛ بنابراین نور های رادیویی که ما از هر کهکشانی می بینیم با سرعت شکل گیری ستاره ها در آن لحظه از زمان متناسب است.

اخترشناسان می خواهند با استفاده از این تصویر درباره تشکیل ستاره ها در کل هستی بیشتر یادبگیرند. آلیسون متیو، فارغ التحصیل دانشگاه ویرجینیا گفت: نتایج اولیه نشان می دهد که سرعت شکل گیری ستاره ها نزدیک ظهر کیهانی حتی از حالت اصلی قابل انتظار بیشتر است. تصاویر قبلی فقط می توانند قله کوه های یخی، کهکشان های نادر و درخشان را کشف کند که تنها بخش کوچکی از ستاره های جهان را تولید می کنند، اما آنچه اکنون می بینیم تصویر کاملی است و این نقاط ضعیف کهکشان هایی هستند که بیشتر ستاره های جهان را شکل می دهند.

او گفت: فقط در چندسال اخیر پیشرفت فناوری به نقطه ای رسیده که ما بتوانیم تلسکوپ های بزرگی مانند MeerKAT آفریقای جنوبی بسازیم و با قدرت محاسباتی لازم، درک واقعی چگونگی ایجاد هستی به این شکل را به ما بدهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو