ثبت سیمرغ ایران در سازمان جهانی جهانگردی
به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ معاون گردشگری کشور از ثبت سیمرغ ایران در سازمان جهانی جهانگردی اطلاع داد.
سیمرغ ایران در سازمان جهانی جهانگردی ثبت شد
ولی تیموری پیرامون ثبت سیمرغ ایران در سازمان جهانی جهانگردی گفت: سازمان جهانی جهانگردی یکی از درگاه های اصلی شروع به کار رسمی برندهای ملی توریستی کشورها است که در قالب گزارشهایی رسمی، برند کشورها، چیستی آنها و داستان موفقیتشان را معرفی و روایت می نماید.
او معتقد است: معرفی تخصصی و بین المللی خوبی از برند توریستی ایران توسط سازمان جهانی جهانگردی اجرا شده است.
برند ملی توریستی ایران تصویری از یک سیمرغ به رنگ های فیروزه ای و آجری است؛ پرنده ای درحال پرواز که روی بال های آن ظرافت مُقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. رنگهای انتخاب شده نیز که برگرفته از رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است. ایران با شکوه: تجربه متفاوت نیز شعار توریستی ایران است که در کنار سیمرغ نشسته است.
در گزارشی که سازمان جهانی جهانگردی در وبسایتش منتشر نموده، آمد: ایجاد یک طرح تجاری ملی از سه ماهه آخر سال 2018 در دستور کار وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ایران قرار داشت. برای دستیابی به این هدف، پروژه تدوین سند راهبردی برای هویت ملی برند شروع شد.
ایران برند ملی جدید خود را با عنوان Majestic Iran: A Different Experience معرفی نموده است. چالش اصلی برای این کشور به عنوان مقصد توریستی، تعریف هویت ملی و ایجاد وحدت بین ظرفیتهای مختلف توریستی بود. انتها سیمرغ به عنوان هویت بصریِ برند ملی توریستی ایران انتخاب شد. با جمع آوری اطلاعات و آنالیز افکار عمومی و دیدگاه های کارشناسان، ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت به عنوان شعار برند ملی توریستی ایران انتخاب شده است. با نهایی شدن شعار برند ملی و هویت بصری، جمهوری اسلامی ایران میخواهد از این برند در کمپین ها و تبلیغات توریستی این کشور استفاده کند. این برند جدید قرار است در محصولات تبلیغاتی و بروشورهای ذینفعان توریستی دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.
تحقیق برای جمع آوری داده های کمی و کیفی این برند، براساس یک کار علمی و نظرسنجی به وسیله توزیع پرسشنامه بین 600 توریست ورودی، کارشناسان توریستی و ذینفعان اجرا شده است.
برای شعار جدید ایران، علاوه بر افکارسنجی، 40 شعار از نهادهای مختلف فرهنگی و دفاتر استانی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی دریافت شد که پس از آنالیز آنها توسط متخصصان، در نهایت ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت به عنوان شعار برند ملی توریستی ایران انتخاب شد. این مفهوم مخفف تعهد ایرانیان به توریست ورودی است.
سیمرغ در افسانه ها و ادبیات ایران یک پرنده افسانه ای است، مخفف خورشید، خِرد و خالق که همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف ایرانی و همچنین تنوع زیاد فرهنگ، قومیت، سبک زندگی درنظر گرفته شده است. رنگ ها، شاخصههایی از بناهای تاریخی و زیبایی های طبیعی کشور در طراحی سیمرغ، نماد وحدت است.
ایران در بهمن سال گذشته از سیمرغ به عنوان هویت بصری برند ملی توریستی رونمایی کرد و در مهر 99 همزمان با روز جهانی توریستی، از شعار این برند رونمایی شد. انتخاب سیمرغ به عنوان برند توریستی ایران، با انتقاد برخی از فعالان و کارشناسان توریستی روبرو شد.
البته برخی از فعالان توریستی معتقدند سیمرغ پرنده افسانه ای است که تداعی کننده فرهنگ و هویت ایران نیست و برای توریستان خارجی و حتی داخلی ناشناخته است، بنابراین معیار لازم برای انتخاب برند توریستی یک کشور را ندارد. انتقادهایی هم به شباهت برند توریستی ایران با کشورهای دیگر، رنگ و جزئیات طراحی این پرنده، وارد شده است.
طراحی برند توریستی ایران از سال 1392 با تشکیل کمیته ای به نام طراحی شعار، لوگو و برند توریستی در دستور کار سازمان وقت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قرار گرفته بود که ریاست آن را سیدمحمد بهشتی، کارشناس میراث فرهنگی به عهده داشت. اقدامات آن کمیته هرگز به نتیجه نرسید و گزارشی از فرایند این پروژه هم داده نشد.
برای برند ملی توریستی، مدتها همایش ها و نشست های زیادی هم در سطح داخلی و بین المللی برگزار گردید که خروجی نداشت. وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در نهایت سال 97 دوباره این پروژه را در دستور قرار داد و گفت برای تهیه برند سیمرغ و شعار ایران باشکوه: تجربه ای متفاوت، نظر حدود 1700 کارشناس را دریافت نموده است.
منبع: همگردیpariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید