تدوین برنامه های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی لازم است

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، محمدعلی زلفی گل ظهر سه شنبه در آئین آغازین پنجمین اجلاس هیأت امنا و هفتمین اجلاس کمیته اجرایی بنیاد علمی اِکو در اصفهان با بیان اینکه همکاری علمی و فن آورانه کشورهای عضو اکو تأثیر و نتایج به مراتب مؤثرتر، عمیق تر و پایدارتر از تعاملات مالی دارد، گفت: پیشنهاد می کنیم روند همکاری کشورهای عضو به عنوان یک برنامه، با تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح های چندجانبه پیگیری گردد و افزایش یابد.

تدوین برنامه های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی لازم است

وی اضافه کرد: احتیاج است که سازمان همکاری مالی مانند دیگر سازمان های بین المللی، با تدوین برنامه های مشترک، زمینه ارتباط بیشتر مراکز علمی و ایجاد شبکه های بین دانشگاهی و شبکه های مشترک میان پارک های علم و فناوری را مهیا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پیشنهاد می کنیم بنیاد علمی اکو به عنوان نقطه ثقل مراودات علمی و فن آورانه میان دولت های عضو باشد و در این ارتباط بانک اطلاعاتی متشکل از آمار و ارقام شرایط علوم، فناوری و آموزش کشورهای منطقه راه اندازی گردد.

زلفی گل توضیح داد: تشکیل بانک اطلاعاتی، انتشار گزارش های ادواری از شرایط پیشرفت علمی و فن آورانه کشورهای عضو اکو را در پی دارد و ایران پیش تر با فعال سازی پایگاه اطلاعاتی علمی و سامانه نظام ایده ها و احتیاجها در این پیوند تجربه کافی برای ایجاد بانک اطلاعاتی مورد اشاره را دارد.

وی با بیان اینکه 13 سال از فعالیت بنیاد علمی اکو را پشت سر گذاشته ایم، گفت: در این مدت ایران میزبان 2 نشست هیأت علمی در چهار سال اخیر بوده که از توجه کشورمان به مباحث دانش و فناوری حکایت دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دولت فعلی برای سازمان هایی مانند اکو اهمیت زیادی قائل است، گفت: وزارت علوم پس از چند سال پیگیری پیروز شد بنیاد علمی اکو را وارد لیست گروه اول عضویت دولت جمهوری اسلامی نماید.

زلفی گل اضافه کرد: اکو متشکل از 10 کشور با مساحت تقریبی هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی معادل 500 میلیون نفر ظرفیت گسترده برای افزایش همکاری کشورهای عضو دارد و بی شک تعاملات علمی و فناوری باید بیش از قبل مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه برای نیل به اهداف مسیر طولانی در پیش رو داریم، توضیح داد: باید پذیرفت که علم، فناوری، آموزش و نوآوری پیش احتیاج توسعه پایدار و پیشرفت کشورهاست، بنابراین توجه به این موارد لازم است.

رئیس سازمان اکو بر بهبود روابط با جوامع علمی تاکید نمود

بعلاوه سید کمیل طیبی رئیس بنیاد علمی سازمان همکاری مالی (اکو) در این آئین افزایش طرح های مشترک علمی و تحقیقاتی میان مراکز فناوری و پژوهشی کشورهای عضو اکو را ضروری دانست و گفت: بر همین اساس برگزاری رویدادهای مختلف با موضوع دانشگاه و مراکز علمی کشورهای عضو باید بیش از گذشته جدی گرفته گردد.

وی با اشاره به همکاری سازنده دانشگاه اصفهان و این بنیاد و لزوم توسعه آن، تاکید نمود: مراکز علمی پژوهشی متعدد در این کشورها و فعالیت دانشگاه های معتبر مبنای همکاری های متقابل بین کشورهای عضو اکو خواهد بود.

رئیس بنیاد علمی اکو با تاکید بر بهبود روابط بین جوامع علمی گفت: تعاملات علمی و فناوری زمینه را برای توسعه روابط بین کشورها فراهم می نماید، لذا از این ظرفیت باید به نحو شایان بهره برد.

به گزارش خبرنگاران، اجلاس 2 روزه هیئت امنای بنیاد علمی اکو به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی فعالیت های علمی این بنیاد در سطح منطقه برای سه سال آینده، در اصفهان در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 بهمن 1401 بروزرسانی: 26 بهمن 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 40476

به "تدوین برنامه های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین برنامه های مشترک بین سازمان اکو و مراکز علمی لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید