جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر

به گزارش مجله آزمون اول، معرفی آبپخش بوشهر

شهر آبپخش واقع در بخش آب پخش شهرستان دشستان استان زیبای بوشهر قرار گرفته است. اگر بخواهیم موقعیت جغرافیای شهر آبپخش بوشهر را آنالیز کنیم این شهر با چهار بخش مرکزی بندر ریگ، شبانکاره، دشتستان و سعد آباد همسایگی دارد.

جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر

فاصله شهر آبپخش بوشهر تا برازجان که مرکز شهرستان دشتستان است تقریباً 20 کیلومتر می باشد. از سمت شمال این شهر تا روستای میاندشت و از سمت جنوبی تا انتهای پل کلل ادامه دارد. محدوده شهر آبپخش از سمت مغرب تا سه راه روستای محمدی را شامل می گردد. شهر آبپخش بوشهر بالغ بر 25 هزار نفر جمعیت دارد و بعد از برازجان یکی از شهرهای پرجمعیت استان بوشهر محسوب می گردد. منطقه آبپخش دارای 17 پارچه آبادی است که در حال حاضر 5 تا از آن خالی از سکنه است.

برای مشاهده قیمت و رزرو آنلاین بلیط پرواز بوشهر روی عکس زیر کلیک کنید:

کسب و کار در آبپخش بوشهر

از ورودی شهر که وارد می شوید غرفه های زیادی در شهر به چشم می خورد. اهالی آبپخش بوشهر در این غرفه ها محصولات کشاورزی خود را به مهمانان عرضه می نمایند. این محصولات که حاصل دست رنج مردم آبپخش بوشهر است شامل :خرمای تازه و شیره خرما با کیفیت، انواع فرآورده های لبنی مثل ماست، پنیر و لورک می باشد. همچنین در این غرفه ها صنایع دستی ساخته شده با برگ نخل مثل حصیر، زنبیل و دمکش نیز به چشم می خورد. به جز این موارد از صنایع دستی؛ بافتنی های نخی و پشمی نظیر گلیم فرش هم برای فروش وجود دارد.

کار عمده مردم آبپخش بوشهر کشاورزی است. پرورش نخل و فراوری خرما از مشاغلی است که اکثریت مردم این شهر زیبا به آن مشغول هستند. به همین سبب بالغ بر ده هزار هکتار از سطح کشت استان مربوط به آبپخش بوشهر می باشد. محصولات دیگری که در این شهر کشت می گردد عبارت است از:غلات، لیمو، انار ،انجیر، هندوانه، طالبی، گندم ،سبزیجات و صیفی جات.

آبپخش قطب فراوری خرما تلقی می گردد و خرماهای این منطقه جز بهترین انواع خرما در بازار کشور خرید و فروش می گردد. از برترین نمونه های خرما می توان به:کبکاب، برمی، بریهی، شیخالی،حاج باقری، قندی، گنتار، شکری و محبوبی اشاره کرد.

سرکه خرما یکی دیگر از محصولات فراوری شده منطقه آبپخش است که به عنوان محصول محلی به فروش می رسد و مردم می توانند به عنوان یک محصول در آمدزا از آن استفاده نمایند. سرکه خرما فراوری شده جز محبوب ترین سرکه های فراوریی در جنوب کشور به شمار می رود. این سرکه با خرماهای نامرغوب به عمل می آید و طعم بسیار خوبی دارد. همچنین این نوع سرکه بیشتر در ترشیجات به کار برده می گردد.

هرساله جشنواره های متعددی برای عرضه محصولات و صنایع دستی آبپخش به مسافران عزیز برگزار می گردد که با استقبال خوبی هم همراه است.

جذابیت های گردشگری آبپخش بوشهر

هوای معتدل پاییز و زمستان، چشمه های آب معدنی، تالاب های کم نظیر، ویژگی های ژئومورفولوژی و زمین شناسی منحصر به فرد، پوشش گیاهی نواحی گرمسیری، جانوران خاص مناطق خشک و جاذبه های تاریخی و اجتماعی این منطقه همگی دست به دست هم داده اند که آبپخش بوشهر یکی از مناطق باارزش و دارای پتانسیل گردشگری و پرجاذبه بوشهر گردد.

منطقه آبپخش واقع در استان بوشهر به علت بهره گیری از کانال های پر آب که از رودخانه شاپور سرچشمه می گیرد طبیعتی بسیار زیبا و چشم نوازی به خود گرفته است. وجود نخل های زیاد منظره بسیار دلنوازی به بافت این شهر بخشیده است. به دلیل این سرسبزی و طراوت آبپخش به نگین سرسبز بوشهر معروف است. وجود آب فراوان و انبوه نخل ها در این منطقه نظر هر مسافری را به خود جلب می نماید.

پارک خضرا به عنوان بزرگترین پارک گردشگری استان بوشهر هر روزه میزبان صدها مسافری است که از این دیار عبور می نمایند. این پارک دارای فضای سبز گسترده و بسیار وسیعی است. درختان سرسبز در این پارک باعث شده تا مسافران و گردشگران به راحتی بتوانند برای لذت بردن از فضای آرام و زیبای این پارک از سایه آن استفاده نمایند.

مکان های گردشگری دیگری که در آبپخش بوشهر می توان نام برد عبارتند از:پارک خلیج فارس و منطقه چهارراه .

منطقه چهار راه یکی از مناطق دیدنی آبپخش محسوب می گردد که وجود تپه های سرسبز و درختان سدر محلی این منطقه را زیباتر کرده و باعث شده تا مسافران و گردشگران در صورت ورود به این منطقه از این محل برای استراحت و لذت بردن از فضای آرام آن استفاده نمایند.

پوشش و لباس مردم بخش آبپخش

به علت نزدیکی به بندر و ساحلی و شرجی بودن هوا بیشتر مردم آبپخش بوشهر از لباس نخی استفاده می نمایند. نوع و پوشش مردم این منطقه یکی از جذابیت های بصری شهر به حساب می آید. دختران و زنان اهل آبپخش پیراهن بلند دورچین و همراه با عبای سیاه، مقنعه نازک و سیاه رنگ، روبنده، شلوار چیت و نوعی کفش صندل مانند به نام کوش استفاده می نمایند.

انواع غذاهای آبپخش بوشهر

یکی از غذاهای معروف بوشهر و شهر آبپخش انواع قلیه ها است. قلیه در زبان عربی غذایی است که با گوشت طبخ می گردد. در نواحی ساحلی منظور از قلیه؛ خورشتی است که با میگو و ماهی درست می گردد. از دیگر غذاهای منطقه آبپخش بوشهر می توان به پیتی،سغدی، کباب میگو، آبگوشت ماهی، دم پخت ماهی، ماهی شور پلو، پلو ماهی، ماهی تنوری، حواری ماهی، عرق گیر ماهی، کباب ماهی، پاکوره، خوراک فاسولیا، ماموسه، گنمه، حلوای عسلی و…اشاره کرد.

اگر شما قصد مسافرت به این منطقه را دارید حتماً از غذاهای محلی این بخش از استان بوشهر بهره ببرید. چرا که جز بهترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی محسوب می شوند.

ادب و هنر در بخش آبپخش استان بوشهر

آبپخش بوشهر یک شهر فرهنگی با مردمی فرهنگ دوست است. پیشینه مردم آبپخش در هنر و ادب بسیار درخشان است.آبپخش در حوزه هنر توانایی ها و پتانسیل های بالایی دارد و هنرمندان بزرگی در این خطه پرورش یافته اند. از افرادی مانند خداداد رضایی، سید ابوالقاسم موسوی، جعفر کازرونی، بابک بهادرپور، عبدالخالق درخشان و … می توان در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نام برد.

در رشته خطاطی هنرمند فقید حاج سید محمود راهنمایی یکی از افراد سرشناس این حوزه محسوب می گردد که اهالی این بخش است. در رشته نقاشی خانوم نخعی و آزاد و جناب آقای قائدزاده آثار بی بدیلی را خلق کرده اند. آبپخش بوشهر از لحاظ هنری صندلی خوبی در استان دارد و باید خیلی بیشتر به این حوزه توجه گردد تا هنرمندان بیشتری پرورش یابد.

مردم آبپخش بوشهر در انقلاب و دفاع مقدس

در ورودی شهر آبپخش شما با آرامگاه شهدای گمنام روبه رو می شوید. درست است این منطقه 5 شهید گمنام را در خود جای داده که نشان از فداکاری این مردم و انقلابی بودن آن ها است.

مردم شهر آبپخش در مبارزات انقلاب دوشادوش ملت قهرمان ایران عزیزمان به مبارزه با طاقوت پرداختند و اولین شهید دوران انقلاب اسلامی را در استان بوشهر تقدیم انقلاب کرده اند. با آغاز جنگ تحمیلی سیل خروشان مردم غیور این منطقه برای دفاع از کیان این کشور به جبهه حق علیه باطل اعزام و حماسه های بزرگی را رقم زدند که تعداد 35 شهید و تعداد زیادی جانباز و آزاده را در تاریخ حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس ثبت کرده اند.

نتیجه گیری

منطقه ای آبپخش استان بوشهر مانند بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان ایران پر از منابع طبیعی ارزشمند و مردمانی بی نظیر است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید از طبیعت بکر آن قطعاً لذت خواهید برد.

درختان سرسبز و نخلستان های سر به فلک کشیده جلوه بسیار دیدنی ای به این منطقه داده است که هیچ مسافری را بدون توقف اجازه عبور نمی دهد. وجود کانال های پر آب در دو طرف ورودی شهر جذابیت این شهر را دوچندان کرده است.در این سفر از غذاهای خوشمزه و محصولات محلی این شهر استفاده کرده و خاطره شیرین این سفر را هرگز فراموش نخواهید کرد. ضروری است اشاره گردد که تعدادی از مسافران طی این سالها با روشن کردن آتش در نزدیکی نخل ها باعث آسیب به این منطقه شدند. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید حتماً مراقب محیط زیست و چگونگی استفاده از این طبیعت بکر باشید.

بوشهر

مجله تار و سه تار: مجله تار و سه تار، محفلی از هنر و ساز ایرانی بسازیم.

سفر به کیش: سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران را با ما دنبال کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 18710

به "جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی آبپخش بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید