جشن دیگان ، فلسفه جشن های باستانی در دی ماه
به گزارش مجله آزمون اول، در گذشته ایران زمین، هریک از روزهای سال نماد خاصی داشتند و به نام های مختلفی هم نامگذاری می شدند. به دنبال این قوانین باستانی، آغاز زمستان و ماه دی برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در آن روزهای مختلفی را با توجه به آیین زرتشتی و صفات اهورامزدا، به خدای یگانه اختصاص دادند. در تقویم زرتشتی و در روزهای نهم، دهم و هفدهم دی مناسبت هایی وجود داشته که به مناسبت جشن دیگان که همنام شدن روز و ماه است، برگزار می شوند. در ادامه با جشن دیگان در ایران باستان با ما همراه باشید.

جشن دیگان در ایران باستان: علت نامگذاری ماه دی
از سال 1738 قبل از میلاد یعنی در حدود 3746 سال پیش، یکم دی ماه را با نام روز خور یا دی گان می شناسند؛ روزی که خورشید دوباره بعد از بلندترین شب سال طلوع می نماید و باز به جهان زندگی می بخشد. اگر بخواهیم نام دی را تفسیر کنیم به اینگونه است که : دی از مصدر دا به معنای آفریدن ، ساختن و همچنین بخشیدن است که در اوستا و پارسی باستانی این چنین معنی شده. دی یعنی خالق و آفریننده که منظور از آن اهورامزدا، خدای بزرگ در ادیان زرتشتی هست و به همین دلیل دی ماه برای زرتشتیان باستان از اهمیت بسکمک برخوردار بوده و در گذشته کنار هم جمع شده و اهورامزدا را به شکرانه این ماه و بزرگی ویگانگی اش می ستایند تا خداوند، اهالی ایران زمین را در این ماه سرد کمک و حفاظت کند.
جشن دیگان در ایران باستان: تاریخچه و فسلفه شب یلدا
جالب است بدانید که دی یکی از صفات برجسته خداوند بوده است و از اولین روزی که وارد ماه دی می شویم، جشنی به این مناسبت می گیرند. از آنجایی که ایرانیان باستان همواره ترسی از شب، ترس از ظلمت وهمچنین ترس از بلندترین شب سال و اینکه شاید هیچگاه طلوع خورشید را نبینند، درشبانگاه شب را به اسم شب یلدا در کنار بزرگان جشن می گیرند و در صبحگاه نیز روز یکم دی ماه را روز خور یا دی گان می نامند و آن روز را نیز تعطیل می کردند.
روزهای ماه دی و نامگذاری دیگان
جشن دیگان و این سه روز که برای ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، به این صورت هستند:
اولین روز دی ماه که (اورمزد) نامیده می گردد = اولین روزجشن دیگان و خرم روز
روز هشتم دی ماه (دی به آذر روز) = دومین جشن دیگان
روز پانزدهم: دی به مهر روز = سومین جشن دیگان: جشن تبیکان
و در روز بیست وسوم دی ماه: دی به دین روز = چهارمین جشن دیگان
تفاوت تقویم زرتشتی و ایرانی
در ماه دی سه جشن نیایشی است که در ستایش اهورامزدا صورت می گیرد. علت اختلاف روزها به این صورت است که همه ماه های زرتشتی سی روز هستند و این در حالی هست که در تقویم رسمی کشور شش ماه و سی و یک روز داریم. این چهار روز در دی ماه هورمزد و سی دی نامیده شده اند، یکی برنام، یکی برگاه و دیگری بردین پایه گذاری شده و از گذشته تا به امروز بر همین پایه بوده اند.
منبع: همگردیگروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.